3. desember 2020

Månedens Bokanbefaling (november)

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Mexican Gothic av Silvia Moreno-Garcia, The People Next Door av Christopher Ransom, The Patient av Jasper DeWitt, The Spirit av Thomas Page, og I Am Legend av Richard Matheson, er fra egen boksamling

I november leste jeg disse bøkene:

 Lest i kronologisk rekkefølge:


Familien Vanderbeeker: Den veldig hemmelige hagen - Karina Yan Glaser

The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Frøydis Lykke har en ekte enhjørning - Morag Hood & Ella K. Okstad

Mexican Gothic - Silvia Moreno-Garcia

Et liv forbi - Helga Flatland

The People Next Door - Christopher Ransom

The Patient - Jasper DeWitt

Familien Vanderbeeker: Kjæledyrmysteriet - Karina Yan Glaser

The Spirit - Thomas Page

Så ble det kaldt - Frode Eie Larsen

Det er så mørkt her  - Lisbeth Pettersen

Snømannens jul - Sondre Lerche & Victoria Sandøy

I Am Legend - Richard Matheson


Forventet ikke å lese mye i november på grunn av noe dalende leselyst, men prøver å lese litt da også. Synes det er vanskeligere å komme i gang igjen hvis man tar noen dager med lesepause, så prøver å lese jevnt de dagene man har lyst til å gjøre alt annet enn å lese.

Utvalget ble heller ikke så verst. Fire femmere til sammen. Noe som sikkert aldri har skjedd før, og en god del firere. Så sånn sett var ikke utvalg av bøkene så verst. Det ble noe planlagt og spontanlesing i november også. 


13 bøker ble lest i november. Jeg leste 3 av 6 planlagte bøker. De tre planlagte bøkene jeg leste var:The Patient av Jasper DeWitt, Så ble det kaldt av Frode Eie Larsen, og I Am Legend av Richard Matheson. De andre planlagte bøkene var Under samme sol av Gry Strømme, Devoted av Dean Koontz, og Lengselens breddegrader og Shubhangi Swarup. Under samme sol og Devoted leser jeg nå og de blir med meg videre i desember. Lengselens breddegrader blir lest enten i desember eller januar. Det spørs hva jeg rekker med de andre bøkene jeg har tenkt å lese. Det er en bok jeg lenge har hatt lyst til å lese, så håper det blir denne boka sin tur snart.

Og hvilken bok likte jeg best i november?

I Am Legend - Richard Matheson

Litt usikker på om jeg ville like denne, for har et elsk-hat forhold til vampyrer. Jeg liker de gode, gammeldagse vampyrene fremfor de moderne variantene i bøkenes verden. 

I Am Legend er en kjent historie siden den er blitt filmatisert en del ganger. De mest kjente versjonene er The Last Man on Earth med Vincent Price, og I Am Legend med Will Smith.

Man blir svært god kjent med 36 år gamle Robert Neville. Vi blir kjent med hans tanker, rutiner og livsstil, siden han er eneste gjenlevende etter en tragedie. De andre har blitt forandret til vampyrer. Det hele startet med sykdom, som ingen visste noe om hvordan det startet eller hvordan de kunne forhindre det. Vil vi få vite hvorfor Robert Neville er den eneste gjenlevende, og vil han selv få svar på hva som har hendt med de andre? 

Mens han prøver å finne ut av hva som har hendt med de andre, kjører han rundt på dagtid og dreper vampyrer mens de sover, og dreper dem med en stake. Han er også interessert i å finne ut av enklere og mer effektiv måte å drepe vampyrer på. Når det blir mørkt isolerer han seg i huset og prøver å ignorere at de venter på ham utenfor. Prøve å lure ham ut. Han ignorerer ved å prøve å lese, høre på musikk eller sove. Han har også sikret huset sitt så godt han kan. Han må hele tiden være på vakt og gardere seg, i hvert fall etter det har blitt mørkt og de dagene det er veldig overskyet.

En spennende bok som er skrevet på en rolig og stille måte. Trodde ikke det var noen bok for meg, men ble positivt overrasket, og gleder meg til å lese flere bøker av Matheson fremover.

Det var veldig vanskelig å velge hvilken bok jeg likte best denne måneden for det sto mellom I Am Legend, Mexican Gothic, Så ble det kaldt og Familien Vanderbeeker: Den veldig hemmelige hagen. Noen tror nok at jeg valgte I Am Legend bare fordi det er horror. Men det stemmer ikke. Mexican Gothic er horror, det også. Noen tror jo at jeg liker alt av horrror, men det stemmer ikke, for det er mye forskjellig innenfor den sjangeren også. Så jeg kan være kritisk til favorittsjangeren, bare for å understreke det.

Mexican Gothic var også en bok jeg var skeptisk til om jeg ville like eller ikke. Den ble utgitt i år, og både coveret og baksidetekst fascinerte. Den er om Noemí som får beskjed av sin far om å dra til sin kusine Catalina etter at de har mottatt et bekymringsfullt brev fra henne. Hun giftet seg for ikke lenge siden, og han vil at Noemì skal besøke henne for å se til hvordan tilstanden egentlig er. De kjenner heller ikke hennes ektemann, Virgil så godt, siden de giftet seg etter å kjent hverandre kun i kort tid. Så Noemí får oppdraget om å sjekke om at alt er i orden. Handlingen foregår i en annen tid, i 1950-årene i Mexico. Noemí er en sositetsjente som er vant til fine vaner og gå på fine fester og selskaper. Catalina bor i et herskapshus som en gang i tiden var en stolthet, men som nå ikke er det samme huset som det en gang var. Huset har strøm, men ikke nok til å gi lys til alle rom. Noemí finner Catalina i dårlig fatning. Hun virker fjern, og det bor andre familiemedlemmer og tjenere i huset også. Ektemannen virker overbeskyttende, og manskapet er stort sett hyggelige, men kan være kalde. Har Noemi grunn til å være bekymret for sin kusine, og hvorfor virker huset så annerledes enn andre hus hun har vært i? 

Lengre oppsummering er nok ikke nødvendig da boka er beskrevet i flere innlegg allerede, og har skrevet anmeldelse. 

Hele anmeldelsen kan leses her.
 
Så ble det kaldt har også blitt nevnt en del ganger i tidligere innlegg, men ikke skrevet anmeldelse om ennå. Så det blir en del gjentakelser sådan. Jeg har ikke lest alle bøkene om Eddi Stubb, men synes denne er den sterkeste av de jeg har lest. Tidligere har jeg lest Slå på ring og På overflaten flyter vannliljene

Den er om Eddi Stubb og hans gode venn og makker Vilde Vang som får en større sak enn først ventet. En voksen kvinne forsvinnner, og mannen som skulle møte henne på avtalt sted, dukker ikke opp. Siden det er ulikt henne, skjønner han at noe er galt og melder henne savnet. Mens de sjekker både leilighet og et sted i byen hvor hun forsvant, skjønner de at de bør ta saken alvorlig. Saken blir større enn de først er klar over, så Eddi Stubb må innom en snartur til Paris. Spennende krim og liker også at Lier mentalsykehus blir brukt som et slags bakteppe. Det gir mer uhygge.

Den siste jeg likte overraskende godt er Familien Vanderbeeker:Den veldig hemmelige familien av Karina Yan Glaser. Det er bok to i serien om Familien Vanderbeeker. Det er gitt ut fire bøker så langt. Den fjerde er ikke oversatt, og bøkene kan man lese frittstående for man får mye bakgrunnshistorier underveis. De bor i en bygård i Harlem, New York, og det er et sted de stortrives og det er et hyggelig strøk hvor alle kjenner til alle. De bor i den nederste leiligheten, og de har også god tone med de andre som bor i bygården. Frøken Josie og Herr Jeet er mye på sykehus for tiden siden Her Jeet har fått slag, og siden Vanderbeeker barna er veldig glad i dem, har de lyst til å forandre et ubrukt område i strøket til en vakker hage. Et sted hvor de kan hvile seg og gå tur når de kommer tilbake fra sykehusoppholdet. Vanderbeeker barna møter på mange utfordringer underveis. De må han nok penger til utstyr, plukke søppel, og hvor skal de få tak i alt de trenger for å skape en magisk hage? Dessuten må de holde alt hemmelig, også for foreldrene deres. Vil de klare det uten å oppføre seg mistenkelige?

En morsom og sprek bok som jeg likte godt selv om jeg ikke er i målgruppa.
 
Hele anmeldelsen kan leses her.

De andre bøkene som nevnes kommer jeg ikke til å skrive så mye og langt om, siden innlegget begynner å bli langt allerede. Dessuten har jeg ikke skrevet anmeldelse til alle bøkene jeg leste i november, og vil unngå altfor mange gjentakelser, men samtidig er det vanskelig å unngå akkurat det, siden jeg ikke skriver anmdelser rett etter jeg har lest boka. Jeg liker å ta meg tid med det. Så skal prøve å beskrive de andre bøkene på ttre-fire setninger, så det får bare bli noe diffust.

Andre bøker jeg vil gjerne anbefale videre som jeg likte godt, er: Et liv forbi av Helga Flatland, The People Next Door av Christopher Ransom, The Patient av Jasper DeWitt, og Det er så mørkt her av Lisbeth Pettersen.

Et liv forbi: Et anstrengt mor og datter forhold som blir hakket mer anstrengt når Sigrid får vite at moren Anne har fått tykktarmkreft. Vil forholdet deres bli bedre eller verre? En roman om både familiedrama og alvorlig sykdom.
 
Hele anmeldelsen kan leses her.

The People Next Door: Familien Nash får nye naboer. Familien Nash som består av Mick, Amy og deres tenåringssønn Kyle og ni år gamle datter, Briela. De får nye naboer som gir Mick gåsehud og ber Amy holde seg unna dem. Men er de noe å frykte? En saktegående horror med gode grøsserscener.
 
Hele anmeldelsen kan leses her.

The Patient: Nesten samme plot som i Den tause pasienten av Alex Michaelides. En behandler blir nysgjerrig på en spesiell pasient, men der stopper likhetene.The Patient er mer kryptisk, overnaturlig, mørkere, og kanskje mer vågal. Spennende psykologisk thriller med horrorelemnter i.

Det er så mørkt her: Ny thriller med Nina Berger som er klimaforsker og veldig kontroversiell, så det er ikke akkurat mange som liker henne. Hun sitter i fengsel for noe alvorlig og som skjedde mens hun ikke var seg selv, og får hjelp fra uvented hold. På en utenlandsreise gjennom jobb og ny sjanse, havner hun nok en gang i alvorlig trøbbel ...
 
Snømannens jul: Rart å like denne siden jeg ikke er noen fan av musikkent til Lerche. Boka er inspirert av en av hans egne låter: Surviving Christmas, og er om en snømann som må stå ute i all slags vær, og føler seg litt ensom. Vil han møte flere ensomme snømenn, eller kommer han alltid til å være ensom?
 
 
Bøkene som var helt greie, men som ikke helt falt i smak, er: The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Familien Vanderbeeker: Kjæledyrmysteriet av Karina Yan Glaser, ogThe Spirit av Thomas Page.

The Way of Kings Part One: Sparer hva den handler om til anmeldelsen siden boka består av en kompleks handling. Den er småspennende, men føler at jeg liker high fantasy/epic fantasy bedre som film og Tv-serie enn i bokformat. Skal jeg lese noe fra den sjangeren, trenger jeg noe lettere. Dette ble seig lesing. Så sier nei til resten av serien.

Familien Vanderbeeker: Kjæledyrmysteriet: Bok tre om denne storfamilien og den svakeste boka i serien, noe som var skuffende, siden jeg likte det to andre bøkene så godt. Forskjellige dyr blir dumpet utenfor døra til familien. De vet ikke hvem som gjør det eller hvorfor. Et godt tema om å ta vare på all slags dyr, men synes ikke denne boka hadde samme glød som de to andre bøkene.

The Spirit: Jeg likte begynnelsen og frem til midten, men så ble det veldig lite utvikling. Jeg liker myter, og denne gang er det om Bigfoot. Synes det er spennende selv om man ikke tror på det, og tror jeg ville ha likt boka bedre hvis den var skrevet av noen andre. To menn er på jakt etter Bigfoot av ulike årsaker, og de har ikke noe i med hverandre å gjøre.

Frøydis Lykke har en ekte enhjørning: Er klar over at dette er en barnebok og jeg ikke er i målgruppen, men har likt mange barnebøker også, og synes det er greit å være litt streng mot barnebøker også. Den er om Frøydis Lykke som er besatt av enhjørninger og kler ut kosedyrene sine som det og lillebroren også. Vil hun møte en ekte enhjørning? Litt lettvint historie, men småsjarmerende.
 
Hele anmeldelsen kan leses her.

Da tror jeg ikke jeg har glemt noen bøker, og følte at jeg måtte forkorte kommentarer på enkelte bøker ellers ville innlegget bli som nevnt unødvendig langt. Uansett var det en god lesemåned i november, også. Har opplevd verre lesemåneder.

Ryggperspektiv av bøkene: 
 
Frøydis Lykke har en ekte enhjørning er ikke med på bildet for den er gitt bort.

2 kommentarer:

  1. Har lest Eie Larsen og Flatlands bøker. Har en bok av Lisbeth Pettersen i hylla. Ble fristet til å lese den nå. Tror det er en annen enn denne.
    Artig at du er fornøyd med bøkene i november:)
    Ønsker deg fin desember:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Eie Larsen og Flatlands bok er gode bøker. =)
      Tror det er La meg ikke huske? Anbefales, og siden Det er så mørkt her, er noe avslørende, anbefales det å lese La meg ikke huske, først.

      Ja, det er altfor sjeldent å bli fornøyd med bøkene man leser, men noen gang må det skje. Håper det skjer oftere, og håper du også hadde en god lesemåned. =)

      Tusen takk, og i lige måned. Ha en fin adventstid. =)

      Slett