30. august 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King og Genesis av Karin Slaughter, The Final Girl Support Group av Grady Hendrixer fra egen boksamling
 

 Bøker som ble lest i forrige uke:

Hundedager - Trine-Lise Rygh
Drepende drage Angrende hund - Karin Fossum
Hesteguttene - Johan Ehn

Antall leste sider:
608 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Hundedager - Trine-Lise Rygh
🖉 Drepende drage Angrende hund - Karin Fossum

Bøker som leses nå:

🕮 The Final Girl Support Group - Grady Hendrix
🕮 Will Trent 3: Genesis - Karin Slaughter
🕮 House of Leaves - Mark Z. Danielewski
🕮 The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Når alle klokker har stanset - Ninni Schulman
⃞   Seksten hester - Greg Buchanan
Måtte nesten le litt. Mange titler med forskjellige dyr i dette innlegget, og det er helt tilfeldig.

Tre bøker ble lest i forrige uke. To korte og en i normal størrelse. Sjangrene var to romaner, og en "krim". Var ikke spesielt begeistret for noen av bøkene, dessverre. Det er ikke for å være streng eller negativ. Men noen bøker klaffer man ikke med. Kommer ikke til å skrive mer om dem siden jeg har skrevet om Hundedager og Drepdende drage og angrende hund, og anmeldelse av Hesteguttene kommer i en av de nærmeste dagene. Alle tre er ofte nevnt i tidligere innlegg og man vil unngå å gjenta seg selv.

Til tross for noen dårlige lesevalg i det siste, håper man å komme over noen gode snart. I det siste har jeg i det minste likt Genesis av Karin Slaughter. Grunnen til at det går litt tregt, er at jeg leser tregere på engelsk og det gjør ikke noe. Har det ikke travelt og liker at boka er litt stor, for foretrekker store bøker fremfor de små.

Dette er tredje bok om Will Trent og den er lett å forstå også som frittstående. For Slaughter er god på å gi hovedkarakterene bakgrunnshistorier og forteller litt om hva som har hendt tidligere, men ikke så mye at man kan kalle det spoilere.

To kvinner er funnet og en ny forsvunnet. Fellestrekkene for disse kvinnene er at de har mørke øyne og mørkt hår. De er vellykkede når det gjelder arbeidslivet, er ikke i et forhold og de har ingen venner fordi de er beryktet for å være "bitcher". Dreier dette seg om hevn, er det noe religiøst bak det hele, eller hva er det som driver den skyldige til å fange og torturere kvinner? Hva prøver denne personen å si?

Gledelig gjensyn med Will Trent og Faith Mitchell. Har ikke helt sansen for Faith for hun virker noe selvsentrert, men får mer og mer sansen for Will. Han er sjarmerende med sine dårlige sosiale kunnskaper, men som er god i det han gjør. Han er heller ikke den som skal vise seg frem på grunn av yrket. Så kjeder meg ikke med denne.

Jeg leser også House of Leaves av Mark Z. Danielewski og The Stand av Stephen King. Det er tidsprosjekter og bøker jeg plukker opp når man føler for det. Bøker som jeg vil bruke tid på og som man ikke trenger å lese i hver dag. Liker begge to. The Stand er heller ikke så komplisert som jeg først fryktet.

I dag begynte jeg å leseThe Final Girl Support Group av Grady Hendrix. Har i de siste årene lagt merke til Grady Hendrix, men ville vente med å lese noe av ham siden det var så mange som leste noe ham, og The Final Girl Support Group er er den første boka av ham som har fristet meg litt. Men har lest noen av Paperbacks from Hell. Han og en annen fyr gir ut Paperbeacks from Hell som legges vekt på gamle horror bøker som ikke lenger er i trykk, men som de gir ut på nytt for at de fortjener flere lesere. Håper bare ikke at boka er for lik Final Girls av Riley Sager (som egentlig heter Todd Ritter), som jeg leste for noen i 2017.

Litt for tidlig å si hva jeg mener nå, for har ikke kommet så langt. Så det blir mer om handling og mening i helgelektyreinnlegget.

Hvis jeg i det hele tatt blir ferdig med noen av disse bøkene i løpet av uka, er bøkene på de neste lesepunktene: Når alle klokker har stanset av Ninni Schulman og Seksten hester av Greg Schulman. Når alle klokker har stanset har jeg hatt liggende i noen måneder, og tenkte det var på tide å lese den. før den blir glemt. Jeg har lest en bok av henne før og det er Velkommen hjem for noen år siden. Seksten hester av Greg Buchanen er ukjent for meg, både bok og forfatter, noe som er ekstra spennende og noen ganger en av grunnene til at jeg vil lese boka. Det er fint å lese bøker som er mindre synlig og nesten ikke nevnt. Synes det er greit å veksle på kjente og ukjente bøker.

Det ser ut til at denne leseuka blir noe mørkere og sier ikke nei takk til det.

2 kommentarer:

  1. Moro når det samler seg opp titler som er like. Som alle dyretitlene hos deg nå.
    Synd du har hatt en uke med bøker som ikke fenget. Håper boka til Grady Hendrix er spennende. Og glad for at du koser deg med The Stand.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er morsomt med små tilfeldigheter, synes jeg.
      Ja, det var en smådrepende uke. Var bare Slaughter boka som holdt meg oppe, for likte den. Litt for tidlig å si om Grady Hendrix ennå. Må spise litt mer av boka, og The Stand er ikke så verst. Ikke så skrekkelig med det store persongalleriet, heller for er vant til bøker med mange karakterer. Leser litt tregt på engelsk, men har all verdens tid. =) Så det gjør ikke noe.

      Slett