5. juni 2022

Bøker jeg skal lese i juni

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Good House av Tananarive Due,  er fra egen boksamling


 
 
 
 Perfekt - Ingunn Røyset

The Good House - Tananarive Due

En konges ætt - Tonny Gulløv

Vi begynner med slutten - Chris Whitaker

Dr. Gisleson og hans pasienter - Torgrim Sørnes

Rovdyr - Erling Gangsøy Greftegreff


I juni blander jeg både litt gammelt og nytt, for vil gjerne få med meg begge deler. Når det er sommer får man litt tid til det. Men prøver å få med meg eldre og nye utgivelser ellers i året også. Måtte også tvinne inn en horror bok.

 

Perfekt: En bok jeg ikke vet mye om, må jeg innrømme. Mne liker å holde meg oppdatert både når det gjelder ungdomsbøker og barnbøker. 

(Bakpå):

 

PIA KAN ALDRI bli ein av dei kule på

ungdomsskulen. Det veit ho. Ikkje med

det dritkorte håret, tannregulering både 

oppe og nede og kallenamnet Peanøtt.

Men når bestevenninna Nathalie bestemmer

seg for å bli kåra til skulens dronning, må

Pia bli med på ei reise ho ikkje heilt hadde

planar om. Eller må ho det?


For Pia har ei hemmelegheit. Nokre dagar

og nokre netter har ho nok med berre

å leve. Det er det ingen som veit - ikkje

Nathalie, ikkje mamma og pappa, og i alle

fall ikkje Leo, den kulaste guten i klassa.

Finst det nokon i heile verda som kan forstå

korleis ho har det?


The Good House: Denne horror boka ble utgitt i 2003 og jeg har vært nysgjerrig på den en god stund. Har lest en del moderne horror bøker i det siste, og foretrekker eldre horror, og det skal bli gøy å lese noe som ikke er "dagens".

(Bakpå):

 

"[The Good House] puts Due ... in the upper ranks of reliable, worth,-

your-money American popular novelist."

-Black Issues Book Review

 

The home that belonged to Angela Toussaint's late grandmother is so

beloved that townspeople in Sacajawea, Washington, call in the Good

House. But that all changes one summer when an unexpected tragedy takes

place in behind closed doors ... and the Toussaint's faily history - and

future-is dramatically transformed.

    Angela has not returned to the Good House since her son, Corey, died

there two years ago. But now, Angela is finally ready to return to her

hometown and go beyond the grave tp unearth the truth about Corey's death.

Could it be related to a terrifying entity Angela's grandmother battled seven

decades ago? And what about the other senseless calamities that Sacajawea has

seen in the recent years? Has Amgela's grandmother, an African American woman

reputed to have "powers", put a cyrse on the entire community?

    A thrilling exploration of secrets, lies and divine inspiration, The Good

House will haunt readers long after its chulling conclusion. 

 

"A masterful job ... and it's really scary."

- The Miami Herald

 

"The Good House is [Due's] most eloquent, thrilling book yet.

This is the work of a great storyteller who has come fully into the center of

her magnificent talent.

 -Peter Straub

 

En konges ætt: Dette er bok to i serien om Ulv. Jeg har også tredje boka Bastarden, så da gir det meg en ekstra dytt å lese En konges ætt. Jeg likte den første boka, Tusenårsriket veldig godt og det skal bli kjekt å lese om Ulv igjen. Ulempen med serier er at jeg ofte opplever at bok nummer to er "tomme" bøker, eller fyllingsbøker til ting begynner å skje igjen i bok nummer tre. Håper denne bryter bok nummer to forbannelsen ...

(Bakpå): 

DEL TO I ET STORSLÅTT, FRODIG OG

FORRYKENDE LESEEVENTYR.


År 943 og Ulv Palnatoke befinner seg på Fyn. Gorm den gamle

er nettopp ankommet med tusen krigsmenn for å understrekr

kravet om å bli valgt til ny konge

 

Ulv har deltatt i Gorms kamper tidligere og regner med

at Gorm nå vil gi ham slektsgården på Fyn som belønning. Men det

går ikke helt slik Ulv har sett for seg, og utålmodig som han er, begår

han en ugjerning som får store konsekvenser. For å redde livet hans

sender Gorm ham på et tokt til Britannia sammen med sønnene Knut

Danaast og Harald Blåtann. For krig er unngåelig i Gorms forsøk på

å forene Skåne, Sælland og Jylland.


EN KONGES ÆTT er andre bok i fortellingen om Ulv Palnatoke.

Det er fascinerende, humoristisk og barsk fortelling om en tid

hvor danskene lå i stadig krig med hverandre og med uttallige

and folkeslag i jakten på rikdom, skaldens lovprisninger og evig

ære. En fortelling basert på virkelige hendelser. Gorm den gamle var

stamfar til det danske kongehuset - det eldste eksisterende monarkiet.


EN KONGES ÆTT er andre bok i vikingsagaen Tusenårsriket, 

som har solgt i over 50 000 eksemplarer i Danmark. Dette er boka

for alle som liker Jan Guillou, Bernard Cornwell og Ken Follet - og

TV-serien Vikings.


Vi begynner med slutten: En av vårens utgivelser på norsk jeg har vært mest opptatt av å få med meg, og nå er det tid for å lese den. Nok en bok jeg vet nada om og det er slik jeg foretrekker det, å vite minst mulig om en bok før jeg leser den. Syntes tittelen var spesiell og snerten.

(Bakpå):

 

Rett eller galt? Livet leves et sted midt imellom.


Duchess Day Radley er 13 år gammel og selverklært fredløs. Regler - det er for

andre. Iherdig beskyttet hun sin fem år gamle bror Robin, samtidig som hun

passer på moren sin, Star.


Walk har bodd hele livet i den californiske kystbyen der han og Star vokste opp.

Selv nå som han har blitt politisjef, sliter han med det som skjedde da han som

ung måtte vitne i saken som sendte bestevennen, Vincent King, i fengsel på livstid.

Likevel gjør også Walk alt han kan for å beskytte Star, Duchess og Robin.


Nå, 30 år senere, slipper Vincent ut av fengsel, men hva er det egentlig som venter

ham på utsiden.?


Vi begynner med slutten er en roman helt utenom det vanlige om to type familier

- de vi fødes inn i, og de vi selv skaper.


"En rørende, drivende historie."

The New York Times Book Review


"Oppslukende, pulserende spenning."

O, The Oprah Magazine


"Imponerende."

Kirkus (starred review)


"Herteskjærende og dyp - årets klare favoritt."

Mirror


"Denne empatiske historien er noe av det mektigste og mest

rørende jeg har lest på mange år." Daily Mail


Dr. Gisleson og hans pasienter: Jeg liker true crime, og nå er det en god stund siden jeg har lest det. Har lest noen bøker om O.J. Simpson siden det er en fascinerende og creepy sak. Bøkene jeg har lest om O.J. Simpson er: If I Did It og The People V. O.J. Simpson. Jeg har også lest Helter Skelter av Vincent Bugliosi som er om Charles Manson og gjengen hans. Av norsk true crime har jeg lest en bok av samme forfatter av boka Dr. Gisleson og hans pasienter, og det er: Bøddel. Så det blir kjekt å få med seg litt true crime igjen. Det er medrivende både i bokformat og på skjerm.

(Bakpå):

 

 DR. GISLESON

og HANS PASIENTER


Dr. Gisleson var Buskeruds første fylkeslege - "amtsphysicus". Han var

opprinnelig islending, studerte i København og bosatte seg i Drammen,

hvor han raskt ble beryktet. Foraktet av befolkningen, avskydd av sine

overordnede og fryktet av sine pasienter, hatet av sine kolleger og

baksnakket av de få venner han måtte ha, tilbrakte han sitt liv i Norge i en

tilværelse av fyll, hor, løgn og sjarlataneri, underslag og falske regninger,

rettssaker og injuriesøksmål. Som en gammel, forfyllet mann giftet han

seg med en tilbakestående 15-åeing for å få klørne i hennes arv. Da han

til slutt døde, trakk hele Buskerud fylke et lettelsens sukk. 


Rovdyr: Må innrømme at det er et kult cover. Vet man ikke skal velge bøker etter design, men jeg synes at design er viktig. Det skal jo si noe om boka, og samtidig gi en lyst til å lese den. Føler jeg grugleder meg til den siden den har fått mye skryt.

(Bakpå):

 

Levningene etter et menneske blir funnet under gravearbeid i

en avsideliggende elvedal. Identifiseringen viser at de tilhørte

en lokal direktør som forsvant sporløst femti år tidligere.

En rolig etterforskning blir igangsatt. Saken er gammel, og

sporene fraværende. Etter en tid blir den lagt til side. 

 

I Hønefoss fortsetter alt som vanlig, inntil en enslig, eldre

kvinne blir funnet drept. Det er få spor, men ett av em snur

alt på hodet.

Etterforskerne virvles inn i en internasjonal etterforskning, på

jakt etter et menneske med helt spesielle egenskaper. Et rovdyr.

Men hvorfor dukket det opp nå? I lille Hønefoss?


Det er da bøkene jeg ønsker å få med meg i juni, og underveis kommer jeg til å smette inn andre bøker, også. Kommer ikke til å smette inn altfor mange, men hvem er det jeg prøver å lure? Det er jo alltid bøker som dukker opp, og som skriker "Les meg!" Så det skal ikke være enkelt å holde seg til en fast leseliste.😈


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar