10. juli 2022

Bøker jeg SKAL lese i juli

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
While You Sleep av Stephanie Merritt, er fra egen boksamling




 
Kjærlighet i endetid - Jon Ewo

Den sorte bruden - Anne Elvedal

Jeg så henne den natten - Drago Jančar

Langsom ild - Paula Hawkins

While You Sleep - Stephanie Merritt

Blodskam - Per Becker


Har skrevet SKAL med store bokstaver for å skjerpe meg, for i de siste månedene har jeg bare klart en og to planlagte bøker fra hver måned dette året. Så skeiet ut med andre bøker. Får se om det å skrive SKAL med store bokstaver hjelper eller ikke. Det blir som å trene opp en gammel hund. 😈

Det er bare en bok av disse som ble utgitt i år, og i tillegg til disse  bøkene, skal jeg lese en del horror i sommer for har lest så lite av det i det siste, og har mange bøker fra den sjangeren som venter.

 

Kjærlighet i endetid: Kanskje ikke min type bok, men det er lov å prøve. Jeg har lest bare en bok av Ewo tidligere og det var: Dødens ansikt fra Marg & Bein serien for barn.

 

(Bakpå):

Gunder elsker Rikke. Det gjør også Manfred. Og Rikke

elker dem begge. Da hun blir alvorlig syk, må de to

mennene hennes forholde seg til henne og hverandre på

en ny måte. På vidunderlig vis tar romanen avstikkere 

til japansk kunst, forskning på kråkers intelligens og

jakten på en morder som drives av hat mot kjærlighetens

svikere. Romanen og kjærligheten tar forunderlige veier.


Kjærlighet i endetid er en leken og tankevekkende roman 

om mennesker og kjærlighet, natur og kultur.


Den sorte bruden: Andre bok i Dødens spill trilogien for ungdom. Leste første bok i trilogien med samme navn som trilogien, i april og den tredje boka ble utgitt i år. Godt at jeg ventet med bøkene slik at gapet mellom bøkene ikke blir for store. Likte Dødens spill veldig godt, og får se om oppfølgeren er like fengende.

 

(Bakpå):


"Hvem er du?" hvisker Tommy, og med det samme kjenner

jeg en varme fra gulvet spre seg opp i beina. Jeg vil spørre

om han også merker at lufta blir tyngre, seigere, at en

syrlig lukt kryper opp i nesa, men akkurat da ser jeg en

tredje pekefinger på glasset.


Jeg løfter hodet.

Den døde jenta sitter ved siden av Tommy. Brudesløret

dekker ansiktet hennes. Hun legger en annen finger over

munnen sin, for å signalisere at jeg ikke skal si noe.


Hva var det Rebekka og Martin starta med det gamle åndebrettet

i sitt tidligere liv?

Helenes fostersøster forsvinner sporløst på vei hjem fra butikken.


For å få svar på om hun lever, trosser Helene advarselen om å aldri

ta i bruk sine evner til å kommunisere med døde - og kastes inn i

et farlig spill styrt av mørke krefter.


Hvem er den døde jenta hun får kontakt med? Hvem vugger på

den gamle dukkevogna om natta? Kan hun stole på lensmanns-

sønnen som påstår at han også har spesielle evner? Og viktigst av

alt: Kan Helene stole på seg selv?


Dødens spill er en paranormal grøssertrilogi som minner om det

aller beste vi har sett av ungdomsbøker fra USA og England. 

Den sorte bruden er andre bok i serien.

 

Jeg så henne den natten: En roman som ble utgitt i år som jeg vet veldig lite om. Ikke annet enn at baksideteksten fristet. Som regel vil jeg vite så lite om en bok før jeg har lest den.

(Bakpå):

 

"Vi lever i en tid da de eneste menneskene, levende eller døde,

som blir vist respekt, er dem som var klare til å slåss og til

og med ofre livet for felles idealer. Både seierherrene og de 

beseirede ser det på den måten. Ingen respekterer mennesker

som bare ønsket å leve. Som elsket andre mennesker, natur, 

dyr og verden, og føle seg vel med det. Det er ikke nok for den

tiden vi lever i."

 

Jeg så henne den natten er en roman om noen år i livet til den

eksentriske adelskvinnen Veronika Zarnik. Vi får historien

hennes fortalt gjennom fem forskjellige karakterer, som også

snakker om seg selv, så vel som den urolige tiden før og under

andre verdenskrig i Slovenia. Veronikas affære med ridelæreren

Stevan er starten på en sterk historie om en ung kvinne som

ønsker å distansere seg så mye som mulig fra krigen, fortsette å

"bare leve". Hun forsvinner på mystisk vis. Viktige hendelser og

detaljer avdekkes også av Veronikas mor, den trofaste tjeneren

Jozi, en tysk legevenn og den førræderiske Jeranek.

 

Jeg så henne den natten er en roman om vennskap og svik, håp

og skyld, om krig og fred og umulig kjærlighet.

 

"Vennskap og svik, hå og skyld, og plagen ved å huske. Han

kombinerer illusjon med virkelighet i denne kaleidoskopiske

krigsromanen, som nådeløst beveger seg mot en grufull

handling."

IRISH TIMES

 

"Jancars roman er en av de beste litterære tekster om slovenere,

komplekset under andre verdenskrig og om oss alle."

Fra begrunnelsen for Årets roman i Slovenia 2021.


Langsom ild: Grugleder meg til denne da jeg ikke likte The Girl on the Train. Litt lei av at nesten alle thrillere fremdeles blir sammenlignet med Gone Girl og The Girl on the Train. Det er jo blitt skrevet mange thrillere siden den gang, og som er mye bedre.


(Bakpå):

 LANGSOM ILD er som PIKEN PÅ TOGET

- en psykologisk thriller i en klasse for seg.


Da en ung mann blir funnet drept på en husbåt i London,

utløser det en rekke spørsmål rundt tre kvinner. LAURA er den 

ustabile unge jenta som har hatt et forhold til offeret, som sist

ble sett vaklende ut fra husbåten. CARLA er tanten til gutten,

hun har akkurat mistet et annet nært famiiemedlem og sørger

over den trøblete nevøen sin. MIRIAM er den innesluttende

kvinnen som bor i husbåten ved siden av.


Uskyldig eller skyldig, alle er de skadet.

Noen er skadet nok til å drepe.

 

Paula Hawkins' mørke og urovekkende thriller Piken på toget

bergtok millioner av lesere over hele verden.

 

Nå har Hawkins klart det igjen: Langsom ild er

en ny fandenivoldsk og besettende thriller om

tap, bedrag og hevn. 

 

While You Sleep: Horror som ble utgitt i 2018. Det virker som en god gammeldags hjemsøkelseshistorie og det er det jeg trenger en gang i blant. 

 

(Bakpå):

 

IT BEGINS,

THEY SAY, WITH

A WOMAN SCREAMING ...

 

On a remote Scottish Island , the McBride house

stands guard over its secrets. A century ago, a young 

widow and her son died mysteriously there; just

last year a local boy , visiting for a dare, disappeared

without a trace.

 

For Zoe Adams, newly arrived from America, the

house offers a refuge from her failing marriage. But 

her peaceful retreat is disruptedby strange and

disturbing events: night time intrusions; unknown

voices; a constant sense of being watched


The locals want her to believe that these incidents are

echoes of the McBrides' dark past. Zoe is convinced

the danger is closer at hand, and all to real -  but

can she uncover the truth before she is silenced?


Blodskam: En noe ukjent bok. Har i hvert fall ikke sett noen andre lese den. Vet ikke om det er krim for meg, men får gi den en sjanse.


(Bakpå):

 

Året er 1996. Verden skjelver under vekten av hiv-

virusets herjinger. Å bli smittet er det ultimate marerittet

for den unge frilansjournalisten og barnehagelæreren

Katrine fra Kristiansand. Hun lar seg forføre av Stein,

eks-kjæresten til sin beste venninne. Han viser seg 

imidlertid å være en helt annen enn den uskyldige

bilmekanikeren han utgir seg for. Etter at Stein blir med

broren og kameraten på deres livs største brekk, blir

Katrines liv vendt opp ned i løpet av noen grusomme

minutter.


Må lese sabla fort hvis jeg skal rekke å komme meg gjennom alle siden juli allerede er godt i gang. Litt sent ute med bøker jeg skal lese innlegg denne gang, for fikk ikke helt med meg månedskiftet da det skjedde, for juni og juli er så like. Når man trør hjemme året rundt, får man ikke samme tidsperspektiv som andre. Men skal gjøre mitt beste å komme meg gjennom bøkene før juli er over. 😈


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar