27. mai 2022

Helgelektyre(440)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Book of Accidents av Chuck Wendig, Secret Garden av Johanna Basford, Summer Nights av Hanna Karlzon og En verden av verdener av Kerby Rosanes,  er fra egen boksamling

 

Rovhjerte - Ulrika Rolfsdotter

Åndenød - Amy McCulloch

The Book of Accidents - Chuck Wendig

 

Har ikke lest ut en eneste bok så langt denne uka, og bøkene jeg leser i er noe store. Det får bare ta den tiden det tar. Har som mål å bli ferdig med Rovhjerte og Åndenød i helga, men tviler på at jeg klarer det. Men skal forsøke. Det  er 75 årsdag i helga, og derfor jeg er litt tvilende med hva jeg blir ferdig med og ikke.

Uansett leser jeg i videre i bøkene jeg har lest en god stund i. Mandag begynte jeg å lese Rovhjerte av Ulrika Rolfsdotter som er første bok i en serie. Den er om Annie som har flyttet til Stockholm og jobber som sosionom. Hun må tilbake til Lockne, fordi moren hennes har rømt fra sykehjemmet i kulda, og hun blir der til over påska, i torpet hun vokste opp i. Hun vil være sikker på at hun blir tatt godt vare på. Men da en slektning av henne, Saga på 17 år, forsvinner, ber foreldrene til Saga henne om å bli værende litt lenger. Det er ulikt Saga å bare forsvinne og ikke ta telefonen. Hjemstedet fører med seg mange vonde minner. Hva flyktet hun fra, hvorfor har hun arret som ofte blir nevnt, og får vi vite hva som skjedde som gjorde til at hun tror at alle "snakker om henne"?

Boka er noe rolig i begynnelsen, men det tar seg opp, kapitlene er korte og det er mye spenning. Ville lese denne fordi baksideteksten nevnte folketro og hekseri. Det skulle ikke mer til ...

Siden midten av mai har jeg lest Åndenød av Amy McCulloch. Denne var også noe treg i starten, spesielt de hundre første sidene, men det har vært vedt det å være tålmodig, for liker den bedre nå.

Den er om en noe spesiell utfordring. Den er om journalist/blogger Cecily Wong, som får et oppdrag som hun er avhengig av å klare. Et oppdrag hun har satset kjæresteforhold og sparepengene på. Hun får et intervju med klatrevidunderete Charles McVeigh hvis hun bestiger Manaslu sammed med ham og hans team. Hun har ikke mye erfaring med fjellklatring selv, men hva gjør hun ikke for jobben sin og alt hun har satset på?

Som sagt, en noe treg start som tok noe tid å komme seg inn i, men begynner å bli spennende nå, spesielt etter at en karakter døde, og Cecily er usikker på om det er en ulykke eller mord.

I en god stund har jeg lest The Book of Accidents av Chuck Wendig. Liker boka mer og mer fordi karakterene er så underlige, noe jeg liker. Den er om familien Graves som får en mulighet til en ny start. Nate får farens hus for en dollar, hvis han er interessert. De kan da flytte fra storbyen og til et mer øde og roligere sted. Sønnen Oliver overtaler foreldrene sine til å flytte, selv om han må begynne på ny skole. Nate og hans nå døde far har aldri vært bestevenner, og tanken på å bo i huset hans, gjør ham noe skeptisk, men velger å gi det en sjanse. Det nye stedet blir alt annet enn enkel. Faren Nate må venne seg til ny jobb og føle seg vel i farens hus. Maddie får se en annen side av kunstverkene sine og Oliver blir satt på prøve av noen medelever på den nye skolen. Vil alt gå seg til, eller var flyttingen en stor feil?

Spennende og sært, og liker at hverdagen flettes inn med noen overnaturlige hendelser.

Ved siden av disse bøkene, skal jeg også skvise inn litt lesetid med boka: Falskt vitne av Karin Slaughter, som både er interessant og fiffig. Den er om søstrene Leigh og Callie som skal ha gjort noe for tjue år siden som de har holdt for seg selv. Leigh er forsvarsadvokat, mens Callie sliter med kroppslige skader og er narkoman. Da Leigh får en ny klient, blir hun nervøs, fordi han nevner noe som tar henne med tjue år tilbake, da hun og Callie måtte gjøre noe for å forsvare seg, men hvordan kan han vite noe om det? Er han ute etter hevn?

Det har blitt noen bøker av Slaughter på meg de siste årene, og hun har en egen evne til å skrive med godt driv. Veldig fengslende så langt. Den tar bare noe tid å komme seg gjennom siden den er på over fem hundre sider.

I de siste seks ukene har jeg vært i Johnny Depp og Amber Heard bobla. Er ingen fan av noen av dem, men synes at rettsaker er veldig spennende og det er ikke ofte man får sett det. I dag er den siste dagen. Så fra i morgen av, vet jeg ikke hva jeg skal følge med på. Det er alltid vanskelig å finne noe annet å følge med på, når man har fulgt med på noe fast en god stund. 😈

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

 Motivet er fra denne boka:


 
Secret Garden - Johanna Basford



Motivene er fra denne boka:

 
Summer Nights - Hanna Karlzon


Motivet er fra denne boka:

 
En verden av verdener - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Yuve Yuve Yu - The Hu

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar