19. oktober 2022

Dunkle fortellinger av Rebecca Wexelsen og Jens Kristensen - Wexelsen og Kristensen er et bra team

Eksemplar fra Ena/Vigmostad& Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

"Du forstår ikke," sa pappa. Og nå løftet han blikket igjen, men

denne gangen så han rett på meg uten å vike med blikket, og uten å

felle en eneste tåre. Det så ut som han måtte bruke alle krefene på

det han skulle si, det han hadde forberedt seg på å si lenge.


Tidligere i høst leste jeg Dunkle fortellinger. En liten novellesamling med grøssere for store og små som nylig ble utgitt.

Jeg er nok ikke i målgruppa, men jeg er jo helt syk etter horror eller skrekk som det heter på norsk, og da bryr jeg meg ikke så mye om målgruppe. Dessuten gjør slike bøker meg veldig nostalgisk. Jeg likte horror allerede som liten. Leste både horror for voksne og slike novellesamlinger som denne. Så Dunkle fortellinger gjør meg litt nostalgisk da jeg alltid var på jakt etter slike bøker som liten. 

God balanse med tekst og stemningsfulle illustrasjoner
Har hørt om Wexelsen, men har ikke lest noe av henne tidligere og i samarbeid med illustratør Jens Kristensen har de laget en koselig og morbid liten samling med tankefulle grøsserfortellinger. Dunkle fortellinger består av sju fortellinger i forskjellige lengder, og Kristensen bidrar med stemingsfulle og fargeløse illustrasjoner som beskriver disse historiene veldig godt. 

Dunkle fortellinger er som nevnt en bok som består av sju fortellinger og jeg leste en for hver dag for å bruke litt tid på den. Noen av de samme karakterene dukker opp i forskjellige historier, fordi historiene foregår på samme sted, nemlig i Dunkel. Historiene er veldig fargerike og varierte. Historiene er blant annet om en forsvunnet katt, mystiske epler, tannlegeskrekk og mye mer. Liker at disse fortellingene er en blanding av hverdagsliglivet og det surrealistiske. Det er ingenting som er helt trygt. 

Passer fint som Halloweenlesing
Wexelsen skriver godt og presist, spesielt med tanke på hvor korte disse fortellinge er, og illustrasjonene av Kristensen er med på å bidra det visuelle og det dystre. Som voksen leser er ikke disse fortellingene skumle eller overraskende, men det er snart Halloween og Halloween som er min favoritttid i året, er jo kjent for å være forutsigbar. Det er det som er sjarmen med denne feiringen. Så det gjorde ikke noe at fortellingene var forutsigbare. Som voksen syntes jeg de var underholdende, mørke og nostalgiske. Denne boka passer godt å lese i denne mørke og kalde årstiden enten alene eller som høytlesing før noen skal sove, eller lese den sammen som familie. Likte også godt at illustrasjonene var fargeløse og detaljerte. Det løftet opp historiene et hakk.

Dette er en smal bok med mye steming og morbide historier, som kan hjelpe å få unge lesere til å komme i den rette Halloween stemningen. Det er også en fin bok for de unge som er nysgjerrige på å lese noe og lære mer om denne sjangeren. Terningkast fire for fortellingene og terningkast fem for illustrasjonene.

Mine tre favoritthistorier er: Nereida, Sørgefuglene og En helt vanlig gutt.


(Bakpå):


Velkommen til en by der alle kattene forsvinner.

Hvor det finnes en eplehage med en mørk hemmelighet.

Og hvor underlige skapninger jakter på barn.


Velkommen til Dunkel.


Originaltittel: Dunkle fortellinger
Forfatter(e): Rebecca Wexelsen & Jens Kristensen (illustratør)
Sjanger:
Grøsserfortellinger
Målgruppe:
Barn, ungdom
Antall sider:
84
Forlag: Vigmostad & Bjørke
Utgitt
: 2022
Min utgave:
2022 (Hardcover)
Lest:
01.10. - 07. 10. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot: 4 Koselig og nostalgisk. Liker også at historiene er noe morbide.
Tittel
: 5 En av grunnene til at jeg ville lese boka. Underlig og dyster tittel.
Omslag: 5
Herlig. Man får lyst til å undersøke skogen med de mystsike skapningene nærmere.
Baksidetekst: 4 Endelig en bok med kort baksidetekst som ikke avslører noe.
Skrivemåte: 4 God balanse av humor og alvor, og passe lang introduksjon til noe fælt skjer. Savnet mer karakterdybde, men skjønner det er begrenset da historiene er såpass korte.
Favorittkarakter: Ingen som skilte seg ut som favoritt.
Persongalleri: 3 Mange forskjellige personligheter som blir satt på mange rare prøver.
Slutten:
Kan ikke dømmes i en slik bok da det ikke har en felles avslutning.
Høydepunkt: Lettlest, morbide og underholdende historier med levende illustrasjoner.
Lavpunkt: Kunne ha tenkt meg enda flere fortellinger og at forfatteren har gått enda mer inn i uhyggen.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2022 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar