3. juni 2022

Helgelektyre(441)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Book of Accidents av Chuck Wendig, Barnet av Fiona Barton, En verden av verdener og Colourmorphia av Kerby Rosanes, og Tarot Fargelegging av Alexis E. Thomson,  er fra egen boksamling




















Midnattsbiblioteket - Matt Haig

Barnet - Fiona Barton

The Book of Accidents - Chuck Wendig

 

 Natt til mandag leste jeg ut denne:


 
Åndenød - Amy McCulloch

En bok som tok noe tid å komme seg gjennom, for likte ikke språket helt i begynnelsen, men det gikk bedre etter hvert og ting tok seg opp. Så det var verdt strevet.

Åndenød er stemplet som krim, men føler den er mer lik en psykologisk thriller. Jeg forbinder krim med fast detektiv/politifigur, og psykologisk thriller med vanlige folk som prøver å løse mysterier. Men det er mitt syn på det. Åndenød er om Cecily Wong som er journalist/blogger. Hun har ikke mye erfaring når det gjelder fjellklatring, men hun har fått et oppdrag som hun ikke kan miste, for da mister hun alt.

Hun får nemlig et intervju med Charles McVeigh, en av de største fjellklatrerne, hvis hun bestiger Manaslu sammen med ham og resten av teamet. Da noen blir funnet død fra et annet team, er hun sjokkert over at teamet hennes vil fortsette ekspedisjonen. For var det bare en ulykke? Flere ting skjer gjør til at Wong starter sine egne undersøkelser.

En noe treg start på grunn av at jeg ikke var fan av språket med det første, men likte stemningen og kulde og isolasjon elementene.


Tirsdag leste jeg ut denne:

 
Rovhjerte - Ulrika Rolfsdotter

Svensk debut som ble utgitt på norsk i år. Det er også første bok i en serie. Den er om sosionomen Annie som har flyktet til Stockholm fra Lockne på grunn av en hendelse og for mange mørke minner. Men hun er nødt til å dra tilbake til småstedet fordi hennes mor har rømt fra sykehjemmet og ut i kulden. Hun kunna ha dødd, og Annie drar til Lockne for å sjekke sykehjemmets sikkerhet - om de tar godt nok vare på henne.

På småstedet bor det fremdeles gamle kjente, og slektninger. Annie blir værende da hennes tremenning Saga på 17 år forsvinner, noe som er ulikt henne, i følge hennes foreldre. De frykter det verste, og Annie blir værende litt lenger som støtte, og hun begynner å starte sin egen etterforkning.

Som i Åndenød liker jeg bøker med kulde og isolasjon. Det er spennende kombinasjoner som er flettet sammen. Litt for mye instalove mellom to personer, og røper selvfølgelig ikke hvem, men bortsett fra det er det en god krim som tar seg god tid i handlingsprosessen.

Natt til tirsdag begynte jeg å lese Barnet av Fiona Barton. Har ikke lest av noe henne tidligere, men navnet er ikke ukjent. Dette er andre bok om journalisten Kate Waters. Selv om jeg ikke har lest den første boka, Enken, føler jeg at det ikke gjør noe. Kan fint leses som frittstående.

Den er om en bygningsarbeider som får litt av et sjokk da han finner småbein. Det ser ut til  å tilhøre et spedbarn. Spebarnet skal ha vært begravd for mange år siden. Hvem har kvittet seg med barnet og hvorfor? 

Alvorlig og tungt tema til krim å være, men kanskje ikke helt min type tema i krimsjangeren. Den er ikke helt fengende ennå, men liker skifting av perspektiv.

I går begynte jeg å lese Midnattsbiblioteket av Matt Haig. Jeg venter med å skrive mer om handling og mening til senere. For liker å bli bedre kjent med bøkene jeg leser først, kjenne litt på stemningen.

Jeg skal lese videre i The Book of Accidents av Chuck Wendig, som jeg leser sammen med en annen bokblogger. Hun har nettopp lest den ut, men heldigvis har vi en grei ordning om at vi ikke har noen dato på når man skal være ferdig med en bok. Så hun får bare vente litt på meg, for jeg leser ikke fort si ... 😈

Det er en bok som består av flere aspekter, men hovedhandlingen er om en familie på tre som opplever en turbulent tid. Familien Graves får tilbud om å kjøpe et hus som tilhørte Nates far. Nate og faren gikk aldri overens, og etter hans død, føler Nate fortsatt det samme for faren. Han får kjøpe huset til en dollar. Han er ikke spesielt gira på det, men blir overtalt av de andre i familien. De flytter fra storbylivet til et småsted med mye natur. Nate og Maddie har sønnen Oliver sammen, og han er en tander gutt i begynnelsen av tenårene. Han er veldig empatisk til sine medmennesker enn det som er vanlig og av den grunn snakker han jevnlig med en psykolog. Han sliter med å få venner, og vil han klare å skaffe seg det på sin nye skole? Vil Nate klare å tilpasse seg i et hus med fortidens spøkelser og kommer Maddie til å finne seg til rette med kunstverkene sine?

Som sagt, det som er nevnt er bare en liten brøkdel av handlingen da den består av flere aspekter, og jeg kjeder meg ikke.

Hvis det blir tid til overs, skal jeg lese Falskt vitne av Karin Slaughter som jeg er godt i gang med. Det er en stor bok på over fem hundre sider og det er en frittstående thriller som ble utgitt på norsk i fjor. Synes ikke denne har det samme tempoet som de andre bøkene jeg har lest av henne, men synes ikke det gjør noe da dette er en karakterdrevet thriller, og karakterene er veldig fiffige på hver sin måte.

Den er om Leigh som får en mystisk klient. Hun er forsvarsadvokat og for tjue år siden gjorde hun og søsteren Callie noe som måtte gjøres hvis de skulle overelve. De har aldri nevnt det for noen. Men det virker som om denne klienten vet, men hvordan? 

Spennende og mystisk thriller av Slaughter. Hun svikter ikke.


Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


 
Motivet er fra denne boka:
 
En verden av verdener - Kerby Rosanes
 


Motivet er fra denne boka: 

 
Tarot fargelegging - Alexis E. Thomson (Jeg har den norske utgaven)

 

Motivet er fra denne boka:
 
 
Colourmorphia - Kerby Rosanes
 
 
God helg.
 
Ukas låt: Feeding the Dark - Evanescence

2 kommentarer:

  1. Midnattsbiblioteket og The Book of Accident: titler på bøker som gjør en bokelsker varm inni seg.
    Du er sykt flink til å fargelegge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker kommentarene dine. De er morsomme. =) Men er enig med deg. Midnattsbiblioteket og The Book of Accidents er herlige titler.
      Tusen takk. Det er en kjekk hobby å ha. Det er bare å hive seg på fargeleggingsbølgen. =)

      Slett