27. mars 2020

Helgelektyre(327)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Naboparet av Shari Lapena og The Institute av Stephen King, er fra egen boksamling


Slakt - Espen Skjerven
Naboparet - Shari Lapena
The Institute - Stephen King

Natt til onsdag leste jeg ut denne:

Min søster er seriemorder - Oyinkan Braithwaite

En bok som er vanskelig å definere, men som inneholder et noe annerledes og morsomt søsterforhold. Korede har alltid tatt seg av søsteren Ayoola, selv om hun alltid har vært sjalu på henne. Korede føler seg som en "grå" mus, mens Ayoola er skjønnheten selv som nesten alle snur seg etter. Personlighetene deres er også veldig forskjellige. Korede er den ansvarsfulle og beskyttende, mens Ayoola er den som valser i livet og håper at ting går bra til slutt. Når Ayoola har drept noen, kommer Korede og vasker opp, og sammen prøver de å legge ut en plan hvis de eventuelt blir avhørt av noen. En morsom og sær bok om et uvanlig søsterforhold. Likte den overraskende godt.

Slakt av Espen Skjerven blir med meg inn i en helg til. Ikke fordi det går trått, men er bare dårlig på å prioritere flere bøker samtidig. Multitasking er ikke helt min greie. Men jeg liker den veldig godt så langt. Den inneholder mange mørke temaer som prostitusjon, menneskehandel og diverse. Boka har høy tempo og mange spennende karakterer. Så er spent på om Tom Grayston klarer å snøre alt sammen til en løsning.

Natt til torsdag begynte jeg å lese en ny bok, og det var denne psykologiske thrilleren: Naboparet av Shari Lapena. Det var noe med konseptet som gjorde at jeg ville lese den, samtidig er det noe utroverdig over det hele uten at jeg aner hvorfor. Den er om Marco og Anne som er i middagssselskap hos et naboparet, fordi en av dem har bursdag. De er barnløse, men det er ikke Marco og Anne. Siden det er et voksent selskap, går de nølende i vei, med babycall til stede og har en avtale om å sjekke til babyen deres som er hjemme hver halvtime. Da de kommer hjem i halv to tiden er døra åpen på gløtt, og barnet vekk. Hvem har kidnappet henne?

Foreløpig er den helt grei, men så langt er det for mye om vakre mennesker osv. Intensiteten er ikke der helt ennå, men håper den blir mer intens etter hvert.

Jeg leser ogsåThe Institute av Stephen King, som jeg leser med en annen bokblogger, og hun har nettopp lest den ut. Så hun må nok vente på meg. Jeg liker den veldig godt så langt, men leser litt tregere på engelsk. Jeg foretrekker å lese King og horror generelt på engelsk, for det blir noe barnslig når det er oversatt. King er nesten umulig å oversette, for synes at den unike fortellerstemmen hans forsvinner litt i norske oversettelser, så derfor jeg foretrekker å lese bøkene hans på engelsk.

The Institute er om Luke Ellis som en natt blir kidnappet og våkner opp i et kopi av hans eget rom. Men når han går ut av rommet, befinner han seg et helt annet sted enn hans eget hjem. Han er i en bygning sammen med noen andre barn. Hvorfor er han og barna der? Kan det ha noe å gjøre med at han er bare tolv år gammel, og blitt akseptert ved to college allerede, eller er det noe annet som er spesielt med ham og de andre barna som befinner seg der? Spennende konsept så langt og vi blir veldig godt kjent med karakterene. Er det noe King er dyktig på så er det detaljer og karakterbeskrivelser.

Innimellom disse bøkene pløyere jeg meg videre gjennom Leonardo da Vinci av Walter Isaacson. Det er en spennende mann å lese om. Synes både han selv, verkene hans og oppfinnelsene hans er givende å lese om.

Hvis jeg blir ferdig med Slakt i løpet av helga, blir neste bok: Jente (16) meldt savnet av Emma Rowley. Ukjent bok og forfatter for min del, men det gjør ikke noe. Jeg vil ikke si så mye om den ennå, siden jeg ikke har begynt å lese den i skrivende stund, og jeg liker å ikke vite så mye om bøkene før jeg leser dem.

Flere bøker tror jeg ikke blir i helga. Har jo andre hobbyer også, og prøver å vareta alle hobbyene.

Jeg har fargelagt litt i denne uka også, og ble ferdig med dette motivet:

Brukte glitter denne gang for første gang på lenge. Det vises ikke så godt på bildet etter det har tørket.

Motivet er fra denne boka:

Tattoo Designs - m.fl.

God helg.

Ukas låt: Red Cold River - Breaking Benjamin



14 kommentarer:

  1. Jeg er ambivalent til Brainwaite sin bok, men står på vent på biblioteket. Kos deg med Naboparet, jeg likte den godt! Ønsker deg en strålende lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var meget skeptisk til Min søster er seriemorder jeg også, men likte den overraskende godt på grunn av kynisk humor. Jeg liker kynisk humor i bøker, filmer/tv.serier. Humor som er litt på grensen. Så tror det hjalp å være skeptisk før jeg begynte med den. =)

      Naboparet er jeg litt usikker på for har ikke kommet så langt inn i handlingen ennå. Men en rar sak er det.

      Tusen takk, Tine og i lige måde. =)

      Slett
  2. Min søster er seriemorder var virkelig morsom :-) Jeg likte den veldig godt. Det samme gjorde jeg med Slakt, men den har bare fått noen få ord på bloggen. Jeg når ikke å skrive om alt. The Institute hørtes interessant ut. Den skriver jeg ned.
    Jeg har funnet en app til mobilen som heter Paint by numbers eller og Happy colour. Det står begge deler. Det er hvertfall en fargeleggingsapp. Jeg har blitt helt hekta :-D
    Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg også, for har sansen for kynisk humor. Likte også hvor spesielt søsterforholdet var.

      Føler det litt samme som deg. Prøver å skrive om alle bøkene, men noen ganger føler man seg utilstrekkelig, for man leser mer enn man rekker å skrive, men skal prøve å få til en anmeldelse av den selv om jeg ligger litt etter allerede i år med anmeldelser.

      Håper du gir The Institute en sjanse for den er fascinerende, og godt å høre at du fremdeles fargelegger. Jeg synes det er en fin hobby og liker å være kreativ. Så håper du fortsetter med det. =)

      Takk og i like måte. Håper det blir både lesing og fargelegging på oss i helga. =)

      Slett
    2. Ja, det blir det hvertfall her :-) I går så vi ferdig en serie på Netflix. Har du det? I tilfelle må du ta en titt på den. Den heter The Stranger og er en bok av Harland Coben. En skikkelig god thriller :-)
      Ha en riktig fin søndag og!

      Slett
    3. Hei takk for tips, men jeg har ikke Netflix. Jeg har det ikke for synes det er litt synd at det meste er digitalisert og liker å ha personlig samling. Liker å bruke blu-ray spilleren min så langt det går. Tror du den er å få tak i på dvd/blu-ray format? Jeg liker stott sett Cobens bøker, og tror kanskje jeg ville ha likte The Stranger. =)

      Tusen takk og det samme. Her er det stille og rolig som vanlig.

      Slett
    4. Ja, det burde jo være mulig.

      Slett
    5. Takk, skal sjekke det ut. Er ikke mye som går på tv for tiden, så hadde vært fint med en serie å følge med på. =)

      Slett
  3. Jeg kan se glitteret på fuglebrystet! Hurra for glitter :)

    Som du vet digget jeg Min søster er en seriemorder. Skal lese King boka. Naboparet mislikte jeg intenst.

    Nyt søndagen!

    Forresten: Likte låta. Hva synes du om bandet Disturbed?

    SvarSlett
    Svar
    1. Yay. =) Det er litt vanskelig å se glitteret når det har tørket. :/ Men det er gøy å leke med.

      Har sett delte meninger om Min søster er seriemorder og var skeptisk til den i starten, men likte den overraskende godt og bedre enn forventet. Likte at den var så sær. Naboparet er jeg litt usikker på. Må lese litt mer før man gjør seg opp med en mening.

      Fint at du liker den. =) Liker Red Cold River veldig godt og synes at Breaking Benjamin fortjener mer oppmerksomhet enn det de har fått. Hørte mye på Disturbed for 5-6 år siden, og liker dem også veldig godt, men synes kanskje at de var hardere før enn det de er nå? Men vokalisten har en fantastisk stemme, da. =)

      Tusen takk, og i lige måde. Håper du får lest en del.

      Slett
  4. Har faktisk ikke hørt om Breaking Benjamin. Enig i at han har en fantastisk stemme. Jeg lytter ofte på låtene du legger ut selvom jeg ikke alltid kommenterer

    SvarSlett
    Svar
    1. Der ser du. =) Det fins mange band som er mer enn gode nok, men som dessverre får for lite oppmerksomhet.

      Takk. Håper du ikke synes at musikksmaken min er helt grusom. Hihi. =) Det hører kanskje ikke hjemme i en bokblogg, men siden jeg hører på mye musikk mens jeg leser og fargelegger, synes jeg det blir en del av bokbloggen likevel. Synes også det er en smule tørt å skrive bare anmeldelser i lengden.

      Slett
    2. Du tvinger jo ingen til å lytte på låtene. For meg er det fint med litt andre ting enn bøker også. Som låter. Som fargeleggingene dine.

      Jeg hører mye på Mark Lanegan og Nick Cave og sjelden på denne type musikk, og da heller jeg nok mer til grønsjdelen enn metalvarianten - men for en stemem vokalisten i Breaking Benjamin har. Skal høre mer på bandet :)

      Slett
    3. Det er sant. Det er ingen tvang, tross alt. =)

      Hører mest på black metal, forskjellig metal, heavy rock, men hender seg at jeg hører på grønsj jeg også, og har ogå sansen for Nick Cave. =) Hører på mye forskjellig selv om Dimmu Borgir er favoritten.

      Enig. Skjønner ikke hvordan han klarer å vrenge stemmen på den måten. Misunner de som har litt sangstemme. Det har i hvert fall ikke jeg. =)

      Slett