9. desember 2019

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Troop av Nick Cutter, Den nye kjæresten av Michelle Frances, The Blind Assassin av Margaret Atwood og Revival av Stephen King, er fra egen boksamling


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Den nye kjæresten - Michelle Frances
* Helvete - Erlend Loe 
 
 Antall leste sider i forrige uke: 

 342 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Ingen.

Bøker som leses nå:

* The Troop - Nick Cutter
* Apollo 11 - David Whitehouse
* The Blind Assassin - Margaret Atwood

Planlagte bøker denne uken:

* The Troop - Nick Cutter
* Apollo 11 - David Whitehouse
* The Blind Assassin - Margaret Atwood
* Det lyser så fint fra julestjernen - May Britt Stendal
* Revival - Stephen King

Det ble ikke så mange innlegg og anmeldelser i forrige uke, men noen innlegg ble det. De viste finaleuken av Grand Chess Tour, og det måtte jeg få med meg, og partiene har en tendens til å vare i timesvis, og jeg kan ikke multitasking. Det er ikke min greie. Så sjakken stjal mye tid, og det er verdt det, fordi det vises ikke så mye sjakk på tv, noe som er synd. Det er bare noen få ganger i året.

Men jeg har lest litt mellom, før og etter partiene. Natt til torsdag leste jeg ut Den nye kjæresten av Michelle Frances som jeg brukte en del tid på fordi den var litt seig. Den er om en mor som er veldig overbeskyttende overfor sin sønn, selv om han har passert tyve år. Han møter på Cherry som han fallar pladask for. I begynnelsen prøver moren hennes å bli kjent med og bli venn med Cherry, men det er noe med henne som skurrer, og hun føler at hun ikke er helt ærlig. Elsker hun Daniel, eller er hun bare ute etter pengene hans? Klarer hun å overbevise Daniel at Cherry ikke er den rette for ham? Dette er en psykologisk thriller som fullstendig drukner i drama og følelser at spenningen ble nesten borte. Et godt utgangspunkt, men likte ikke utførelsen helt, og ikke alle i persongalleriet var spesielt troverdige.

Samme natt begynte jeg å lese en ny bok og det var Helvete av Erlend Loe. Jeg har lest en del av Loe både før jeg begynte å blogge og i ettertid. Nå er det en stund siden, og Helvete er et spenstig tittel som vekket oppmerksomhet og nysgjerrighet med en gang. Dessverre ble jeg ikke begeistret denne gang. Jeg liker sære bøker, men denne ble litt for sær. Den har god og rar humor, men likte ikke selve historien spesielt godt. Boka er om Rakel som er nyskilt og flytter inn i et grønt rekkehus. Ved en tilfeldighet finner hun en luke i hagen, og i luka er det en trapp. Hun bestemmer seg for å følge den trappen for å se hvor den ender, og hun ender opp i helvete. Der møter hun en mann som er noe for seg selv og en verden utenom det vanlige. Vil hun få det bedre etter at eksmannen forlot henne?

Helvete av Erlend Loe brukte jeg ikke så lang tid på siden den er veldig kort. Samme natt begynte jeg å lese Apollo 11 av David Whitehouse. Har alltid vært interessert i astronautyrket og verdensrommet. Det er et tema som alltid fascinerer. NRK1 sendte i sommer en dokumentarserie på flere deler som het Draumen om månen som viste oppturer, nedturer, ulykker, tragedier og en den evige opptimismen om å få månelandingen til å skje, samme hva de måtte ofre. Det var spennende og fascinerende å se. Denne boka er om det samme, bare mer detaljert og byr på mer bakgrunnstoff. Jeg har ikke kommet så langt i den siden den er veldig informativ, men jeg synes den er interessant så langt.

Jeg leser også fremdelesThe Troop av Nick Cutter. Boka er om en speiderleder som har ansvaret av noen få gutter som drar til en øy for noen dager uten mobiltelefoner for å teste seg selv og omgivelsene. Det eneste av kommunikasjonsutstyr de har med seg, er en slags radio som de kan kommunisere med fastlandet hvis uvær eller annet alvorlig oppstår. Men turen tar en skrekkelig vending da en ukjent mann ankommer med båt, og han ser forferdelig syk ut. Hva er det som feiler ham. Er det noe smittsomt? Kan de gjøre noe for å hjelpe til? Og kan de stole på hverandre? Dette ble ikke turen de hadde planlagt på forhånd. Jeg er litt usikker på hvordan jeg liker boka for likte ikke helt vendingen historien tok etter rundt hundre sider. Horror er min favorittsjanger, men den sjangeren har også forskjellige undersjangre som andre sjangre, og er ikke helt sikker på om jeg liker akkurat denne kategorien. Jeg kommer nok til å bruke en liten uke til på denne boka.

Usikker på om jeg blir ferdig med noen av bøkene i denne uka siden jeg leser tregt på engelsk og Apollo 11, som jeg leser på norsk, er litt avansert, men skal prøve å bli ferdig med minst en av dem.

Sammen med en annen bokblogger leser jeg The Blind Assassin av Margaret Atwood, som jeg har kommet et godt stykke i. Den blir lest litt stykkevis og delt siden den er litt avansert, og det er noen vanskelige partier her og der, så dette er en bok man må lese nøye, så man ikke faller av. Leser alle bøker nøye, men noen bøker er det lett å falle av fra handlingen hvis man ikke er ekstra oppmerksom. Det er bare det jeg mener.

De neste bøkene på leselista mi er Revival av Stephen King, og Det lyser så fint fra julestjernen av May Britt Stendal. Jeg vet ikke så mye om bøkene, men vil helst ikke vite så mye om bøkene på forhånd. Stephen King er og blir min favorittforfatter, og han har fått mye kritikk, og skuffende tilbakemeldinger angående de nyeste bøkene han har utgitt de siste årene, men Revival har fått mye skryt og blandede meninger. Derfor jeg er så nysgjerrig på den. Jeg ble også interessert i å lese Det lyser så fint fra julestjernen, fordi konseptet virket interessant. Jeg skal lese Det lyser så fint fra julestjernen før jeg begynner med Revival.

Det er da disse bøkene jeg skal konsentrere meg om i denne uka, og er spent på om jeg blir ferdig med noen i det hele tatt, og hva jeg rekker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar