17. januar 2020

Helgelektyre(317)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Forsvunnet av Kendra Elliot,The Blind Assassin av Margaret Atwood, The Cabin at the End of the World av Paul Tremblay, Tattoo Designs av forskjellige illustratører, og Imagimorphia av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling 


Forsvunnet - Kendra Elliot 
Farlig farvann - Viveca Sten
The Blind Assassin - Margaret Atwood

Forsvunnet av Kendra Elliot har jeg lest i helt siden nyttårsaften, og den kveler meg snart, så det er på tide at jeg ble ferdig med den. Det er ikke noe galt i å bruke lang tid på noen bøker, noe jeg selv ofte gjør, men noen bøker er godt å bli ferdig med. Jeg bruker lang tid på denne fordi lesingen går så tregt. Grunnen er at jeg liker ikke boka noe særlig, for jeg fikk romantisk krim istedet for ordentlig krim, og det har jeg ikke spesielt sansen for. Jeg liker romantisk krim av og til, men det var ikke det jeg var ute etter denne gang. Jeg foretrekker mørk krim. Jo mørkere, jo bedre er det.

Forsvunnet er om Lacey Campbell som blir tilkalt til et åsted. Hun blir tilkalt siden hun er rettsodontolog, og skal undersøke et skjelett som ble funnet i en krypkjeller i en bygg med leiligheter. Til sin store forskrekkelse er det noe med skjelettet som gjør til at hun gjenkjenner det. Det tilhører en nær venninne av henne som forsvant for elleve år siden, i samme periode da mange andre collegejenter forsvant, og hun selv var heldig nok til å slippe unna Studineslakteren. Saken tar en privat vendig, og spørsmålet er. Er hun selv i fare? Samtidig møter hun en tidligere politimann som eier bygget gjennom et firma, og de to får varme, hemmelige følelser for hverandre, men er de for ulike?

Dette kunne ha blitt en spennende krimbok, men maset om hva de to tenker om hverandre, og den seksuelle spenningen, gjør det hele langtekkelig og irriterende. Det tar sin tid å komme seg gjennom denne boka, for den er svært gjentagende, og man ble mer fristet til å bruke tid på andre hobbyer. Noe som er synd for konseptet virket spennende i utgangspunktet. Men det hele blir for fjortisaktig.

I løpet av helga skal jeg begynne å lese The Cabin at the End of the World av Paul Tremblay. Det er på tide med itt horror igjen, siden det er min favorittsjanger. Jeg vet egentlig ikke så mye om boka, for jeg har ikke hørt om den så mye. Paul Tremblay er ingen ny forfatter heller, for han har gitt ut en del bøker allerede, men er på en måte ukjent. Jeg ville leseThe Cabin at the End of the World, fordi konseptet virket noe annerledes. Jeg har ikke så lyst til å si så mye om hva den handler om ennå siden jeg ikke har begynt å lese den, og vil heller vente til jeg er bedre kjent med boka. Jeg liker å bli kjent med et terreng før jeg sier noe først.

I to helger på rad leser jeg Farlig farvann av Viveca Sten. Bøkene hennes har også blitt til tv-serie, og handlingen foregår i idyllisk skjærgård. Hva galt kan skje da? Boka begynner med et likfunn i et fiskegarn. Er det selvmord, en ulykke, eller noen som dekker over et mord? Politiet må avlyse ferien da flere lik dukker opp i en periode. Jeg liker at boka er lettlest til krim å være, og den har fin bruk av humor, men det bli litt vel mye småbarnfamilie snakk, og synes det stjeler mye av oppmerksomheten. Jeg vil heller lese om det dystre, det ekle og spenning i krimbøker. Denne tar litt tid, for det er en stor bok på over fire hundre sider. Mulig jeg blir ferdig med den i helga, men skal ikke love noe. Jeg leser i helt vanlig tempo, hverken raskt eller tregt. Orker heller ikke å stresse.

Jeg trodde jeg ville bli ferdig medThe Blind Assassin av Margaret Atwood i denne uka, men det blir jeg ikke med tanke på at jeg leser flere bøker "samtidig", og det er Tata Steel Chess for tiden, som varer til den 26.  Det prioriterer jeg foran lesing, for mange av sjakkturneringene blir ikke vist på tv, og når det først blir det, vil jeg gjerne få det med meg.  Jeg leser den sammen med en annen bokblogger, og hun ble ferdig med sin utgave for litt siden, men vi stresser ikke med samlesingprosjektene våre, heldigvis.

Hvis jeg blir ferdig med Farlig farvann i helga, er neste bok på leselista: #Kampklar av Nina Rossing, som er en ungdomsroman om netthets og hvordan det kan påvirke noen. Det blir litt variert lesestoff fremover, virker det som, og godt er det.

Selv om det er sjakk på tv for tiden og jeg leser mellom partiene, har det blitt tid til fargelegging også. I det siste har jeg fargelagt dette:

























Jeg er ikke ferdig med noen av disse motivene. Jeg velger et nytt motiv hver dag for å få en forandring. Før satt jeg med et motiv av gangen helt til det ble ferdig, men det ble for monotont. Derfor jobber jeg litt her og der i bøkene.

Motivene er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

Andre motiv jeg har fargelagt i det siste:

Dette er jeg ferdig med:

Andre som trenger mer jobb:


Disse motivene er fra denne boka:

Tattoo Designs - m.fl.

Beklager for litt dårlig bildekvalitet på enkelte bilder, men det blir ikke all verdens med mobilkamera.

God helg.

Ukas låt: Angel - Massive Attack



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar