31. august 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, og Der hun lå av Kimberly McCreight, er fra egen boksamling



Bøker jeg leste i forrige uke:

* Krypdyrmemoarer - Silje O. Ulstein
* Bukkene Bruse drar til Syden - Bjørn F. Rørvik & Gry Moursund

Antall leste sider i forrige uke:

  737 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Terapeuten - Helene Flood
Der Agnes bor - Marit Larsen & Jenny Løvlie

 Bøker som leses nå:

*  Der hun lå - Kimberly McCreight
* Datter savnet - Harlan Coben
* The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Planlagte bøker denne uken:

* Tro meg når jeg lyver - Ellen G. Simensen
 * Andre guder: du skal ikke ha andre guder enn meg - Jørgen Brekke

Natt til fredag leste jeg ut Krypdyrmemoarer av Silje O. Ulstein. Siden jeg har nevnt hva den handler om et par ganger allerede og anmeldelse av den kommer snart, venter jeg på å gjenta det til da. Jeg likte den ikke så mye som mange andre, men det er en god og stødig psykologisk thriller. Handlingen er noe forutsigbar, men veldig mørk og dyster som jeg liker, og fortellerstemmen er en liten frisk pust. 

Samme natt begynte jeg å lese Datter savnet av Harlan Coben, og den minner meg litt om de gode og gamle bøkene hans med mye tempo, og sarkasme. Mine favoritter av ham er The Woods og Hold Tight. Føler at Datter savnet er litt på det nivået. Det er bra, for bøkene hans har vært noe varierte, men synes fremdeles at han er en av de fremste innen thrillersjangeren, selv om han har sine nedturer han også, som fleste andre forfattere. Jeg er ikke ferdig med boka, så skal lese i den noen netter til. Den er om en far som får et tips av en mann som bor i samme bygg som ham. Han har sett datteren hans opptre som gatemusikant. Lenge har datteren deres vært savnet, og håper at hun har kommet tilbake igjen. Moren hennes vil at hun skal komme hjem på eget ansvar, Faren hennes, Simon, ser på henne på avstand mens hun opptrer, og etterpå prøver han å få snakke med henne, men hun stikker av. Vil de noen gang se henne igjen og få henne hjem? Imellomtiden blir vi kjent med mange andre spennende karakterer som dukker opp.
 
I går snikleste jeg Bukkene Bruse drar til Syden av Bjørn F. Rørvik og Gry Moursund. Jeg ville lese noe, men ikke noen av bøkene jeg holdt på med, så jeg ville ha noe lett, og dermed ble valget en barnebok. Jeg har lest en bok før fra Bukkene Bruse serien, og det er: Bukkene Bruse på Badeland, og må si jeg likte Bukkene Bruse drar til Syden bedre. Den hadde bedre historie og snerten språk.
 
I litt over en uke har jeg lest Kvinnene jeg leser om natten: I fotsporene til mine heltinner av Mia Kankimäki. Tidligere i dag ble jeg ferdig. Boka er litt biografisk, og er mye om reiseskildring og om kvinner som finner sin egen vei istedet for å være avhengig av noen, og som prøver å være banebrytende for andre kvinner. Forfatteren skriver om seg selv innimellom og drar på reise i noen av fotsporene til disse kvinnene. Kvinnene hun nevner er både kjente og ukjente, har forskjellige bakgrunn og er fra forskjellige tidsepoker.

En annen bok jeg skal pløye meg videre i som jeg har litt mer forståelse av og som har tatt seg litt opp erThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson. Jeg både liker den og misliker den fordi noen partier og hendelser er noe kompleks. Så det er en hard bok å komme seg inn i, og jeg er ikke vant til å lese high fantasy. Denne leser jeg sammen med en annen bokblogger. Så dette er en bok som kommer til å bli synlig på denne siden en god stund til. Det går ikke så fort, si.

Etter å ha lest ferdig boka om de forskjellige kvinnene, rakk jeg så vidt å begynne på Der hun lå av Kimberly McCreight. Jeg vet ikke så mye om den for jeg har lest bare 16 sider i skrivende stund. Bakpå står det at hovedpersonen heter Molly Anderson, men i boka og på noen amerikanske nettsider som jeg har sjekket, står det at hun heter Molly Sanderson. Så vidt jeg vet er det om en journalist som jobber med småsaker for en avis som ikke krever deadline av den grunn. Men så dukker det opp en sak som gjør til at hun endelig får sjansen til å gjøre egne undersøkerser og få jobbe med en stor sak. Mer om det vet jeg ikke, siden jeg ikke rakk å lese så mye i den.
 
  Neste bok blir: Tro meg når jeg lyver av Ellen G. Simensen.Tro meg når jeg lyver er også en bok jeg ikke vil vite så mye om på forhånd. Jeg liker å begynne på en bok uten for mye informasjon og meninger om den før jeg selv skal lese den. Man er jo redd for spoilere og alt mulig før man begynner på en bok. Jeg vil lese den fordi det er en krim, og det skal bli godt å lese en norsk krim igjen.

Hvis det blir tid til overs skal jeg lese Andre guder av Jørgen Brekke som er første bok i en serie som er bidratt av forskjellige forfattere, og baserer seg på De ti bud. Jeg har allerede andre bok i serien, og tenkte det var på tide å få ut fingeren og lese den første.

Tror neppe det blir flere bøker i denne uka. Leser i helt vanlig tempo, og orker ikke å planlegge for mye heller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar