Viser innlegg med etiketten selvutvikling. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten selvutvikling. Vis alle innlegg

26. februar 2022

Størst av alt: Om kjærlighetens natur av Lone Frank - for mye skravling

Eksemplar fra Cappelen Damm, mot en ærlig anmeldelse

     Samtidig har relasjoner høy prestisje. Et godt (og helst stort) nettverk har prestisje, og 

et lykkelig parforhold med barn (gjerne mange og mine og dine) 

signaliserer det helt rette overskuddet. På den andre siden er det

 et stigma å være uten mange venner og kanskje til og med leve 

alene. Det er et flammende merke på at man er uelsket og dermed 

mindre verdt.


Lone Frank er en ukjent forskningsjournalist. Hun er sikkert ikke ukjent for alle, men for meg er hun det. Etter å ha mistet hennes kjæreste etter tretten år sammen, begynte hun å tenke på hvor mye kjærlighet har betydd for henne.

15. november 2015

Maktspillet (Sympatiske teknikker for å bestemme over alt og alle) av Henrik Fexeus - full av svada, men det er også meningen


MAKT - evnen til å påvirke andres oppførsel
SPILL - strategisk forflytning av ulike ojekter for å oppnå
et ønsket resultat
MAKTSPILL - evnen til å påvirke andres oppførsel strategisk 
for å nå et resultat ønsket av deg

Selvhjelpbøker/selvutviklingsbøker er det jeg leser minst av, og det er på grunn av mange årsaker.

8. april 2015

Hammerkoden (Du blir ikke lykkelig av å være best, men du er på ditt beste når du er lykkelig) av Øyvind Hammer - småinteressant

I likhet med de negative energivampyrene, kan disse tappe deg for energi. Det er lett å kjenne på sin egen utilstrekkelighet når du møter dem som takler alt.
Kan man endre tankemønster av å lese slike bøker? ...

8. august 2013

Bli best med mental trening av Erik Bertrand Larssen - gode råd og tankevekkende bok om mentalstyrke

Noen mennesker tar flere riktige valg enn andre, sånn er det bare. Noen gjør det fordi de er mer bevisst på hva disse valgene betyr for dem. Andre gjør det nærmest instinktivt. Mange mennesker er overhodet ikke bevisst på hva disse valgene betyr for dem.
Man skal ikke tro alt det man leser, men ...

13. juni 2012

Å leve et liv, ikke vinne en krig av Anna Kåver - selvutviklingsbøker er ikke helt bortkastet likevel.

Selv om vi alle er enige om at følelser som sorg, redsel, skam og skyld er allmennmenneskelige og uunngåelige fenomener i livet, betyr ikke det at det er lett for oss å akseptere dem. Vi ønsker å være lykkelige, og med det mener vi som regel å være fri for alt som heter negative følelser.


Er Er det mulig å ta en dag av gangen i vår hverdag?

5. juni 2012

Personbasert kognitiv terapi ved psykoser av Paul Chadwick - selvutviklingsbøker skader vel ikke å prøve?

Selv om de fleste mennesker antagelig har opplevelser som er knyttet til negative selvskjema, dominerer ikke disse erfaringene det symbolske selvet.
 Veiledning til lysere tankemønster?