27. januar 2011

Skulle bare hente mammutkatalogen, men...

Jeg fikk et lite tips om at mammutkatalogen hadde kommet. Jeg skulle liksom ikke innom noen bokhandel før jeg skal hente en bok av Dean Koontz som jeg bestilte for to dager. Etter å ha sett linken ville jeg også ha mammutkatalogen fysisk i hendene, så jeg skulle bare stikke innom en annen bokhandel i byen i dag en liten snartur ”bare” for å hente mammutkatalogen, men så begynte den magnetiske greia å virke da. At beina mine plutselig begynner å gå mot bokhyllene selv om jeg tenker fokusert at jeg har nok bøker fra før og at jeg må spare til Koontz boka og mammutsalget. Men nei…beina mine ignorerte denne tanken fullstendig og styrte seg selv…once again. Det føles ut som om jeg er en robot av og til. At jeg blir styrt av noen andre. Så det endte med at beina stoppet automatisk til da jeg kom inn på rommet hvor det er engelske pocketbøker med den magiske kampanjen ”Ta 3, betal for 2.” Og da har jeg liksom ikke noen valg der da, og i de hyllene finner jeg alltid noe. Det gjorde jeg i dag også. Så jeg endte opp med disse:

I'm not scared av Niccolo Ammaniti

(Beklagere for blurrete bilde. Det var det eneste jeg fant av min utgave og jeg er for lat til å ta bilde selv)

Hadde helt glemt at boka er filmatisert. Kom over den informasjonen mens jeg surfet om boka først nå. Husker vagt reklameringen om filmen, men heldigivis ikke mye. Bok først - film etterpå. På forsiden så sammenlignes denne med like samme itensitet som filmen The Blair Witch Project. Husker jeg så den på kino da jeg gikk på videregående sammen med venner jeg var sammen med da. De ble skuffa over at de ikke fikk "se noe som helst", at den var dårlig og at ingenting skjedde. Leste på nettet og flere andre steder hvor mange som var skuffet over den filmen. Tror ikke folk skjønte helt vitsen med filmen. Den har mange undertoner og det psykiske spillet er brilliant. Og hvis man følger med fra starten så skjønner man faktisk slutten også. Så jeg elsket den. Jeg blir mer redd av å ikke se "noe som helst" enn at de visser disse mystiske figurene/skapningene i slike filmer - for da blir jeg skuffa. Man må ha litt fantasi for å se slike filmer. Og det har jeg rikelig av så jeg ble ikke skuffa. Men her er litt om boka som sammenlignes med The Blair Witch Project:  In the summer in a tiny hamlet of five houses in the middle of wheat fields, six children venture out on bikes. In the midst of the wheat nine-year-old Michele discovers a secret so terrible he can't tell anyone. This story is told through Michele's eyes and the tragedy involving the adults. (Tekst lånt fra bokklubben.no)

The Shack av William P. Young


Har bare så vidt hørt om boka før, men hadde fullstendig glemt den til jeg tilfeldigvis så den i hylla. Missy, Mackenzie Phillips' yngste datter, blir bortført mens familien er på ferie. I et skur i Oregons villmark finner politiet bevis på at hun kan ha blitt brutalt myrdet. Fire år senere får Mackenzie et mistenkelig brev. Det virker som om Gud inviterer ham til en helg i dette skuret.

Jeg er ingen religiøs person, men syns baksideteksten hørtes spennende ut og av og til må man lese noen surrealistiske bøker også. Denne høres veldig spesiell ut, og det er et bra utgangspunkt for meg.

Caught av Harlan Coben

Så en boktrailer av denne like før jul og da jeg så forfatteren selv snakke om den, ble jeg gira på å skaffe meg denne. De nyeste bøkene av Coben har vært knallsterke The Woods (I den skogen), og Hold Tight (Hold Tett). Skikkelig spennende bøker. Har også lest en del andre bøker av ham også, som Ikke et ord (Tell no one) som også er meget spennende. Har også prøvd meg på et par bøker fra Myron Bolitar - serien også, men må si at jeg liker de frittstående bøkene til Coben bedre. Der hverdagslige mennesker kommer opp i trøbbel på et vis og prøver å komme seg ut av det på egenhånd. Disse bøkene liker jeg best av ham. Har lenge sett etter denne boka. Helt siden jeg så video om den og i dag sto den plutselig i hylla,kun i to eksemplarer så jeg nølte ikke.

Handling: 17 år gamle Haley McWaid er en pliktoppfyllende og flink jente med stolte foreldre. En morgen oppdager moren at Haley ikke kom hjem kvelden før, og da det har gått tre måneder uten at noen har hørt fra henne ser det mørkt ut. Wendy Tynes er reporter i et tv-program som avslører seksualforbrytere. Nå jakter hun på Dan Mercer, en sosialarbeider som jobber med tenåringer. Men hans historie viser seg å være mer komplisert enn Wendy kunne forestille seg.

Har jo vist litt boktrailere tidligere, men nå har jeg tenkt å sette inn i video der forfatteren forteller selv i stedet. Dette er videon jeg så før jul hvor han snakket om den nyeste boka: Caught. Har hatt veldig lyst på den og nå er den endelig i hus. Syns denne videoen var litt bedre enn selve traileren. Traileren var så innmari kort.

Synd at bokomslaget ikke er som den de viser i videoen, men, men...sånn er det bare :)

17 år gamle Haley McWaid er en pliktoppfyllende og flink jente med stolte foreldre. En morgen oppdager moren at Haley ikke kom hjem kvelden før, og da det har gått tre måneder uten at noen har hørt fra henne ser det mørkt ut. Wendy Tynes er reporter i et tv-program som avslører seksualforbrytere. Nå jakter hun på Dan Mercer, en sosialarbeider som jobber med tenåringer. Men hans historie viser seg å være mer komplisert enn Wendy kunne forestille seg.



Så nå skal jeg ikke kjøpe flere bøker før jeg henter Koontz boka jeg har bestilt og når mammutsalget begynner. Det blir en hard prøvelse. Jammen bra jeg ikke jobber i bokhandel selv. Hadde nok tatt med meg alle bøkene hjem... :lol:

2 kommentarer:

  1. Jeg kjenner meg sånn igjen. Da jeg sist tittet på pocketbordet i en bokhandel, skulle jeg bare kikke på nyhetene, men endte opp med "Den glemte hagen", "Graverens datter" og "Det siste barnet".

    SvarSlett
  2. rufsetufsa13:44

    Ja, det er farlig å se eller bare skal stikke innom. Det ender med at jeg kjøper noen unasett. Har jo flust av uleste bøker fra før av, men det hjelper jo ikke. Det dukker jo stadig opp spennende titler. Graverens datter så jeg i hylla. Jeg vurderte mellom den og The Shack faktisk. Men Graverens datter kom ikke med i denne bunken, så det blir en annen gang. Gleder meg til en omtale av den boka for jeg er spent på hvordan den er. Så gleder meg til å lese om hva du syns om den.

    SvarSlett