5. desember 2019

Bøker jeg skal lese i desember

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Revival av Stephen King, Forsvunnet av Kendra Elliot og Den perfekte familie av Lisa Gardner, er fra egen boksamling


Det lyser så fint fra julestjernen - May Britt Stendal
Revival - Stephen King
Keiserens grav - Johan Rundberg
Forsvunnet - Kendra Elliot
Farlig farvann - Viveca Sten
Den perfekte familie - Lisa Gardner

Desember er i gang, men jeg rekker å skvise inn en liten leseplan, selv om jeg muligens ikke rekker å lese alle. I så fall blir de lest senere. Det er ingen krise.


Det lyser så fint fra julestjernen: Jeg fikk spørsmål av forfatter om jeg ville lese noen av bøkene hennes og valget falt på denne. Vakkert cover, og ukjent bok og forfatter. Det gjør boka ekstra spennende.

(Bakpå): 

Det lyser så fint fra julestjernen er en kjærlighetshistorie og handler om alenemoren Veronica Thoresen, som jobber som sykepleier innen psykisk helsearbeid. Barna er blitt store, og hovedpersonen selv er rundt femti. Historien gir et innblikk i en spennende jobbhverdag. Om følelser og hvordan kjærligheten styrkes når den deles med en annen.

Da Veronica en dag bestemmer seg for å rydde i boden, finner hun et brev som vekker minner fra den gangen idyllen revnet. Da hun kjempet for harde livet for familien, og ikke minst for datteren Thale.

Romanen fremstiller hvordan det er å være mor til en ungdom med alvorlige problemer, hvor skremmende og delvis glemt informasjon kommer fram når Veronica søker etter svar. Fortellingen viser hvordan hendelser får kroppen til å huske tidligere opplevelser, og hvordan det ubevisst setter spor og preger et menneske.



Revival: Stephen King er og blir min forfatterhelt, men nå er det lenge siden jeg har lest noe av ham. Revival er en bok som har stått en stund i hylla, og jeg har lenge vært nysgjerrig på den fordi den har fått mye skryt. Hans nyere bøker bruker å få litt lunkne tilbakemeldinger. Denne har fått litt blandet, men stort sett gode tilbakemelinger, og konseptet virker spesielt. Man må ha litt Stephen King nå som jula nærmer seg.

(Bakpå):

A WRITER OF
EXCELLENCE
The Sunday Times

'In one way, at least, our lives really are like movies. The main cast consists of your family and friends. The supporting cast is made up of neighbours, co-workers, teachers and daily aquaintances ...

But sometimes a person who fits none of these categories come into your life.

When I think of Charles Jacobs - my fifth business, my change agent, my nemesis - I can't bear to believe his presence in my life had anything to do with fate...'



Keiserens grav: Tidligere i høst leste jeg en annen bok av samme forfatter. Selv om jeg ikke er helt i målgruppa denne serien er ment for, likte jeg første bok i serien, Gjenferdets stemme bedre enn forventet, og syntes den var veldig underholdende. Hekseknuten er en uhyggelig og spennende serie for unge lesere, og bøkene kan leses som frittstående. Første bok i serien heter som nevnt: Gjenferdets stemme.


(Bakpå):

Endelig juleferie og Sebastian gleder seg til å henge med vennene Max og Manda igjen.

Men Manda må jobbe for hun har en av hovedrollene i julekalenderen som spilles inn på Östasiatiska museet.
Sebastian og Max blir med på filmsettet og oppdager raskt at det hender flere spennende ting der. I fjellet under museet bygges en ny utstilling - en modell av den myteomspunne graven til den første keiseren av Kina.

Men det er noe som ikke stemmer. 
Hvordan kan det ha seg at de tunge krigerstatuene til keiseren plutselig har flyttet på seg? Og hvorfor havner museumsarbeiderne i den ene ulykken etter den andre? Sebastian oppdager en skremmende forbindelse mellom hendelsene. Og sporene fører inn i et mørke som skjuler mer enn han aner.

Keiserens grav er andre bok i serien Hekseknuten 
-uhyggelig god spøkelseskrim.



Forsvunnet: Jeg har en tendens til å hamstre noen bøker i dagligvarebutikken også, for kommer over noen spennende bøker der. Det gjorde jeg med denne. Jeg vet ikke så mye om den og har heller ikke hørt om forfatteren, men det gjør ikke noe.

(Bakpå):

For elleve år siden ble ni kvinnelige studenter ved Oregon State University drept. Lacey Campbell overlevde bare så vidt, men hennes beste venninne forsvant og ble aldri funnet. Da rettssaken mot den sadistiske seriemorderen begynte, hjalp Lacey til med å få ham dømt.

Etter å ha arbeidet som rettsodontolog i flere år blir Lacey tilkalt til et åsted for å identifisere noen levninger. Hun blir knust da hun oppdager at offeret er hennes venninne fra studietiden.

Den tidligere politimannen Jack Harper blir involvert i saken, og gnistene begynner å fly mellom ham og Lacey. De blir sjokkert da det går opp for dem at vitnene fra rettssaken for elleve år siden blir drept, én etter én. Alt tyder på at det er samme gjerningsmann som den gang. Problemet er bare at han allerede er død … 

"Realistiske karakterer og et nervepirrende plot."
 RT Book Reviews



Farlig farvann: En stund siden denne ble utgitt. Den ble utgitt i 2014, men det var først i år jeg la merke til den. Det er også blitt en tv-serie som er basert på bøkene til Sten. Jeg har ikke sett den selv. Jeg ser nesten ikke serier lenger.

(Bakpå):

MORDENE I SANDHAMN

DET ER EN VARM JULIMORGEN i Sandhamn i Stockholmds skjærgård. En mann går tidlig tur med hunden sin. Plutselig gjør han en makaber oppdagelse: På stranden har en manskropp innsurret i et fiskegarn skylt inn i land. Kriminalinspektør Thomas Andreasson blir kalt til åstedet. Med bakgrunn som marinepoliti og bosatt i skjærgården siden barndommen, har han den perfekte lokalkunnskapen.

Den døde identifiseres som Krister Berggren, ansatt på Systembolaget, ungkar og savnet siden påske. Ingenting tyder på at en forbrytelse er begått, og saken er i ferd med å bli avskrevet som en ulykke. Men når en kvinne oppdager brutalt myrdet på et av Sandhamn pensjonater og Thomas kjenner henne igjen som Kicki Berggren, Kristers kusine, er det ingen tvil lenger.

En morder går løs i sommeridyllen, og presset på politiet øker for hver dag. Det er ferietid, bemanningen er redusert, og når Thomas' mer erfarne kollega reiser bort, får Thomas ansvaret for saken. Plaget av tapet av sin nyfødte datter og et havarert ekteskap kaster han seg inn i etterforskningen. Den skyldige må tas innen ytterlige liv går tapt ...



Den perfekte familie: Nok en bok jeg kom over i dagligvarebutikken. Jeg ser ikke noe galt i å lese "lett underholdning" av og til. Noen ganger vil jeg ha noe lett, andre ganger noe avansert. Alt ettersom hva man nettopp har lest.

(Bakpå):

Hvor er Roxy?

Et hus og et hjem til en familie på fem er forvandlet til et åsted. Fire av familiens medlemmer er brutalt drept. Mens den siste - den seksten år gamle Roxy - er savnet.

Rett før drapene ble jenta sett mens hun gikk tur med familiens to hunder. Var hun bare heldig som klarte å komme seg unna? Kan Roxy være kidnappet, eller befinner hun seg i ekstrem fare? D.D. Warren vet at det også kan bety at Roxy selv står bak drapene. Sammen med Flora Dane må D.D. til bunns i hva som skjedde forut for den brutale tragedien. Og de må finne Roxy, før enn mulig drapsmann gjør det.

D.D. Warren og Flora Dane fra Finn henne (2016)
er tilbake i en gripende psykologisk thriller.

"... får innvollene dine til å vrenge seg ... Den perfekte familie er overlegen."
Tess Gerritsen

"En oppslukende historie om trøblete familiforhold og triste skjebner."
Shari Lapena, forfatteren av Naboparet

"Ingen eier krimjangeren slik Lisa Gardner gjør det."
Lee Child

"Jeg får ikke anbefalt henne nok."
Karin Slaughter


Det blir noe variert og noe mørkt i desember også. Jeg er ikke spesielt julete av meg, så jeg får lese litt mørk litteratur både før og i juletiden. 😊

2 kommentarer:

  1. Desember er jo mørketid, så det passer godt med mørke bøker :)
    Ikke glem Atwood da, den er mørk på en ganske annen måte :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har du jammen rett i. =)

      Alt trenger ikke å være julete selv om det nærmer seg jul. Det er ikke helt min stil.

      Og det skal jeg selvfølgelig ikke glemme. Jeg har lest videre i Atwood i de siste dagene, og har kommet til side 230. Det er ikke mørkt som en grøsser, men veldig mørkt på en annen måte, og sier ikke nei til det heller. =)

      Slett