13. juli 2018

Helgelektyre(253)


Likblomsten - Anne Mette Hancock
Eye Candy - R.L. Stine
Frankenstein - Mary Shelley


What Happens Next? (Contempirary Urban Legends and Popular Culture) - Gail de Vos

Det er ingen hemmelighet at jeg er svak for vandrehistorier. Ikke at jeg blir skremt av dem eller noe, men synes det er et svært interessant og fascinerende konsept. Selv om jeg brukte litt tid på denne, betyr ikke at jeg ikke likte den, for det gjorde jeg. Det tok bare litt lenger tid å lese den, fordi den var skrevet på en pensumaktig måte, men en bok som er vel verdt å få med seg for den som er interessert i denne sjangeren. Denne leste jeg ut natt til torsdag.

Jeg leser fremdeles i Likblomsten av Anne Mette Hancock som er krim fra Danmark. Den begynte jeg å lese søndagskvelden, og den skal jeg fortsette med. Blir nok ferdig med Likblomsten i helga siden jeg ikke har mange sider igjen.

Natt til torsdag etter å ha lest ferdig boka om vandrehistorier, begynte jeg å lese Eye Candy av R.L. Stine. R.L. Stine var en forfatter jeg leste mye av på 90-tallet, for han er kjent for bokseriene Grøsserne (Goosebumps) og Fear Street. Grøsserne ble så populært at det ble en Tv-serie av det, og for noen år siden en film (Det er også planlagt en oppfølger). R.L. Stine var mestselgende ungdomsbokforfatter før J.K. Rowling kom på banen. Han skriver også en del enkeltstående spenningsbøker for ungdom, og Eye Candy er en av dem. Det er lenge siden jeg har lest noe av R.L. Stine nå. Har ikke lest noe av ham siden Red Rain, og synes det er på tide. Jeg leste mye av R.L. Stine før i tiden før jeg gikk over til Stephen King, Dean Koontz og mørkere bøker.

Jeg har også kommet meg videre, og leser videre i Frankenstein av Mary Shelley, som jeg leser med en annen bokblogger. Jeg liker den veldig godt så langt selv om den ikke er skremmende. Jeg liker både formuleringen og historien godt.

Regner med at jeg blir ferdig med Likblomsten først, og begynne på en ny bok før helga er over, og da blir det;The Good Daughter av Karin Slaughter. Det er en bok jeg har sett mye til i ett års tid på Goodreads. Jeg blir aldri nysgjerrig på bøker som kun får ros, for da blir jeg bare skeptisk, men bøker som får mange delte meninger velger jeg som oftest å gi en sjanse. Derfor jeg vil lese den.

Jeg har også fargelagt og er ennå ikke ferdig, så trenger enda en uke på dette motivet. Tror det er den tredje uka jeg jobber med dette motivet? Det tar sin tid, men det gjør ikke noe. Det merkeligste er at de små detaljene tar kort tid å fargelegge, mens bakgrunnen tar nesten en evighet. Å fargelegge bakgrunn er selvfølgelig ikke obligatorisk, men synes det gir en "bedre" effekt enn å la det være hvitt.





Motivet er fra denne boka:

Mythomorphia - Kerby Rosanes

I dag er det som kjent fredag den 13, og som fast tradisjon ser jeg den originale Fredag den 13. Kommer muligens til å se flere Fredag den 13 filmer fra filmserien, hvis jeg rekker det. Min favoritt Fredag den 13 er Jason Takes Manhattan. 



Jason Voorhees fra Fredag den 13 filmene er min favoritt horrorfigur, og som den horrorfreaken jeg er, har jeg selvsagt en stor pappfigur av ham i stua til pynt. Litt sær må man jo være. Grunnen til at han er min favoritt horrorfigur er fordi han viser ingen nåde, og liker ikke å bli urettferdig behandlet. 😀Jason Voorhees har blitt spilt av mange forskjellige skuespillere/stuntmenn, og min favoritt blant dem er Kane Hodder, fordi han gir virkelig liv i karakteren. Har lest boka hans: Unmasked (The True Life Story of the World's Most Prolific Cinematic Killer) som er en spennende og morsom biografi, der han blant annet forteller om Jason epoken.

God helg.

Ukas låt: Alone - Judas Priest



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar