5. november 2017

Bøker jeg skal lese i november

The Other Woman - Laura Wilson
Tom for ord - Stephanie Butland
Friend Request - Laura Marshall
Mer - Hakan Günday
A Stranger in the House - Shari Lapena 
Tårer fra en tapt tid - Brynjulf Haugan & Brian M. Talgo

November er allerede i gang, men jeg rekker å smette inn dette innlegget før november er over. Jeg liker ikke å planlegge så mye, men greit å ha noe klart. Halloween er dessverre for lengst over, men jeg fortsetter likevel med litt horror og thrilleraktige bøker fremdeles. Det passer jo bra i denne mørketiden å lese slike stemningsfulle bøker. Ikke alle bøkene jeg har valgt meg ut for november er horror eller thrillere, men de fleste.

Denne gang har jeg valgt meg ut bøker av forfattere jeg ikke har lest noe av tidligere og det er heller ikke alle jeg har hørt om før.


The Other Woman: Den vanligste fellen å gå i, er å gå etter bokomslag som er enten pene eller svært spennende. Vet det ikke lønner seg å gjøre, men av og til klarer man ikke å la være. Dette er en sånn type bok der jeg har gått etter bokomslaget uten å vite så mye om innholdet.

(Bakpå): Sophie has an enviable life - beautiful house, successful husband, three healthy and talented children and the inevitable black Labrador to complete the perfect tableu. But all that is about to change.

A message arrives at Sophie's house, scrawled across her own round robin Christmas newsletter: HE'S GOING TO LEAVE YOU, LET'S SEE HOW SMUG YOU ARE THEN, YOU STUPID BITCH. Perhaps she should ignore it, but she ignored the last one. And the one before that.

When her plan to identify and confront the other woman goes violently wrong, Sophie must go to extreme lengths to keep her life and her family together, all the while guarding her devastating secret.



Tom for ord: En ikke fullt så dyster bok kanskje, men kan ikke bare lese dystre bøker heller selv om det er favoritten. Man må lese noe lysere innimellom også. Hovedpersonen i denne boka liker bøker bedre enn mennesker, og hvem gjør vel ikke det? 😊📚

(Bakpå): 

"En varm, klok og morsom fortelling."
LANCASHIRE EVENING POST

Loveday Cardew liker bøker bedre enn mennesker. Ser du nøye etter, kan du få et glimt av første setning av yndlingsromanene hennes, som hun har tatovert rundt på kroppen. Men det finnes også ting som Loveday aldri vil vise deg.

For femten år siden mistet Loveday alt hun elsket i løpet av én forferdelig nattt. Nå bruker hun en liten bokhandel i New York som skjulested. Her er hun omgitt av bøker som ikke kan plage henne.

Men alt er i ferd med å endre seg for Loveday. Noen kjenner til hemmeligheten hennes og forsøker å ta kontakt, og hun kan ikke lenger flykte fra fortiden. Men hvordan skal hun finne ord som kan fortelle hennes egen historie?

"Dramatisk og rørende."
SUNDAY EXPRESS

"Loveday er en sjarmerende romanfigur i et fascinerende miljø."
DAILY MAIL



Friend Request:  For en god stund siden så jeg en film med samme tittel, men boka og filmen har ikke noe med hverandre å gjøre, heldigvis. Og jeg håper at denne boka er bedre enn filmen jeg så for den var bare teit.


(Bakpå): Have you ever wished you could change the past? Louise does. Every day ...

When Louise Williams recieves a message from someone left long in her past, her heart nearly stops.

Maria Weston wants to be friends on Facebook.

Maria Weston has been missing for over twenty-five years. She was last seen the night of a  school leavers party and the world believes her to be dead. Particularly Louise, who has lived her adult life with a terrible secret.

As Louise is forced to discover the truth about what really happened, the only thing she knows for sure is that Maria Weston dosappeared that night, never to be heard from again, until now ...

Heart-stopping, addictive and unforgettable, Friend Request is the next obsession for thriller fans everywhere.



Mer: Av og til kan baksidetekster gjøre en svært nysgjerrig, og det skjedde denne gang.

(Bakpå): Dette er historien om unge Gazâ og hans vei fra smart skolegutt til monster, en mørk og uforsonelig reise til nattens ende.
    Gazâ vokser opp ved Egeerhavet. Han er ni år da han første gang blir med faren på menneskesmuglingen. Faren, som en gang ofret en eldre flyktning for å redde sitt eget liv. En dag får også Gazâ et annet menneskets liv på samvittigheten, afghaneren Cuma, som kanskje er den eneste som har vist ham litt medmenneskelighet. Gazâ glemmer det aldri, men det hindrer ham ikke i å gå videre i farens fotspor. Etter hvert blir han en spesialist på undertrykkelsens dynamikk og egne torturmetoder.
    Men en dag går alt gaalt og Gazâ må selv finne ut av hvordan han skal overleve ...



A Stranger in the House: En bok som jeg ofte har sett på Goodreads feeden min og som jeg har lenge vært nysgjerrig på. Derfor måtte jeg selvfølgelig ha den!

(Bakpå): 

Why would you run scared
from a happy home?

You're waiting for your beloved husband to get home from work. You're making dinner, looking forward to hearing about his day.

That's the last thing you remember.

You make up in hospital, with no idea how you got there. They tell you that you were in an accident; you lost control of your car whilst driving in a dangerous part of town.

The police suspect you were up to no good. But your husband refuses to believe it. Your best friend is not so sure. And even you don't know what to believe ...



Tårer fra en tapt tid: Vikingtiden er alltid interessant og spennende, bare synd jeg har lest så få bøker som er basert på den tiden. Andre bøker har en tendens til å komme i veien.

(Bakpå):

Hun tør ikke å elske.
Han klarer ikke å forplikte seg.

To menneskers skjebner avdekkes av deres fascinasjon for et evighetssymbol fra vikingtiden. Gjennom dette symbolet avsløres et mysterium fra fortiden som binder deres historie sammen: De siste vikingene på Grønland, som forsvant på brutalt vis.

En ting jeg har lagt merke til, er at det har blitt svært mange kvinnelige forfattere innen thrillersjangeren. Jeg har ikke noe i mot det, men hvor har de mannlige forfatterne fra den sjangeren blitt av? 😊

Jeg kommer nok til å smette inn noen andre bøker også ved siden av de planlagte bøkene. I forrige måned klarte jeg å holde meg mer til planen enn noen gang tidligere, så får se hvordan det går i november.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar