30. juni 2024

Fortell om deg selv med hell av Kine Jeanette Solberg - rotete tankekjør

Eksemplar fra Cappelen Damm, mot en ærlig anmeldelse

Et vindkast slengte Ingas hår som en slapp pisk mot ansikt-

tet. I stedet for å falle tilbake på plass festet det seg som en

ufrivillig bart på overleppa. Adrenalinet hadde gjort henne 

klam og fungerte som et ubeleilig lim. Godt forsøk, tenkte

Inga mens hun fjernet håret fra fjeset og tvang det bestemt bak øret.


Tittelen kan kanskje virke som en selvhjelpsbok, men det er en roman med en liten dose humor.

Uvanlig valg?
Inga mister broren sin og etter tolv år som journalist, velger hun å slutte. Hun møter en ny hverdag som er noe rar å venne seg til og begynner å besøke en pub, hvor hun treffer nye bekjente. Hun blir oppslukt av skriving. Vil skrivingen føre til en slags selvhjelpsbok, eller skriver hun på måfå? Hun opplever en slags ny frihet gjennom skrivingen. Vil hun finne en ny retning i livet?

Fortell om deg selv med hell er en liten roman som byr på både alvor og humor. Man blir helt aldri klok på denne Inga, og det er kanskje meningen også? Hun er både sårbar og prøver å være morsom, og har all slags tanker. Hun går i en slags retningsløs tilstand etter noen alvorlige hendelser og avgjørelser.

Når livet føles retningsløs
Forfatteren er god på å beskrive følelsen av dagene som glir inn i hverandre, og Inga som føler seg rastløs da hun ikke har noe fast i livet. Men bortsett fra det opplevdes fortellerstemmen som noe masete og tungtrødd. Selv om dette var en bok på litt over to hundre sider, var den svært seig å komme seg gjennom. Både på grunn av ingen connection til hovedkarakteren, og handlingen ble en smule tørr. Så dermed ble det noen få sider av gangen.

Noen vil nok like boka og syns den er småmorsom, selv om det ikke er humor boka legger vekt på. Selv er jeg ikke glad i humorbøker da de sjeldent er morsomme. Men som sagt, dette er ikke en humorbok, men en blanding av alvor og humor. Så noen vil nok kanskje like den stilen, men selv satt jeg igjen med en følelse av å ikke bry meg om hva jeg nettopp leste. Jeg kom aldri helt inn i handlingen. Fortell om deg selv med hell var bare for rar for min del.


(Baksidetekst):


Hva med fuglene? sa Inga.

    Hva med dem? svarte han. Han gikk i morgenkåpe selv om 

det var midt på dagen.

    Vi må tømme kassene. Før våren kommer.

    Jeg kan ikke prioritere fugler nå, Inga, sa han. Jeg har mer enn

nok med meg selv. En dag kommer du også til å ha nok med deg

selv, og da kommer du til å skjønne at man ikke kan slippe alt for

noen småfugler.


Inga mister storebroren sin Egil og sier opp jobben etter 12 år

som journalist. I mangel av alternativer går hun inn på den brune

nabolagspuben Creutz, bestiller en øl og en tallerken med rød-

spette. En svart katt begynner å følge etter henne.


Fortell om deg selv med hell er en uvøren

roman om en underlig søskenrelasjon og en

slags plutselig frihet.


Originaltittel: Fortell om deg selv med hell
Forfatter(e):
Kine Jeanette Solberg
Sjanger:
Roman
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
228
Forlag: Cappelen Damm
Utgitt
:
2019
Min utgave:
2019 (Innbundet)
Lest:
12.03. - 09.04. 2024
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
2 Noen interessante partier og hva Inga gjennomgår, men det er svært lite utvikling underveis.
Tittel
: 3 Usikker på om det er en roman jeg er interessert i, men valgte å ta sjansen.
Omslag:
1 Minner meg på abstrakt kunst som jeg ikke skjønner meg noe på.
Baksidetekst:
3 Fremdeles usikker på om boka er interessant for meg, men noen ganger må man komme seg ut av komfortsonen som leser også. Er heller ikke fan av smakebiter på baksiden. Det sier meg ikke så mye.
Skrivemåte
: 1 Det ble for tungt og seigt. Det føltes ut som om jeg aldri kom meg inn i handlingen.
Favorittkarakter:
Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri:
2 Det er nok Inga man blir best kjent med, og man får bare noen glimt av de andre karakterene. Fikk heller ingen bånd til Inga.
Slutten:
2 Ikke helt min type slutt og brydde meg ikke så mye til slutt hvordan det hele ville ende.
Høydepunkt:
Tynn bok, noen partier som var interessante og følelsen av å være rådvill.
Lavpunkt: Fortellerstemmen som var vanskelig å engasjere seg i og Inga ble noe masete i lengden.
Terningkast: 1
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2024

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar