13. mars 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Take Your Turn, Teddy av Haley Newlin,  Whisper Down the Lane av Clay McLeod Chapman, The Toll House av Carly Reagon og The House at the End of the World av Dean Koontz, er fra min egen boksamling


 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Take Your Turn, Teddy - Haley Newlin
Etterklang - Helga Flatland
Mødrenes synder - Frøydis Lilledalen

Antall leste sider:

451 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

  Whisper Down the Lane - Clay McLeod Chapman
Sannheten - Knut Nærum

Bøker som leses nå:

📖 Profeten og idioten - Jonas Jonasson
📖 Anomalien - Hervé Le Tellier
📖 Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖 Fairy Tale - Stephen King
📖 Det fins ikke monstre 2: Den hjemsøkte skolen - Kory Merritt
📖 The Toll House - Carly Reagon

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Alt han sa - Lise Marie Johansson
⃞   The House at the End of the World - Dean Koontz

Forrige uke hadde jeg som mål å bli ferdig med disse bøkene: Etterklang av Helga Flatland, Mødrenes synder av Frøydis Lilledalen, og kanskje Anomalien av Hervé Le Tellier. Jeg ble ferdig med både Etterklang og Mødrenes synder, men ikke Anomalien. Grunnen er at jeg begynte på Anomalien senere enn jeg trodde for, Etterklang trengte mer tid selv om det var kort bok, men driver ikke på med maratonlesing, heller. Dessuten hadde jeg laber leselyst, noe som skjer minst fire ganger i året. I år har jeg hatt det allerede to ganger, og det lover jo godt. 😈

Aller først ble jeg ferdig med Take Your Turn, Teddy av Haley Newlin som jeg leste ut natt til onsdag. Forventet ikke mye av den og noen ganger er det godt å lese bøker som ikke har vært synlig, og som man nesten ikke har hørt om. Så likte den overraskende godt. Det er psykologisk horror, og handlingen er ikke bare mørk, men temmelig dyster, også. Det var engasjerende lesing.

Natt til fredag leste jeg ut Etterklang av Helga Flatland. Er nok ikke av hardbarket fan av bøkene hennes, men kan forstå hypen. Har så langt lest to bøker av henne, Et liv forbi og Etterklang, og likte begge på samme nivå. Likte dem godt, men på ingen måte favoritter.

Den siste boka jeg ble ferdig med, leste jeg ut i går kveld og det var Mødrenes synder av Frøydis Lilledalen. Det er hennes andre bok. Jeg leste Paradis av henne i fjor og likte den ikke spesielt godt. Jeg likte denne et hakk bedre, men er ikke helt solgt. Det blir for mye familiedrama. Jeg liker familiedrama i thrillere, men ikke så mye i krim, da foretrekker jeg noe mørkere og mer hardbarket.

I helga leste jeg ikke videre i Profeten og idioten av Jonas Jonasson selv om jeg skulle egentlig det, men andre bøker frister mer. Så jeg leste videre i Mødrenes synder siden jeg ikke hadde mange sider igjen, og jeg begynte på en ny bok i helga som var Anomalien av Hervé Le Tellier, som er interessant lesing så langt. Liker at det er stort persongalleri og ofte skifting av perspektiv. Jeg liker det bedre enn at boka bare følger et perspektiv hele veien. Trodde det ville bli en tung bok, men det er det ikke.

Jeg har ikke lest videre i Aftentid og morgengry av Ken Follett, eller Fairy Tale av Stephen King, og gjentar det er bøker jeg leser når jeg vil i. Jeg har dog lest videre i The Toll House av Carly Reagon som jeg leser sammen med en annen bokblogger. Kapitlene er korte og lettleste. Ikke den beste horrorboka jeg har lest, men jeg liker den, selv om den er noe treg.

Det fins ikke monstre 2: Den hjemsøkte skolen av Kory Merritt har jeg ikke begynt på ennå. Begynner på den enten i kveld eller i morgen. Likte den første boka: Det fins ikke monstre veldig godt. Liker også at forfatteren både skriver og illustrerer selv. Så får se om oppfølgeren er like sterk eller ikke.

De neste bøkene på leselista er temmelig forskjellige. Den ene er en roman og den andre horror. Alt han sa av Lise Marie Johansson fikk jeg tidligere i år. Usikker på om det er min sjanger, men får gi det en sjanse. Den andre er The House at the End of the World av Dean Koontz som ble utgitt i januar. Det er en av hans moderne utgivelser som har fristet mest, fordi den minner mer om horror som han skrev mest før i tiden før han slo om til thrillere. Han har skrevet noen temmelig gode thrillere også, men foretrekker ham som horrorforfatter, så håper denne boka er old school Dean Koontz. 

Det fortsetter å snø i Trøndelag, og jeg har ikke noe i mot det, for har det ikke travelt med å få vår. I fjor og i år har vi endelig hatt ordentlig vinter som før i tiden. Så håper det varer.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar