12. juni 2020

Helgelektyre(338)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Pine av Francine Toon, Hvert skritt du tar av Lisa Jewell, Omgitt av psykopater av Thomas Erikson, og Secret Garden av Johanna Basford, er fra egen boksamling

 
Pine - Francine Toon
Hvert skritt du tar - Lisa Jewell
Leonardo da Vinci - Walter Isaacson

Tirsdag leste jeg ut denne:

Omgitt av psykopater: Slik unngår du å bli utnyttet av andre - Thomas Erikson

En god og informativ bok om psykopater uten overdramatisering. Om jeg får nytte av den vet jeg ikke, for har ikke vært så sosial de siste årene, men man vet jo aldri hva man kan få bruk for. Fascinerende tema er det og jeg liker Eriksons skrivemåte veldig godt. Den er konkret og humoristisk. Han byr også på mange eksempler på diverse situasjoner som kan oppstå.  Som i hans forrige bok: Omgitt av idioter, bruker han også denne gang Disa modellen. Siden det er en frittstående oppfølger, så trenger man ikke å lese forrige bok for å forstå Disa modellen, for den blir repetert også i denne boka. Disa modellen er atferdstrekk som blir kategorisert inn i fire farger: rød, gul, grønn og blå. I boka lærer man hva slags karaktertrekk disse fargene er kjent for, og bruker eksempler på hvordan en rød, gul, grønn og blå atferdsfarge virker for psykopaten, og hvordan hvilke farger offeret tilhører, tenker og vil føle seg når man blir utsatt for noe. Vil understreke at jeg ikke tar slike bøker spesielt seriøst, men det er veldig interessant tema å lese om atferd, karaktertrekk og lære litt om mennesker av og til.

Synes at Erikson kom med et glimrende eksempel på hvordan man bør møte mennesker. Som å kjøre en bil. Vær like vaktsom. 😊

Samme dag begynte jeg på en ny bok. En horrorbok som kom ut i januar og som foreløpig var ukjent for meg. Er ikke helt sikker på hva den handler om ennå, til tross for at jeg har lest litt over 70 sider. Så langt har det vært bakgrunnshistorie om karakterene som er med. Så er ikke ordentlig i gang med handlingen, føler jeg. Det er om far og datter forhold. Lauren er ikke helt tenåring, men det nærmer seg. Hun befinner seg siste del av barneårene,og hennes beste venn er Billy. Hjemme har hun bare faren sin for moren deres forsvant ute av livet deres. Ingen vet hvor hun befinner seg, og faren hennes vil ikke snakke om det. Han er stort sett oppegående, men det er dager han oppholder seg i senga. En dag på vei hjem, møter de en kvinne midt på veien som de bråstopper for. Hun er lettkledd, blek og virker nesten forstenet. De tar henne med hjem, men neste dag er hun forsvunnet. Flere i den isolerte landsbygden i Skottland, har observert henne, men etterpå glemt det, både kvinnen og hendelsen. Også faren hennes har glemt møtet med denne kvinnen. Det virker som det er bare Lauren som husker henne, mens andre får hukommelsestap når de observerer denne mystiske kvinnen som ser ut til å forsvinne og oppholde seg i skogen. Hvem er hun?

Er ikke helt sikker på hvordan jeg liker boka ennå. På baksideteksten sto det ikke noen alder på denne Lauren, så regnet med at hun var en voksnere datter. Så føler tonen er kanskje litt barnslig og at det oppleves som en barnebok, selv om det ikke er det. Det føles litt barnsligere enn en horrorbok for voksne. Det er det jeg prøver å ha frem til, så sånn sett er jeg litt skuffet. Men samtidig liker jeg at handlingen foregår i en skotsk landsby og er litt gotisk. Så håper at boka tar en mørkere vending etter hvert.

Tidligere i denne uka og i helga skal jeg lese videre om Leonardo da Vinci av Walter Isaascon, som er både en spennende og lærerik biografi. Det er fint å bli kjent med andre sider av da Vinci enn bare kunsten og opppfinnelsene hans. Denne boka har tatt meg noen måneder og det er verdt det. Så kommer nok til å bruke en stund til på den.

En annen bok som er litt fiffig som jeg leser er Hvert skritt du tar av Lisa Jewell, og det er min første bok av henne. Med fiffig mener jeg ikke at boka er smart og utspekulert, men karakterene er det og svært underlige. Sånn sett er boka både spennende og morsom. Det åpner med at noen er drept, men vi vet ikke hvem eller hvorfor. Underveis i boka er det bruddstykker av et avhør med politi og forskjellige folk fra nabolaget vi leser om. Boka er om Joey som kommer hjem etter å ha jobbet noen år i utlandet. Hun er i slutten av tyveårene, er gift etter å ha kjent sin mann i bare noen måneder, og likevel føler hun seg ikke helt "voksen". Hun og hennes mann, Alfie, får tilbud om å bo i huset hos broren hennes og svigerinnen til Joey og Alfie finner et eget sted etter å spart opp litt, noe de takker ja til. I nabolaget blir Joey opphengt i en mann som er gift og har en sønn. Av lokalet blir han omtalt som en superhelt, for han er rektor og han har forhindret mange skoler fra å bli nedlagt. Men ikke alle liker ham, blant annet skoleleven Jenna. Hun bor sammen med moren sin som lider av noe som får henne til å forestille seg ting, og derfor må Jenna ta seg ekstra godt av henne. Det er noe hun ikke liker med den nye rektoren, men usikker på hva det er. Samtidig sitter sønnen til rektor hjemme, og følger med på nabolaget fra soveromsvinduet sitt, og vet stort sett hva som skjer. Hvem holder egentlig øye med hvem? Spennende så langt, og karakterene er veldig sære å lese om. Noe jeg liker.

Hvis jeg blir ferdig med en av bøkene, er neste bok Min mørke Vanessa av Kate Elizabeth Russell, som mange har lest allerede. Den har mottatt mye ros, og derfor er jeg noe skeptisk til denne. Blir alltid skeptisk til bøker som får mye oppmerksomhet og ros. Men synes konseptet virker interessant. Det var derfor jeg ville lese den.

I det siste har jeg også fargelagt. Noe må man jo finne på og fargelegging er ikke det verste å gjøre. Det kan være langtekkelig, men det er nok litt av sjarmen.

Er ikke helt ferdig med dette motivet ennå. Mangler noe av bakgrunnen, og det tar sin tid:


Motivet er fra denne boka:

Secret Garden - Johanna Basford

God helg.

Ukas låt: Critical Darling - Slipknot



4 kommentarer:

  1. Bøkene til Thomas Erikson er jeg nysgjerrig på, men har ikke kommet meg til å lese dem ennå. Det er greit med slike bøker som gir tips til hvordan håndtere situasjoner i møte med mennesker som er psykopater. Har den med noe om hersketeknikker også?

    Du har mye å lese i helgen :) Gleder meg til å starte på fantasy-serien!
    Nydelig fargelegging! Det er lenge siden jeg har farget noe i Basford-bøkene, har holdt meg til Rosanes. Det tar jo så lang tid bare med én side :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du sjekker ut bøkene til Erikson. De er veldig interessante, og han gir eksempler på forskjellige hersketeknikker og hvordan man kan "beskytte" seg mot dem, og beskriver forskjellige situasjoner psykopater kan utsette deg for. Interessant for synes atferd er spennende å lese om generelt, og psykopater er veldig spennende å lese om, synes jeg. De blir ofte misforståtte på grunn av overdrivelse av dem som ikke kan så mye om temaet.

      Takk. Jeg fargela mye i to av bøkene av Rosanes i hele år og i mai begynte jeg å fargelegge i Basford boka for ikke å forsømme den helt, og for å få litt variasjon. Personlig foretrekker jeg Rosanes for han har enda mer detaljer. =)

      Det gjør jeg også. Blir artig med en ny samlesing igjen. =)

      Slett
    2. Bøkene er notert, så de skal jeg ha i tankene når jeg snuser rundt i bokhandlere :)

      Jeg også foretrekker Rosanes, men tenker også å finne andre fargeleggingsbøker. Noen tips?

      Jeg har så vidt startet lesingen, det blir litt mer i kveld.

      Slett
    3. Spent på hva du synes for kjenner ingen andre som har lest dem. =)

      Jeg også foretrekker Rosanes for han tegner annerledes, har mer detaljer og virker litt original. Andre jeg vil anbefale er Hanna Karlzon. Hun lager bøker som er litt koselige og med temaer. =)

      Jeg skal ikke starte boka før i kveld når sola er mindre sterk. Andre er tilhengere av sola men det er ikke jeg siden jeg er litt lyssky, så venter med å lese til lyset ikke er like sterk. Synes det er slitsomt å lese mens man har sterkt lys i fleisen, samme om man er inne eller ute. Håper du ikke leser i fra meg denne gangen også. =)

      Slett