2. juli 2016

Månedens Bokanbefaling (juni)

Bøkene jeg leste i juni var disse:


I kronologisk rekkefølge:

Billett til helvete - Patricia Highsmith
NOS4A2 - Joe Hill
Med beina på nakken - Arne Svingen
The Night Circus - Erin Morgenstern
Djevelmasken - Tom Egeland
The Nightwalker (jeg leste den på norsk og den norske tittelen er: Søvngjengeren) - Diane Guest
Huset - Yves Grevet
Eplehagen - Marianne Storberg

Egentlig skulle dette innlegget ha kommet i går siden jeg alltid legger månedens bokanbefaling første dag i en ny måned. Men siden det kræsjet med helgelektyreinnlegget som jeg alltid legger ut hver fredag, så utsatte jeg månedens bokanbefaling til i dag. Det blir sånn kluss noen ganger og jeg synes det blir for dumt å legge ut to innlegg samme dag. Jeg har sagt det før; jeg er ingen hverdagsblogger og holder meg til et innlegg pr.dag og sjeldnere:)

I juni ble det bare åtte bøker og skjønner ikke at det går an å lese så lite i løpet av en hel måned, men det er faktisk mulig. Det kan ha med at noen av bøkene var litt store, spesielt NOS4A2 av Joe Hill som var på 703 sider og Djevelmasken på litt over 500 sider. Er ikke redd store bøker, men de trenger mer tid. Sånn er det bare. Og jeg har spilt litt Sims i det siste (PC-spill serie), som jeg har spilt i mange år og i det siste har det gått mest i The Sims 3: Overnaturlig. Det er fascinerenede å bygge hus i de pc-spillene og styre disse simmene. Jeg er ikke avhengig av pc - spill, men det er grei avbrekk fra lesing av og til og nå når det er ingenting på TV. Rene agurktiden. Har bestilt meg noen filmer for å overleve sommeren. Jeg vet, jeg har ikke noe liv:) Noe må da jeg også finne på.

Forrige måned ble også en varierenede måned. Litt horror, krim, fantasy og roman. Noe av nesten alt. Til tross for at horror er favorittsjanger innen litteratur og film, så varierer jeg også innimellom slik at det ikke blir den samme sjangeren hele tiden. Horror er grunnlaget, men må lese litt andre ting i mellomtiden også.


Hvilken bok likte jeg best i juni?


NOS4A2 - Joe Hill

Legg merke til tittelen. NOS4A2 (Nosferatu, som den kjente vampyrfilmen). Original tittel i grunn med måten de har laget tittelen på bokomslaget. Gjort om tittelen til et bilskilt. Slett ikke dumt. Joe Hill er som kjent sønnen til Stephen King. Jeg hadde ikke lest noe av Joe Hill (merkelig nok). Trodde han bare skrev fordi han hadde en berømt far, for man vet jo aldri. Det er jo lett å tenke at når noen har et familiemedlem i skuespillerbransjen, er det lett for deres barn å bli med i samme bransje og få noen roller. Det samme med artister. Har man foreldre i artistbransjen, så er det lett å tro at ett av barna deres vil bli artist og barnet får kontrakt fordi en av foreldrene til barnet allerede er i bransjen. Det samme er det lett å tenke når det gjelder forfattere også. Er man gift med en forfatter eller er sønn eller datter av en forfatter er det kanskje lettere å følge deres spor siden noen i familien allerede har et kjent navn. Slik var det lett å tenke angående Joe Hill også, at han sikkert bare fikk kontrakt kun fordi faren hans er en vedenskjent forfatter.

Men så nysgjerrig som jeg er, så utforsker jeg både kjente og ukjente forfatterskap, og forskjellige sjangere. Og jeg måtte bare se om Joe Hill er like god til å skrive som sin far eller ikke. Selv om ingen kan måle seg med skrivemåten med Stephen King, ikke engang hans sønn, fant jeg ut, så var NOS4A2 ikke så verst. Stephen King og Joe Hill skriver på hver sin egen måte, og begge to har fantasien på plass. Det har de i hvert fall til felles,  og Joe Hill skriver faktisk godt han også, selv om han ikke kan måle seg med sin far. 

NOS4A2 er en vampyrbok, men heldigvis IKKE EN REN VAMPYRBOK. Jeg er en smule lei av vampyrer selv, spesielt Twilight vampyrer, men liker gammeldagse vampyrer, slik vampyrer skal være. At de dør av sola istedet for at de glitrer og forelsker seg i skolejenter, slik de gjør i moderne vampyrverdenen. Jaja, sånn har det blitt ...Kort fortalt om NOS4A2: Handler om Charlie Manx som kjører en kul Rolls-Royce som er svart og hans livsoppgave er å kidnappe barn og sende dem til det han kaller "Christmasland". Hvorfor han kidnapper disse barna er helt av andre årsaker enn andre vampyrer og kidnappere gjør, og hvorfor kan jeg ikke si for vil ikke avsløre noe. Dette er en spesiell bok med en ny vampyrvri. Jeg ble heller ikke skuffet over Joe Hill som forfatter. Selv om han ikke kan måle seg med sin far, så er bøkene hans verdt å lese og jeg kommer til å lese mer av ham fremover.

Det ble ingen femmere eller seksere i juni, men en stødig lesemåned likevel. Ved siden av NOS4A2 likte jeg The Night Circus av Erin Morgenstern og Djevelmasken av Tom Egeland.

Jeg har ikke skrevet en eneste anmeldelse av noen av bøkene jeg leste i juni fordi jeg ligger etter med litt over tjue anmeldelser så beklager det. Hvorfor det har blitt sånn det vet jeg ikke. Jeg var mer ajour før i tiden, men nå, uansett hvor mye jeg leser og skriver så ligger jeg alltid etter med noe så vet ikke hva jeg gjør feil. Men er det bøker dere vil jeg skal fremskynde en eller flere anmeldelser av så kan jeg godt gjøre det, så bare si i fra.

Jeg orker ikke å bry meg om hva andre mener om bokbloggere lenger
Det er veldig synd at det har vært mye tull angående forlagsbransjen for tiden, men det er jo stort sett snusk i alle slags bransjer. Sånn er det bare:/ Det er synd. Men jeg kommer ikke til å slutte å blogge og lese bøker likevel for bøker har alltid vært en del av livet mitt og i neste måned feirer I Bokhylla ti år, så lar ikke andres dritt få ødelegge for meg. For bøker og blogging er en av de få hobbyene jeg har så de holder jeg fast på. Jeg har heller aldri stolt på terningkast som står på filmer og bøker. Jeg stoler kun på mine egne terningkast for er ikke redd for å være kritisk:) Jeg kommer fremdeles til å lese bøker jeg får fra forlag og bøker fra min egen samling, og være like ærlig som før. For jeg er aldri redd for å si mine meninger. Sånn er det med den saken. Ingen kan ta fra meg denne hobbyen uansett hvordan folk ser på forlagsbransjen og at vi bokbloggere blir sett ned på. Det bryr jeg meg ikke noe om. Man må gjøre det man liker og stå for det man mener. Det er uansett det viktigste. Hvis jeg kutter ut å lese bøker og slutter med bokblogging (jeg blogget om bøker fra min egen samling i seks år før jeg fikk bøker fra forlag), så aner jeg virkelig ikke hva jeg skal finne på og bruke tiden til.

7 kommentarer:

  1. Ti år, det er imponerende! Gratulerer med jubileum på forskudd :-).
    Jeg synes ikke åtte bøker er så verst, egentlig. Du må jo nærme deg målet om 100 bøker i året med det tempoet? Selv ligger jeg på ca 4 - 6 bøker i måneden og er fornøyd med det. I april fullførte jeg ingenting. ... Ønsker deg en fin kveld, Ina. (Kanskje jeg leser Nos4a2 etterhvert, du har i allefall gjort meg nysgjerrig).

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, begnte tidlig og tror det er den lengste hobbyen jeg noen gang har hatt:)

      Foretrekker å lese 10 - 12 bøker i måneden og kanskje mer, men det er nesten umulig å holde på det nivået hver måned. Man skal jo skrive også og det er sjeldent at ting går som planlagt:)

      Og 4 - 6 bøker er jo ikke så verst og du leser jo mange klassikere attpåtil. Det må jeg bli flinkere til for det har jeg lest alt for få av. Ser du og mange andre er veldig glad i Margaret Atwood så jeg må se til å få lest noe av henne jeg også:)

      Håper du gir NOS4A2 en sjanse for den er småoriginal og annerledes noe som er en sjanse og spent på hvordan du liker den hvis du bestemmer deg for å lese den.

      Takk, og i lige måde, Silje og kos deg videre i Paris. Det var koselig å se deg her på bloggen igjen:)

      Slett
    2. *begynte, skulle det stå:)

      Slett
  2. Jeg ble også nysgjerrig på NOs4a3.. Og Djevelmasken skal leses en gang. Har lest alt annet av Egeland og likte Beltøbøkene godt. Har sett at denne har fått litt middels kritikker, fordi den er roligere..
    Grattis med ti år på bloggen.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ti års jubileet er ikke før neste måned, men takk likevel:)

      Ja, det er sant, Djevelmasken er roligere, men ga den en stødig terningkast fire så den er ikke dårlig heller. Jeg har ikke lest alle bøkene til Egeland ennå. Tror jeg har lest halvparten, men skal lese mer. Har lest to Beltøbøker og har sansen for denne Beltø fyren:)

      Håper både du og silje gir NOS4A2 en sjanse og se om dere vil like den eller ikke. Jeg likte den bedre enn jeg trodde og det er ikke ofte man leser bøker som er noe annerledes, og som sagt det er ikke en vanlig vampyrbok så ikke vær redd for det:)

      Ha en fin kveld videre:)

      Slett
  3. Åh, husker godt i yngre dager der jeg gjerne spilte sims en hel helg. Hvis ikke mamma satte en stopper for det da. Det var litt oppslukende.

    Har ikke lest noen av disse bøkene, men nå har jeg akkurat sett mye Buffy, så kanskje det ikke er så dumt med vampyrer i bokform heller ;)

    SvarSlett
  4. Hehe, spiller sims ennå selv om jeg kanskje er altfor gammel. Men det er et avslappende spill, spiller andre spill ved siden av, men havner alltid tilbake på sims spillene:) Noen blir aldri helt voksen, haha...

    NOS4A2 er ikke en vanlig og typisk vampyrbok, vanskelig å forklare. Så tror kanskje du vil like den? Man blir jo lei av vampyrer, det blir jeg også, derfor var det godt å lese en bok som ikke inneholdt typisk vampyr. Jeg er i hvert fall lei av twilight vampyrer, vampyrer i ungdodmsbøker. Det er ikke noe for meg. I denne boka, som er en voksenbok, er det med en helt ny vri når det gjelder vampyrer på en aksepterende måte:)

    SvarSlett