11. juli 2022

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Good House av Tananarive Due, er fra eegen boksamling

 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

❌ Ingen

Antall leste sider:

367 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉  Perfekt - Ingunn Røyset

Bøker som leses nå:

🕮 En konges ætt - Tonny Gulløv
🕮 Nytt blikk på det gamle Egypt - Anders Bettum
🕮 Aldri - Ken Follett
🕮 Beinrester - Johan Theorin
🕮 Win - Harlan Coben

Planalgte bøker denne uka:

⃞   Dr. Gisleson og hans pasienter - Torgrim Sørnes
⃞   The Good House - Tananarive Due

Lite produktiv uke i uken som var, men det har sin grunn. Uka startet med øyekatarr som gjorde det vanskelig å lese de to første dagene, og da blir man liggende etter resten av uka. Sier ikke dette på grunn av unnskyldning, men vil bare understreke at det var ikke på grunn av latskap at jeg ikke leste mye. Hadde det vært latskap, hadde jeg skrevet som så, for er ikke redd for å være ærlig.

Så håper på en mer effektiv med fungerende øyne i denne uka, for har mange bøker som venter. Blir i hvert fall ferdig med Beinrester av Johan Theorin i morgen, da det ikke er mange sider igjen.

Det er bok nummer fem i Ölandskvintetten og det er kun nummer fire jeg ikke har fått med meg. Beinrester er om Tilda Davidsson som får en ny sak i fanget. En mann dør når han får et steinras over seg på stranda og hunden blir herreløs. Ikke langt unna steinraset er det en blomsterkrans og under blomsterkransen ligger det eldgamle bein. Tilda får en ny, men gammel sak å nøste oppp. Privat sliter hun og Joakim. Han har to barn fra før og hun vil ha et eget. Blir de enige? I mellomtiden blir man kjent med grandonkelen til Tilda, Gerlof som er på aldershjemmet. Ham mistet sin båt i brann for mange år siden, og han har aldri fortalt noen at han slapp en landstryker om bord for å la ham varme seg. Er han skyldig i brannen som Gerlof ikke klarer å slippe tak i. Hvor ble det egentlig av ham?

Realistiske karakterer, godt språk, engasjerende og mye atmosføre. Theorin svikter ikke.

I de siste ukene har jeg lest Nytt blikk på det gamle Egypt av Anders Bettum. Det går ikke fort siden den er svært informativ, men samtidig lærerik. Så det har ikke noe å si for meg at den krever litt tid. Det er ikke ofte jeg leser faktabøker, bare det jeg er interessert i.

Bettum deler opp oversiktelig i kapitler, og han skriver ting på en forståelig måte. Så selv om boka kanskje ser en smule tung ut, oppleves den ikke som det. Den tar for seg kunst, språk, politikk, pyarmider og mye annet spennende. 

Siden i forrige uke har jeg lest En konges ætt av Tonny Gulløv som er fortsettelsen til Tusenårsriket og bok nummer to i Tusenårsriket, som er en vikingsaga. Jeg venter med å skrive handling og mening om denne til anmeldelsen, da dette er en oppfølger og vil unngå spoilere. I krimserier og lignende er jeg ikke nøye på rekkefølge, men dette er fortsettelse følger bøker, som jeg kaller det, og som man må lese i riktig rekkefølge. 

Ved siden av skal jeg lese videre i Aldri av Ken Follett og Win av Harlan Coben. Kom meg videre i Aldri forrige uke, men ikke i Win av Harlan Coben, så dette blir en "ta igjen" uke siden det ble så lite lest i forrige uke.

De neste bøkene på leselista er true crime som ble utgitt utgitt i fjor og det er: Dr. Gisleson og hans pasienter av Torgrim Sørnes. Det er samme forfatter som ga ut Bøddel for noen år sien. Blir det tid til overs, er den andre boka på leselista horror som ble utgitt i 2003, og det er: The Good House av Tananarive Due. En bok jeg har vært nysgjerrig på i flere år og som virker dyster.

Siden jeg ser bedre i denne uka, har jeg som mål å lese ut: Beinrester av Johan Theorin, Nytt blikk på det gamle Egypt av Anders Bettum og Win av Harlan Coben. Vet ikke om jeg tør å klinke til med En konges ætt i samme slengen, siden den er på over seks hundre sider, så den trenger jeg nok mer tid på. Man må jo få med seg det man leser, også. Håper på en mer produktiv uke.😈


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar