12. august 2016

Helgelektyre(154)


Det er noe som ikke stemmer - Martina Haag
The Crossroads - Niccolò Ammaniti
Hviskeren - Karin Fossum

Høsten har kommet for fullt i Sør - Trøndelag og godt er det. Her har det regnet i bøttevis og håper det fortsetter for høsten er og blir min favorittårstid. Mørketiden har kommet så smått tilbake, det er småkjølig og høsten består av mye regn og vind. Jeg elsker alt dette. Synes høsten har mer atmosfære enn de andre årstidene. Så håper at det blir en lang høst og at snøen ikke kommer allerede i oktober som den noen ganger gjør.

Natt til torsdag leste jeg ferdig Fergen av Mats Strandberg, og den imponerte meg ikke noe særlig, dessverre. Mats Strandberg skrev Engelsfors trilogien sammed med Sara Elfgren og den trilogien er mye bedre. Fergen er en horrorbok både for ungdom og voksne. En bok blandet med horror og litt humor. Samme natt etter at jeg ble ferdig med Fergen startet jeg rett på The Crossroads av Niccolò Ammaniti. Som nevnt tidligere har jeg lest en bok av ham før og det var I'm not scared. Den leste jeg på vårparten i 2011. Jeg likte den veldig godt og fikk tak i The Crossroads enten samme året eller året etter, så den har stått en stund ulest i hylla. Har til og med bøker som har stått ulest i hyllene i 10 - 15 år, men sånn er det når man er bokhamstrer, men ingen bøker blir glemt og blir lest etter hvert.

Regner med at jeg blir ferdig med Det er noe som ikke stemmer enten i dag eller i morgen siden jeg ikke har mye igjen.  Og da skal jeg begynne på Hviskeren av Karin Fossum. Hun liker jeg fordi som jeg også har nevnt tidligere, er hun god på psykologisk innsikt og det å beskrive outsidere. Bøkene jeg liker best av henne så langt er Djevelen holder lyset og Elskede Poona, så spørs om Hviskeren blir like sterk eller ikke. Det gjenstår å se. Litt rart å tenke på at jeg har lest serien om Konrad Sejer helt siden ungdomsskolen.

Tviler på at jeg blir ferdig med alle bøkene i helga. Om det bare var så. På søndag kommer jeg muligens med anmeldelse av The Gunslinger (The Dark Tower, #1) av Stephen King, og jeg skal snart samlese bok to i The Dark Tower, som heter; The Drawing of the Three. Den skal jeg og hun som jeg samleser med forhåpentligvis starte på i neste uke. Er spent på fortsettelsen for jeg har bare lest bok en fra før av.

De to siste månedene har jeg sett en del filmer og tv-serier og det er disse:)

Filmer
I know what you  did last summer (1997)
Rosemary's Baby (1968)
Demonic (2015)
Krampus (2015)
Peter Pan (1953)
Woman in Gold (2015)
The Revenant (2015)
What Ever Happened to Baby Jane? (1962)

Filmen What Ever Happened to Baby Jane? jeg senest i går kveld for første gang på mange år og den holder seg like godt den dag i dag. Det er en veldig god psykologisk thriller. Bette Davis og Joan Crawford var fiender også i virkeligheten, så kanskje derfor det var så "lett" å spille fiendtlige søstre?

Serier
Supernatural (sesong 1,2005)
Dracula (sesong 1, 2013)

Kommer til å skrive litt om hvilke filmer og serier jeg har sett hvis det er av interesse uten å fortelle hva de handler om. Bare gjøre det som en rask liste oppsummering. Jeg ser ikke filmer og serier hver uke, men nesten, og nei, jeg har ikke Netflix. Jeg er motstander av Netflix for synes det er synd at mye er digitalt for tiden og vil heller fortsette å ha en personlig samling. Synes det har mer sjarm.
 
Ellers blir det en rolig helg som vanlig. Livet mitt er alt annet enn spennende. Det er i hvert fall ikke noe å skrive om ...

Har dere lest noen av disse bøkene og hva leser dere i helga?

Ukas låt: Everybody Hates Me av Tim McGraw



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar