21. juni 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski, The Stand av Stephen King, The Shape of Darkess av Laura Purcell, The Shilent Corner av Dean Koontz,  er fra egen boksamling
 

 
  Bøker som ble lest i forrige uke:

Kvinnen som forsvant - Emily Gunnis
✔  En verdensomseiling under havet: et pusleeventyr - Aleksandra Artymowska

Antall leste sider:

553 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Uvigslet jord - Agnes Lovise Matre
🖉 Kvinnen som forsvant - Emily Gunnis
🖉 En verdensomseiling under havet: et pusleeventyr - Aleksandra Artymowska

Bøker som leses nå:
🕮 Legg verden bak deg - Rumaan Alam
🕮 The Shape of Darkness - Laura Purcell
🕮 House of Leaves - Mark Z. Danielewski
🕮 The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Matadorens siste dans - Øistein Borge
⃞   The Silent Corner - Dean Koontz


Tirsdag i forrige uke leste jeg ut Kvinnen som forsvant av Emily Gunnis. Det er en god psykologisk thriller blandet med mysterie hvor mange generasjoner er involverte. Familiehemmelighetene ble litt enkle å gjette seg frem til, men likte de fleste av karakterene og stemningen. Unødvendig av meg å gå detaljert inn i hva boka handler om og hva jeg synes, da jeg har skrevet anmeldelse om den. Er ikke så glad i gjentagelser.

Fredag smugleste jeg En verdensomseiling under havet: et pusleeventyr av Aleksandra Artymowska og det var en artig bok. Fikk den for en stund siden, men noen ganger føler man for å bla litt i bøker enn de man allerede leser, og endte opp med å lese ut boka, for ble så oppslukt av oppgavene. Den er om to karakterer, en gutt og en jente som spør deg om ting du skal finne i illustrasjonene, og undereis få din hjelp til å komme seg videre i en situasjon. En koselig bok man lett blir nostalgisk av, og noen ganger er det befriende med spontanlesing.

Siden forrige onsdag har jeg lest Legg verden bak deg av Rumaan Alam. Den er god. Den minner meg litt på The Cabin at the End of the World av Paul Tremblay, selv om de ikke er så like. I The Cabin at the End of the World, er det om en familie som befinner seg i en hytte for noen dager. De nærmeste hyttene ligger et godt stykke unna. En dag blir de oppsøkt av en gjeng som spør om å få komme inn, for de har et budskap, men er de til å stole på?

I Legg verden bak deg er det om en familie som leier et feriehus av noen for å komme seg fra bymas i en hel uke. De får etter hvert besøk av eierne av feriehuset. Eiere kan ikke kjøre til storbyen mens det er strømbrudd. De har vært et sted sammen, og nærmeste sted var deres feriehus. Men er de til å stole på og er ferien til de som har leid huset deres, fått ferien sin ødelagt? Og er dette strømbruddet et tegn på noe mer alvorlig på gang?

Kryptisk, småhumoristisk og intens. Liker handlingen veldig godt så langt. Det er lett å bli fengslet, så er spent på fortsettelsen. Liker at både handlingen og karakterene er litt underlig.

I en god stund, siden jeg leser tregere på engelsk, har jeg lest The Shape of Darkness av Laura Purcell. Har heller ingenting i mot å bruke tid på bøker jeg liker. Liker at handlingen er litt gammeldags. Den er om Agnes Darkness som får mye å stri med fremover. Hun plages noe med helsa, men hun jobber. Yrket hennes er å klippe, og noen ganger maler hun profilene til kundene sine. Hun lager silhouetter av profilene deres. Hun tjener ikke all verdens, men nok til at hun, nevøen sin og moren hennes klarer seg. De bor sammen. Men Agnes blir bekymret da kundene hennes dør eller blir myrdet. Hun vet ikke om det er rettet mot henne personlig eller yrket hennes, og i så fall, hvorfor? Hun oppsøker et medium, som viser seg for å være et barn. Hun er albino. Hver gang hun har gjort spiritisme, kontaktet de døde, blir hun slappere og mister krefter for hver gang. Agnes oppsøker henne i håp om å få svar på det som skjer rundt henne, men er det egentlig lurt å kontakte en verden de ikke vet så mye om?

Høres kanskje standardaktig ut, men boka er mer enn som så, og inneholder en god og kreativ handling. Den er litt treg, men jeg liker litt tregere handling. Synes det bidrar på spennning og de fleste karakterene er interessante å bli kjent med.

Ved siden av disse bøkene jeg leser mest i, leser jeg også House of Leaves av Mark. Z. Danielewski og The Stand av Stephen King. Siden jeg ikke leser dem fast som de andre bøkene, skal jeg heller ikke skrive om dem. Det er langtidsprosjekter som jeg leser når jeg føler for det.

Trodde jeg ville begynne på Matadorens siste dans av Øisten Borge i forrige uke, men noen bøker trenger mer tid enn man først tror. Det gjør ikke noe, spesielt ikke de bøkene man liker. Har lest en bok av ham tidligere, og det var Den syvende demonen som jeg leste i 2016. Jeg har også Bastarden som ble utgitt etter det, men den fristet ikke noe særlig. Får se hvor godt jeg liker Matadorens siste dans først.

Blir nok ferdig med både Legg verden bak deg og The Shape of Darkness i løpet av uka, så skal nok få startet på The Silent Corner av Dean Koontz før uka er over. Det er første bok i Jane Hawk serien. Har prøvd en annen serie av Koontz, og det var Odd Thomas. Leste den første boka og syntes den var helt ok. Spørs om Dean Koontz blir som Harlan Coben hvor jeg foretrekker enkeltstående bøkene fremfor seriene deres. Vi får se. Vet at The Silent Corner kom ut på norsk for en god del år siden, men Koontz, King og bøker fra horrorsjangeren foretrekker jeg å lese på engelsk. Aner ikke så mye om hva boka handler om, og det passer meg bra. Vil helst vite så lite som mulig om en bok så langt det går. Det gjør det hele mer spennende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar