22. juni 2021

In Darkness, Shadows Breathe av Catherine Cavendish - hovedkarakterer som blir satt på prøve


     "Let's start with your bedroom."

   Carol wished she could view it that way, but it was a bit

difficult when your life and sanity were being threatened.


Jeg la ikke merke til navnet Catherine Cavendish før i fjor, da jeg kom over The Garden of Bewitchment, og det ga mersmak.

I januar kom hun ut med In Darkness, Shadows Breathe. Hater coveret, men baksideteksten gjorde meg nysgjerrig nok til å ta sjansen på å skaffe den. I The Garden of Bewitchment, likte jeg skrivemåten hennes veldig godt. Det gjorde jeg også i In Darkness, Shadows Breathe.

Sterke karakterer og mørk stemning
Bøkene til Cavendish er ikke fylt av action og skrekkelige scener. Hun legger mest vekt på karakterdrevet handling og stemning. Selv foretrekker jeg saktegående og mørk horror fremfor billige overdrivelser. 

In Darkness, Shadows Breathe er om to kvinner; Carol og Nessa. De kjenner ikke hverandre, og har ikke noe med hverandre å gjøre, men de befinner seg omtrent i samme område, og plages av det samme. Mystiske ting skjer dem. De ser blant annet skygger som ikke skal være der og føler seg hjemsøkt av samme ånd eller fenomen, eller hva søren man skal kalle det. Dette fenomenet får dem også til å reise gjennom dimensjon og tid. De reiser frem og tilbake i nåtid og tilbake i viktoriatiden. De vet ikke om de er i ferd med å bli sprø begge to, eller om det er noe som vil dem noe. Og i så fall hva?

En bok man bør oppleve istedet for å lese om
Vet at denne forklaringen ikke gir noen mening. Men dette er en kort bok på bare 228 sider, og det er begrenset hva man kan si uten å avsløre noe. Dette er en bok man bør oppleve istedet for å lese om. Det er interessant å se om handlingen kun dreier seg om sykdom, eller om det virkelig er noe overnaturlig på gang. Cavendish beskriver denne hårfine grensen på en meget sårbar og stemningsfull måte. Selv om The Garden og Bewitchment og In Darkness, Shadows Breathe får samme karakter, føler jeg at jeg kanskje likte The Garden of Bewitchment litt mer, for syntes den hadde mer handling. 

Uansett, dette er en mørk og dyster horrorbok blandet med psykologisk horror og gotisk horror. Cavendish gjør karakterene levende og det er lett å forestille seg det kvinnene opplever, for Cavendish har en svært nøktern fortellerstemme. Hun får handlingen til å virke som om det er noe naturlig, selv om det ikke er det. Hun har en troverdig røst.

Boka er litt seig i begynnelsen og det tar litt tid før det hele kommer i gang, men det er verdt ventetiden. En fin bok å spare til høstmørket, hvis du ikke har lest den allerede.


(Bakpå): 

 

IN DARKNESS,

SHADOWS BREATHE

 

You're next...

 

Carol and Nessa are strangers, but not for

much longer. In normal circumstances their

paths would never have crossed. But these

circumstances are far from normal. They

are in the hands of an enity that knows

no boundaries and crosses dimensions -

twisting time itself - where danger waits

in every shadow. The battle is on for their

bodies and souls, and the line between 

reality and nightmare is hard to define.

 

In a luxury apartment and in the walls of

a modern hospital, the evil that was done

long ago continues to thrive. Carol and

Nessa will soon discover that each needs

the other. They have been warned that

their time is coming. But why have they

been chosen? And for what?

 

The answer lies deep in the darkness...
Originaltittel: In Darkness, Shadows Breathe
Norsk tittel: Foreløpig ingen norsk utgivelse
Forfatter: Catherine Cavendish
Sjanger:
Gotisk horror, psykologisk horror
Målgruppe: Voksen
Antall sider:
228
Forlag: Flame Tree Press
Norsk forlag: Ingen norsk utgivelse i skrivende stund
Utgitt: 2021
Min utgave: 2021 (Innbundet)
Lest: 24.03. - 03.04. 2021
Kilde: Fra min egen boksamling
Plot: 5 Gotisk, fin flyt mellom nåtid og fortid, og mørk stemning.
Omslag: 3 Er ikke så glad i karakterer/ansikter på covere. Synes ikke det sier så mye om boka, så det var ikke det som fikk meg til å kjøpe boka, men liker fargekombinasjonene.
Baksidetekst: 5 En stor grunn til at jeg bestemte meg for å ta sjansen på lese boka og jeg angrer ikke.
Skrivemåte: 5 Cavendish skriver med stil og overdriver ikke. Man blir godt kjent med karakterene og stedene de befinner seg i.
Favorittkarakter: Carol. Hun hadde det den mest interessante handlingen av de to kvinnene.
Persongalleri: 4 Hadde kanskje ønsket meg et noe større persongalleri, men likte de fleste jeg leste om og de fleste hadde noe mystikk i seg.
Slutten: 3 Ikke den sterkeste delen i boka og ingen minneverdig slutt.
Høydepunkt:
Mørk og stemningsfull. Liker blandingen av realisme og det overnaturlige.
Lavpunkt: Noe tung og standaraktig i begynnelsen så det tar litt tid å finne flyt i handlingen, men det var verdt strevet. Litt liten skrift, og nei, det er ikke jeg som ser dårlig ...
Terningkast: 5
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2021

4 kommentarer:

  1. Moro å oppdage nye forfattere som leverer. Ikke ofte du gir 5ere :)
    Spent på hva du synes som Alam boka

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig. Ekstra moro er det når det er forfatternavn man ikke ser eller hører om ellers.
      Alam boka er slett ikke verst. Den er både sær og kryptisk. =)

      Slett
  2. Jeg har skrevet ned Cavendish på "ukjente forfattere jeg må sjekke ut" lista :)
    Liker at du liker Alam

    SvarSlett
    Svar
    1. Og jeg liker at du kanskje liker Cavendish. =)

      Slett