18. april 2022

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Book of Accidents av Chuck Wendig, A Head Full of Ghosts av Paul Tremblay, er fra egen boksamling
 
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Paradis - Frøydis Lilledalen
Rødt kort - Kurt Aust

Antall leste sider:

547 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke.

🖉  Det fins ikke monstre - Kory Merritt
🖉  Mrs. England - Stacey Halls

Bøker som leses nå:

🕮 Kveleren - Kim Faber & Janni Pedersen
🕮 Den siste dagen - John Grisham
🕮 Død hvis du ikke ... - Peter James
🕮 The Book of Accidents - Chuck Wendig

Planlagte bøker denne uka:
⃞   A Head Full of Ghosts - Paul Tremblay
⃞    Mord i Lima - Mats Vederhus
To bøker ble lest i forrige uke. Ganske forskjellige bøker, også. Den ene var en krimdebut som ble utgitt i fjor, og den andre en fotballthriller som ble utgitt tidligere i år.

Langfredag leste jeg ut Paradis av Frøydis Lilledalen som jeg dessverre ikke likte noe særlig. Jeg likte ikke språket eller handlingen. Det ble for lettvint og lite spenning for min del. Den er om førstebetjent Jonas Bø som vil at Petra Hassel skal være del av teamet i deres nye sak. Hun er profilerer og psykolog. Saken er om to eldre menn som er funnet døde og morderen har stappet i dem hundeavføring. Hva slags menneske gjør slike ting? Er det hevn eller er det noe annet? Samtidig føler Petra at noen er ute etter henne etter noen ubehagelige hendelser. Har det noe med etterforskningen å gjøre, eller noe annet?

Boka er ikke dårlig, men ville ha likt den bedre hvis den hadde vært formulert annereldes. Det blir for mye om Petra, ekteskapsproblemer, utroskapmistenksomheter, barnestell, og privatproblemer. Det blir altfor lite om selve saken. Som sagt, sier ikke at det er en dårlig bok, det var bare ikke min type krimbok.

Den andre jeg leste ut var en noe spesiell thriller. Jeg har aldri lest noe av Kurt Aust til tross for at jeg har en ulest krimbok av ham i hylla. Visste ikke om jeg ville lese boka for jeg hater fotball, men overet var så horroraktig at jeg ble nysgjerrig nok til å gi boka et forsøk. Ser at andre har vært begeistret over den. Jeg er ikke like begeistret, men den var festlig til thriller å være. Jeg kom meg gjennom den til tross for at det var en fottballbok.

Den er om fotbalspiller Zac Utheim som blir flyttet fra Italia til England. Zac har et oppdrag som han skal utføre for sportsdirektøren, men det er ikke bare derfor han er der. Han vil finne ut hva som skjedde med Luca, som også var fotballspiller som skal ha druknet, men Zac har en følelse av at det ikke var en ulykke.

Liker ikke helt tonen i boka som er full av overdrivelser, noe som er litt av poenget med boka, men den var slett ikke verst.

Påskeaften begynte jeg på en ny bok som er tredje bok om Martin Juncker av Kim Faber og Janni Pedersen. Jeg har lest Satans sommer, men ikke den første boka i serien. Det gjør heller ikke noe da de fint kan leses frittstående. Det spørs jo hvor nøye man er på et selv. Når det gjelder krimserier, synes jeg at de fint kan leses frittstående og likevel bli kjent med de faste karakterene.

Selv om jeg ikke likte Satans sommer så godt i og med at det var en småkjedelig sak, likte jeg etterforsker Martin Juncker såpass godt at jeg ville bli bedre kjent med ham. Privatlivet hans er ganske mørkt og mystisk. Venter med å si mer om handling til jeg blir bedre kjent med boka. For tidlig å si hva jeg mener så langt.

I litt over en uke har jeg lest Død hvis du ikke ... av Peter James. Han liker titler med død i. Dette er også den fjortende boka om Roy Grace. Igjen en krimserie jeg ikke har lest i kronologisk rekkefølge. Jeg har lest dem litt av og på. Men det har blitt lest en del bøker av Peter James oppgjennom årene.

Dette er også en av hans bedre bøker den siste tiden. Den er mer intens. Den er om Roy Grace som har tatt med sønnen sin på ti år på fotballkamp, og den blir mer dramatisk enn ventet. Selv om det er hans fridag, blir han minstenksom på en nervøs mann noen seter foran seg, og når han går, legger han igjen et kamera på setet sitt. Kan det være en bombe? Samtidig skjer det en kidnapping på samme stadion. En sønn blir kidnappet. Ikke Roys sønn, men en annnens.

Liker at boka inneholder stort persongalleri og at det er ofte skifting av perspektiv. Det gjør en bok mer levende, og er en av Roy Grace mer spennende saker.

Kom meg ikke så mye videre i The Book of Accidents av Chuck Wendig. Jeg liker den, men i helga begynte jeg å se filmer igjen, noe jeg ikke har gjort de siste årene. Da har jeg sett mest faste filmtradisjoner som passer til enkelte sesonger. Faste filmer jeg ser år etter år, men i det siste har jeg savnet å se litt andre filmer, og begynte med det i helga. Det ble både litt horror og slashere. Men skal ta igjen boka i denne uka. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger. Litt tidlig å si ennå om handling, da jeg ikke har kommet langt i den.

Jeg har dog lest en del videre i Den siste dagen av John Grisham og leser del to. Del en var noe hard og brutal. Den er om Pete Banning som overrasker hele samfunnet da han havner i fengsel. En dag gjør han noe som sjokkerer og de hadde aldri trodd det om ham. Han er en høyt respektert krigsveteran og bonde, og bokas handling er i etterkrigstiden. Når han blir spurt om hvorfor han gjorde det han gjorde, sier han: "Jeg har ingenting å si" Vil han en gang fortelle, eller blir han henrettet uten at noen får vite hvorfor han gjorde det valget?

Barna får en vanskelig tid i møte da moren deres er på psykiatrisk avdeling uten at de får vite hvorfor, og faren sitter i fengsel. De som ikke liker langsom thriller med mye rettsaksprat vil nok ikke like denne, men jeg synes at Den siste dagen er veldig interessant.

Neste bøkene på lista er bøker jeg ikke har begynt på, og da liker jeg ikke å skrive så mye om den, for jeg liker å bli kjent med bøkene først. Den ene er A Head Full of Ghost av Paul Tremblay. Det er horror som ble utgitt i 2015, og det blir min andre bok av ham. Tidligere har jeg lest: The Cabin at the End of the World. Hvis det blir tid til overs, skal jeg så smått begynne på: Mord i Lima av Mats Vederhus. Det er krim som ble utgitt i 2020. Usikker på om det er min type krim, men skal gi det et forsøk, og hvis jeg ikke liker den, håper jeg også at det er greit.

Ellers har det vært en rolig og stille påske som vanlig og jeg har for all del ikke savnet Eliteserien.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar