16. mai 2018

Brødrene Bæsj og verdens mektigste hentesveis! av Emma Therese Hansen & Tora Marie Norberg - ikke helt min type humor ...


HELT KRISE!

Oppi ei søppelkasse sitter storebror Benny Bæsj og 
spiser hamburger. Ved siden av ham sitter broren 
Bjartmar Bæsj. Bjartmar leser boken "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet
på hodet hans": I kikkerten ser Benny at lillebror
Billy sitter fast i håret til President Promp.

- Det er jo lillebror Billy, jo! Han har surra seg inn 
i hårsveisen til President Promp! Det er KRISE-krise, 
Bjartmar. Vi må redde Billy Bæsj. NÅ!

Blir man noensinne for gammel for bæsjehumor?

Politikk blandet med bæsjehumor
Billy, Bjartmar og Benny er brødre og Billy er på samme event som President Donald Promp. Eventet heter Den - store-pisspreik-prisen. Han er uheldig og havner i sveisen til Donald Promp uten at han selv merker det, og det vekker stor oppmerksomhet i sosiale medier. Det gjør Billy til kjendis. Brødrene til Billy tror han trenger å reddes, men lillebror Billy stortrives i den nye kjendistilværelsen. Han nyter oppmerksomheten og alle liksene han får på sosiale medier. Klarer brødrene hans å redde ham, eller kommer han til å bli sittende fast i håret til Donald Promp for alltid?

Denne boka er anbefalt for barn mellom seks og ni år. Boka er lettlest for den inneholder ikke mye tekst og teksten er stor, og illustrasjonene er gøyale. De som er yngre enn seks år vil nok også sette pris på boka selv om de ikke forstår hele innholdet, men fleste barn liker å snakke og lage vitser om bæsj, så illustrasjonene om brødrene bæsj vil nok falle i smak for barn flest. Selv er jeg nok for gammel og ferdig med bæsjehumor stadiet. Det er ikke helt min type humor lenger selv om boka er full av sarkasme, som ER min type humor, men bæsj er bæsj. Føler meg litt for gammel til å le av slikt innhold.

Kjent bruk av Twitter
Er også litt lei av at amerikansk politikk blandes inn overalt. Jeg er selv svært interessert i amerikansk politikk og har vært det siden 2001, men av og til kan det bli vel mye av det også, og man blir etter hvert foret opp. Liker Donald Promps bruk av Twitter i boka, da. En fulltreffer. Det er ikke bare amerikansk politikk og en gjesterolle av President Pruttin som ikke engasjerer helt, men historien blir vel forutsigbar for oss voksne.

Selv om boka blir vel forutsigbar og humoren hakket for barnslig for oss voksne, vil nok den rette målgruppa like boka og synes at den er gøyal, da de liker denne type humor. Dette blir også en kort anmeldelse enn det jeg er vant til, for det er begrenset for hva man kan skrive om siden boka kun består av 56 sider, og man vil jo ikke avsløre noe. Fin bok å få med seg, men personlig likte jeg illustrasjonene bedre enn selve historien.

Bakpå:

PSST!
Hei,du. Ja, det er det
vi snakker til, lille fjert.
Hva glor du på?
Har du aldri sett
tre dritkule bæsjer
som oss før, eller?

Hæ? Hørte vi feil?
Har du ALDRI hørt om oss?
Har du ikke fått med deg at lillebroren vår her,
Billy Bæsj, ja, det er han her,
en dag ramla inn i
verdens lengste hentesveis
og ble berømt?

HEI HEI HEI!
Gjør deg klar for
en dæsj av DE TRE
BRØDRENE BÆSJ!

Originaltittel: Brødrene Bæsj og verdens mektigste hentesveis!
Forfatter(e): Emma Therese Hansen & Tora Marie Norberg (illustratør)
Sjanger: humor
Målgruppe:
barn
Antall side
r:56
Forlag: Figenschou Forlag
Utgitt: 2018
Min utgave:  2018 (Innbundet)
Lest: 06.05. 2018
Kilde:
anmeldereksemplar
Plot
: 3 Småmorsomt, men mer morsomt for barn enn min egen målgruppe, tenker jeg. Litt for gammel for bæsjehumor ...
Tittel: 4
Treffende.
Omslag: 3 Litt rotete, men vekker oppmerksomheten.
Baksidetekst: 3 Usikker på om det er min type bok eller min type humor, men velger å gi den en sjanse. Kreativ baksidetekst, da.
Skrivemåte: 3 Enkelt og greit, og passe mengde med tekst for den målgruppen. Lettlest. 
Favorittkarakter: Ingen, dessverre.
Slutten: 3 Småfin og humoristisk.
Høydepunkt: Lettlest for den rette målgruppea, og jeg likte illustrasjonene bedre enn selve historien for ble ikke så veldig engasjert i historien, følte jeg.
Lavpunkt: Blir litt lei av politikk i lengden selv om det er noe jeg er interessert i, men lei av at det blandes inn i alt, for det kan bli for mye og mettende også.
Terningkast: 3
Leseutfordring: 
100 øker i løpet av 2018


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar