16. desember 2019

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Troop av Nick Cutter, The Thief of Always av Clive Barker, The Blind Assassin av Margaret Atwood, og Revival av Stephen King, er fra egen boksamling


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* The Troop - Nick Cutter
 
 Antall leste sider i forrige uke: 

 475 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

The Thief of Always - Clive Barker

Bøker som leses nå:

* Det lyser så fint fra julestjernen - May Britt Stendal
* Apollo 11 - David Whitehouse
* The Blind Assassin - Margaret Atwood

Planlagte bøker denne uken:

* Det lyser så fint fra julestjernen - May Britt Stendal
* Apollo 11 - David Whitehouse
* The Blind Assassin - Margaret Atwood
* Revival - Stephen King
* Keiserens grav - Johan Rundberg

I går kveld ble jeg endelig ferdig medThe Troop av Nick Cutter. Jeg har lest i den siden slutten av november, og begynte å bli en smule lei av den. De første hundre sidene var intense, engasjerende og spennende, men så tok det en retning som begynte å bli latterlig. Dette er en horrorbok med et snev av dystopi og science fiction. Jeg liker science fiction, men denne gang ville jeg ha ren horror og det fikk jeg ikke her. Det er så vanskelig å finne. Syntes konseptet hadde et godt og spennende utgangspunkt, men så ble det mer komisk enn spennende, og det ødela litt, synes jeg.

Den er om en speiderleder på 42 år tar med seg fem gutter på fjorten til en øy hvor de skal være i tre dager for å teste speiderferdighetene sine. Det er bare som nevnt tre dager, men mye kan gå galt på den tiden. Det eneste de har med seg av kommmunikasjonsutstyr er walkie talkier, som de kan bruke til å kommmunisere med hverandre, og en slags radio som de kan kontakte fastlandet med hvis farer oppstår. Mobiltelefoner er forbudt. Guttene er veldig forskjellige. Noen er macho, andre nerdete og kunnskapsrike. Vil de gå overens? Ting tar en uventet vending når en mann kommer med båt som ser veldig syk ut. Han er veldig tynn og er stadig sulten. Hvem er han og kan de gjøre noe for å hjelpe ham, eller blir det for farlig? Dramatiske skjer. Vil de overleve dette marerittet?

Jeg leser fremdeles Apollo 11 som jeg har lest den siste uka. Det går litt tregt fordi den er veldig informativ, og man vil ikke gå glipp av noe. Spennende tematikk er det, spesielt om kappløpet mellom diverse land, problemene som oppstår under forsøkene, og skremmende er det å lese om slurvete sikkerhet. De tok mange, alvorlige sjanser før månelandingen lyktes. Ofte visste de heller ikke hvilke materiale som ble brukt.

Sammen med en annen bokblogger leser jegThe Blind Assassin av Margaret Atwood, og kjenner det går litt trått. Det er noen partier som er veldig spennende, men så blir det litt ujevnt. Det er en stund siden vi startet på denne, men har det ikke travelt, siden vi vil bruke god tid på samlesingene våre, og vi begge leser i flere bøker samtidig.

Mulig jeg kommer til å bli ferdig med Apollo 11 først siden jeg ikke har mange sider igjen, og da skal jeg begynne å lese Revival av Stephen King, siden det er en stund sist siden jeg har lest noe av ham igjen. Han er og blir min forfatterhelt for han har en helt egen måte å skrive på. Sin egen fortellerstemme. Revival ble utgitt i 2014, og det er en stund siden, og han har gitt ut en del bøker siden da. Han har fått mye kritikk og blandede tilbakemeldinger på de moderne bøkene sine, men Revival har nok fått mest rost av de nyeste bøkene hans. Det har vært blandede meninger om den også, men mest ros etter det jeg har fått med meg, og konseptet virker interessant, og derfor jeg vil lese den.

Hvis det blir tid til overs etter hva jeg rekker, skal jeg begynne med en barnebok/ungdomsbok som heter Keiserens grav. Den tilhører en spøkelseskrimserie som heter Hekseknuten. Den første boka heter Gjenferdets stemme, men disse bøkene kan fint leses som frittstående. Jeg leste Gjenferdets stemme tidligere i høst, og likte den bedre enn forventet, fordi jeg syntes persngalleriet var noe for seg selv, og den hadde noen spennende øyeblikk. Jeg har ikke skrevet om boka ennå, fordi jeg ligger etter med det meste, men det blir. Det er ikke glemt.

Flere bøker tror jeg ikke det blir hvis jeg skal være realistisk. Jeg leser mye, men ikke spesielt fort. Har jo andre hobbyer også som jeg vil ta vare på. Også får man håpe at jula går fort over, for kjenner jeg er litt lei av den allerede, selv om den egentlig ikke har begynt. Er bare så lei av alle disse julereklamene. 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar