11. juli 2018

Månedens Bokanbefaling (juni)

I juni leste jeg disse bøkene:


Lest i kronologiske rekkefølge:

Wish It Wasn't M.E. (Living with Myalgic Encephalomyelitis (Chronic Fatigue Syndrome) - Michelle Flatt
When Bears Attack (Close Encounter of the Terrifying Kind) - Joseph B. Healy
The Babysitter - Sheryl Browne
Witchcraft and Black Magic - Montague Summers
Haiens hemmeligheter - Owen Davey
Arr - Auður Ava Ólafsdóttir
Det faren min aldri fortalte - Juan Pablo Escobar
Den vakre død - Belinda Bauer


Juni var årets lengste måned hittil av en eller annen grunn. Månedene er omtrent like lange, så vet ikke hvorfor de oppleves så forskjellige. Kommer til å lese mye i fremover da det ikke er annet enn repriser på matprogrammer, Tour de France og  Fotball VM på Tv for tiden. Amerikansk fotball og sjakk er det eneste av sport jeg ser på. Alt annet styrer jeg unna, og er totalt allergisk mot. I sommer kommer jeg til å lese ekstra, gjøre mye fargelegging og gaming. Blir nok ikke mye Tv-titting. Orker heller ikke å se på reprise på reprise bare for å se på noe. Det blir for dumt ...

Leste litt mindre i juni i forhold til de tidligere månedene, men det gjør ikke noe. Det er ikke antall bøker man leser som gjelder. Jeg kom over noen godbiter i juni også, merkelig nok.

Og hvilken bok likte jeg best i juni?

When Bears Attack (Close Encounters of the Terrifying Kind) - Joseph B. Healy

Det er ingen hemmelighet at jeg liker dyr bedre enn mennesker. Dyr er enklere å forstå seg på og de slutter aldri å fascinere. Jeg ser en del dyreprogrammer når det ikke er noe annet å se på Tv, og da ser jeg mest på dyrekanalen Nat Geo Wild. Dyr som sagt slutter aldri å fascinere, og man lærer stadig noe nytt om all slags dyr. Men har ikke vært så flink til å lese om dyr, noe jeg har lyst til å gjøre noe med. Derfor endte jeg opp med denne etter litt søk. Og du verden for en spennende samling av nærkontakt med bjørn det var, også noen skremmende. Boka var også svært underholdende siden de fleste historiene var skrevet med humor og et glimt i øyet. Jeg har dessverre ikke skrevet anmeldelse om boka ennå, men det blir. Det er ikke glemt.

En annen bok jeg likte virkelig godt var Witchcraft and Black Magic av Montague Summers. Boka ble først utgitt i 1946, og min utgave er fra 2000. Synes det er et spennende tema som jeg har  sett mange dokumentarer om. Har dessverre ikke skrevet om denne heller. Ligger litt etter med noen anmeldelser for av og til kommer livet i veien, så da blir ting forskyvet. Sånn er det bare. Så det blir når det blir.

Det var bøkene som fikk femmere. En annen bok jeg likte veldig godt i forrige måned var en dyrebok for barn som heter Haiens hemmeligheter av Owen Davey. En lærerik bok med fine og enkle illustrasjoner. 

Ellers besto juni måned av en god del leseskuffelser. Den verste boka jeg leste varThe Babysitter av Sheryl Browne. Den var bare for dum og en blek kopi av filmen he Hand that Rocks the Cradle fra 1992. Jeg likerThe Hand that Rocks the Cradle, menThe Babysitter var bare dum av mange grunner.

Jeg ville like Arr, Det faren min aldri fortalte og Den vakre død, men det ble ikke helt min type bøker. De fenget ikke noe særlig. Jeg har lyst til å lese Min far Pablo Escobar istedet for den frittstående oppfølgeren Det faren min aldri fortalte. For Det faren min aldri fortalte handler mer om hvordan faren til forfatteren samarbeidet med andre når de smuglet narkotika, og om sønnens forsoninger med fortid og sønnene til de som har fedre som samarbeidet med Pablo Escobar. Syntes det ble for tørt og oppsummerende.

Jeg leste også en bok om sykdommen ME og boka heter: Wish It Wasn't M.E. (Living with Myalgic Encephalomyelitis (Chronic Fatigue Syndrome) av Michelle Flatt. Jeg ville lese om ME fordi det er en sykdom som fremdeles ikke blir tatt veldig seriøst, og som blir sett på som "mystisk" sykdom. Men stadig flere rammes av det. Jeg hadde håpet at dette ville være en faktabasert bok, men det var mest om forfatteren, om hvordan sykdommen utviklet seg for henne med årene, og at i mange år ble hun ikke trodd av andre. Det var litt fakta om sykdommen i seg selv også, men ikke så mye, så håper å komme over en bedre bok om den sykdommen senere.

Alt i alt var juni en helt grei lesemåned, men ikke helt det store. Nå må jeg i hvert fall ha kaffe for ble plutselig så kaffetørst. Og kaffe på morgenen er et must ,og blir også kaffetørst på merkelige tidspunkt. Men hva er vel livet uten kaffe? 😊

Ryggperspektiv av bøkene:

 Boka Haiens hemmeligheter er ikke med på bildet for den har jeg gitt bort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar