Viser innlegg med etiketten mai. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten mai. Vis alle innlegg

1. juni 2014

Månedens Bokanbefaling (mai). Halvparten av bøkene jeg leste i mai mangler på bildet. Håper det ikke gjør noe ...


Disse bøkene ble lest i mai:


Skyggefødt - Jan Tore Noreng
Et feilgrep - Wendy James
Bare en time til - Sanne Mathiassen
Ektemannens hemmelighet - Liane Moriarity Anmeldelse kommer!

Bøkene som ikke ble med på bildet:

Himmlers kokk - Franz - Olivier Giesbert
Min kamp 6 - Karl Ove Knausgård
Den 13 disippel - Tom Egeland
Mannen fra Primrose Lane - James Renner

8 bøker. Litt skuffende for blir ikke fornøyd før jeg leser i hvert fall 10 bøker i måneden.

Jeg har lest fra mange forskjellige sjangere; romaner, krim, psykologiske thrillere, prosa, konspirasjonsteori og en grøsser. Og boka jeg likte aller best i mai?


Mannen fra Primrose Lane - James Renner


Bakpå:

Tenk deg en episode av Dr. Who skrevet av Stephen King blandet med en del Dennis Lehane og en del Murakami.

På Primrose Lane bor den sære enstøingen som alltid går med ullvanter, uansett årstid. En varm dag i juli blir hannet myrdet i sitt eget hjem. Fingrene er kappet av og kjørt i en blender på kjøkkenet.
Politiet oppdager at huset er uten et eneste fingeravtrykk, til tross for at mannen har bodd der i uminnelige tider. Tennene kan heller ikke identifisere ham. Mysteriet virker uløselig. Spørsmålet om hvem som som drepte Mannen fra Primrose Lane, hvem offeret selv var, og hva motivet kunne være står ubesvart.

David Neff er en bestselgende forfatter og ekspert på å løse krimgåter.
Fire år etter drapet er saken fortsatt uløst, og David blir overtalt av sin forlegger til å prøve å oppklare mysteriet rundt Mannen fra Primrose Lane.
"
Etter hvert som David setter i gang sin egen etterforskning, avdekkes den ene ubehagelige overraskelsen etter den andre. Det viser seg at mannen fra Primrose Lane er direkte knyttet til personer og traumatiske hendelser fra Davids egen fortid, dype sår han har sirklet rundt i årevis. Og det er bare begynnelsen. Saken blir en altoppslukende besettelse for David, som trekker ham inn i et mareritt av en verden der ingenting er som man skulle tro.
Tror du at du kan løse Mannen fra Primrose Lane? Tro om igjen, for ingenting er sikkert i denne pageturneren av en krim.

En spennende krimbok om en fyr som lever av å skrive om og løse krimsaker. Ren fiksjon, men spennende likevel. Hele anmeldelsen kan dere lese her! Orker ikke å gjenta meg selv om hva jeg syns om boka osv ... til det kjedsommelige. Jeg skal spare dere for det:)

Noen flere som har lest den? Anbefaler den gjerne hvis dere liker krim/psykologiske thrillere med litt overraskende elementer ...

31. mai 2013

Månedens Bokanbefaling (mai)

I mai rakk jeg å lese 6 bøker. Ikke verst det, men heller ikke bra nok. Leste en bok mer enn i forrige måned, men fremdeles er januar den store lesemåneden med hele 8 bøker. Kommer jeg noen gang til å overgå det igjen?
Leseopplevelsene i mai har vært så som så. Ikke mange bøkene har skilt seg ut og jeg har heller ennå ikke lest "årets bok". Ingen seksere så langt i år, dessverre. Bortsett fra De dødes tjern, som jeg leser hver påske så den telles ikke med sådan. I år har jeg på følelsen av at jeg har gitt veldig mange firere og gitt bare noen få femmere. Så jeg har ikke kommet over noen skikkelige perler ennå, men jeg har ennå ikke gitt opp.

Bøkene jeg leste i mai er disse:

The Reader - Bernhard Schlink
The fault in our stars - John Green
Flukten (Matched, #2) - Ally Condie
The girl next door - Jack Ketchum
I know what you did last summer - Lois Duncan
The Awakening (Vampire Diaries, #1) - L.J. Smith

Boka jeg likte aller mest og som jeg husker aller best fra mai er denne:

 The Reader - Bernhard Schlink

Bakpå:

The Reader - beautiful, unsettling and life-changing, this novel has reached into the hearts and minds of millions.

'For generations to come, people will be reading and marvelling over Bernhard Schlink's The Reader'
Evening Standard

'[Schlink] examines the nature of understanding and tests the limits of forgiveness. He does these things with honesty, restraint and a moral precesion both unsettling and rare. The result is as compelling as any thriller'
The Times

'An unforgettable short tale about love, horror and mercy in Germany before and after 1945'
Independent on Sunday

'Deeply moving, sensitive enough to make me wince, a Holocaust novel, but light years away from the common run'
Sunday Telegraph


Vakker bok og vakker film om forbudt kjærlighet. Jeg er ikke noen fan av bøker som handler om forbudt kjærlighet generelt, men jeg liker å utvide horisonten angående lesing, og jeg ble positivt overrasket over denne. Husk også å få med deg filmen med fantastiske Kate Winslet.

The fault in our stars av John Green ble dessverre ingen storfavoritt hos meg. Den boka har blitt hyllet av både ungdom og voksne verden over. Misforstå meg ikke. Jeg likte boka og at den tok for seg et seriøst tema, men jeg fikk bare ikke den følelsen som mange beskrev etter å ha lest den. Sorry ... Likevel er jeg glad for å ha lest den.

En annen bok som underholdte meg på varme dager ute var I know what you did last summer av Lois Duncan. Den er ikke bra sånn kvalitetsmessing og jeg likte ikke at den var modernisert med tanke på at den var originalt skrevet i 1973, og forfatteren valgte å skrive om historien for å gjøre den mer moderne for å gi karakterene mobiler, Internet, andre klesmerker osv. Skikkelig unødvendig. Og selv om historien er cheesy så underholdte den meg og Duncan har en skrivevne som gjør til at man må bare lese videre for å finne ut om man har rett i det som skjer i handlingen.

Men månedens bokanbefaling er som sagt The Reader av Bernhard Schlink. Det er en bok man ikke glemmer så fort.

God helg!:)

1. juni 2012

Månedens Bokanbefaling (Mai)

Nok en måned er over. Syns vi er i månedsskifte hele tiden, jeg. Kan ikke tiden bare stå stille en liten stund? Det er alt jeg spør om:-)

Mai var en varierende lesemåned. Av og til var leselysten der og andre ganger var den forsvunnet, men jeg fikk da lest noen bøker likevel.

I mai har jeg lest:

Fossefall(42) Fru Vinges forbannelse - Jorunn Johansen
Heksesabbat - John Dickson Carr
Personbasert kognitiv terapi ved psykoser - Paul Chadwick (Omtale kommer!)
Trusslen - del Toro & Hogan (Omtale kommer!)

Kun 4 bøker. Ikke all verden. Håper jeg får lest unna flere i juni. Ligger tross alt etter med 19 (!) bøker fra å klare 100 i løpet av 2012, i følge goodreads. Denne gangen har jeg bestemt meg for å klare det, selv om det ser meget mørkt ut. Får håpe jeg får lest veldig mye i sommer.

Boka som stikker av med månedens bokanbefaling i mai er:


 Trusselen - del Toro & Hogan


(Bokelskere)
Det lander et fly på JFK-flyplassen i New York, men tårnet mister kontakten med kapteinen. Flyet stanser, det blir mørkt og det ser ut til at alle ombord er døde. Trusselen har landet. Dette er ikke en historie om angrep utenfra, men om angrep som kommer fra våre nærmeste.













Jeg fikk for alvor øynene opp for del Toro da jeg så filmen Pan's Labyrinth! Regissør del Toro gjorde den filmen magisk og da jeg fikk vite at han også ga ut en bok, måtte jeg selvføklig sjekke ut forfatterskapet hans også. Personlig er jeg litt lei av vampyrer siden det har vært veldig mye vampyrhysteri angående Twilight. Men siden del Toro er en av forfatterene av denne boka, og at det var den første i en triologi, måtte jeg selvfølgelig sjekke den ut, og jeg angrer meg ikke! Er du lei av såkalte vampyrer som oppfører seg som eiesyke fløtepuser slik som i Twilight, så er Trusselen garantert noe for deg! I Trusselen er det snakk om hvordan vampyrer SKAL være. Skumle, truende og ikke minst, voldelige. Så jeg storkoste meg mens jeg leste. Likte atmosfæren kjempegodt og spesielt starten er skikkelig god! En uhygge som er lenge siden sist jeg følte gjennom en bok. Herlig lesestoff som jeg gjerne anbefaler videre!

Så velkommen til en ny måned og håper dere får tid til å kose dere med mange bøker! Og vi får håpe at det blir litt varmere igjen etterhvert. I dag snødde det litt faktisk, men det var heldigvis ikke mye og det smeltet med en gang. 

Er heller ikke så fryktelig glad i sommer, men en mellomting hadde vært fint;-) Ha en god lesemåned!