22. november 2021

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Stand av Stephen King, Survive the Night av Riley Sager, er fra egen boksamling   

 
 
 
Bøker som ble lest i forrige uke:

Når du ser meg - Lisa Gardner
Mysteriene i Kråkeslottet barnehage: Hvor er kosebamsen? - Lars Mæhle & Odd Henning Skyllingstad

Antall leste sider:

552 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

🖉 Når du ser meg - Lisa Gardner
🖉 Mysteriene i Kråkeslottet barnehage: Hvor er kosebamsen? - Lars Mæhle & Odd Henning Skyllingstad

Bøker som leses nå:

🕮 Survive the Night - Riley Sager
🕮 Ingen anger - Tommi Kinnunen
🕮  The Stand - Stephen King

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Polarsirkelen - Liza Marklund
⃞   Ulykke - Gjøran Engen

Forrige uke var lesingen noe staggete. Det har ikke noe med bøkene å gjøre, men av og til kan lesingen lugge litt, men leser hver dag uansett. Det lønner seg ikke å ta noen dager pause, for da er det tyngre å starte på igjen.

Men jeg ble ferdig med en krimbok for voksne og en barnehagekrim. Jeg likte barnehagekrimboka enn krimboka jeg leste som tilhørte målgruppen for voksne.

Natt til onsdag leste jeg ut Når du ser meg av Lisa Gardner. Den hadde sine lovende partier, og jeg likte den mystiske og stumme jentas rolle, men det meste av handlingen ble dessverre noe platt og språket noe barnslig. Ikke på grunn av jentas perspektiv, men språket generelt.

Det er ellevte bok i D.D. Warren serien og denne gang samarbeider hun med Kimberly Quincy som er FBI - agent, og Flora Dane, som overlevde en seriekidnapper for åtte år siden som het Jacob Ness. Han er død og noen fjellgåere har funnet benrester til noen som forsvant for femten år siden. Det kan være knyttet til Jacob Ness verk. De drar til åstedet i Georgia for å se om om Jacob Ness opererte alene eller hadde samarbeidspartnere.

Selv om det var bok elleve i en serie og jeg hadde ikke lest de andre bøkene i serien, følte jeg ikke at det gjorde noe da man får mye bakgrunnshistorie i det som skjer, og man faller ikke av lasset. Selv om Flora er en overlevende og skulle bidra, føltes det mer ut som om hun var til overs og ting hun fant ut, var ofte ved hjelp av tilfeldigheter. Likte å lese om de mørke hemmelighetene som befant seg i småbyen, men boka ble dessverre for åpenbar. Lettlest, men småtam krim.

Anmeldelsen kan leses her.

Lørdag leste jeg Hvor er kosebamsen? av Lars Mæhle og Odd Henning Skyllingstad, som tilhører serien Mysteriene i Kråkeslottet Barnehage. Tror det er en frittstående serie der karakterene får nye mysterier å løse i hver bok. Den er om Live og Leon som hjelper stakkars Mario som har mistet favoritt kosebamsen sin. Alle barna i barnehagen og de ansatte skal ha overnattingsfest, og alle sammen har med hvert sitt kosedyr.

Alle hjelper Mario med å lete etter kosebamsen, men uten hell. Han er nødt til å sove med en annens kosedyr som tilbyr ham det, selv om det ikke er det samme. Barnehagen er et velkjent sted på dagtid, men kan være noe skummel og mystisk om natten. Det blir ikke bedre da en skygge ankommer barnehagen som kan minne på et spøkelse ...

Morsom og lett historie med spreke og fargerike illustrasjoner. Minner meg litt om de gammeldagse barnebøkene jeg leste. Det er bare positivt ment.

Anmeldelsen kan leses her.

I akkurat en uke har jeg lest Survive the Night av Riley Sager (Todd Ritter), som er en thriller. Den ble utgitt i juni, og den har fått mange delte meninger, noe jeg kan skjønne. Mange som har lest den, liker den ikke for jenta i boka tar mange dumme valg. Jeg er ikke helt fan av boka for jeg synes at jenta er irriterende. Det er ikke en dårlig bok, men synes den har lite driv og går veldig trått.

Den er om Charlie og hun er ikke gutt, men jente. Hun har navnet fordi hun er oppkalt etter en filmakarakter. Hun bestemmer seg for å dra hjem midt i et semester, forlate Olyphant University for å dra hjem til Ohio. Om hun vender tilbake til utdanningen vet hun ikke, men hun makter ikke å være der. Romkameraten hennes ble drept for litt siden i nærområdet av The Campus Killer. En mann som skal ha tatt live av studender i nærområdet de siste fire årene, og han stjeler en tann fra ofrene. Hun har skyldsfølelse fordi de kranglet på baren de var på, og Charlie gikk tilbake til deres rom alene.

På oppslagstavlen hvor det tilbys sjåfør/passasjer opplegg for de som ikke kan kjøre selv, møter Charlie, Josh Baxter. De kommer i samtale og når han ringer senere, blir de enige om at hun sitter på med ham. Men er det lurt å sitte på med en fremmed med tanke på hva som har skjedd med andre studenter?

Jeg liker handlingen som er her og nå, men det blir altfor mange tilbakeblikk og Charlies tankegang er slitsom i lengden. Boka hadde vært mer spennende og effektiv uten alle sidesporene.

Ved siden av leser jeg The Stand av Stephen King. Trodde jeg ville bli ferdig i november, men er usikker. Har den som nevnt som et langtidsprosjekt og det gjør ikke meg noe. Det er kjekt å ha noen bøker man leser i vanlig tempo med og bøker som man bruker lenger tid på. Jeg liker boka, men synes ikke det er Kings beste, men forstår hvorfor den er så populær som den er.

Natt til torsdag begynte jeg å lese Ingen anger av Tommi Kinnunen som jeg liker bedre enn forventet. Det er ikke ofte jeg leser romaner. Det kommer litt an på hva den handler om og hvem som har skrevet den. Den er om fem kvinners vandring. De går skammens vei da det nærmer seg slutten på andre verdenskrig. De var flere da de begynte på vandringen, men da de kommer overet telt, blir noen værende, mens fem stykker legger ut på en lang vandring hjemover. De møter på helseutfordringer, matmangel og naturterreng som kan være umenneskelige. Disse kvinnene er snauklipte og de fleste vet hva det betyr. Enten var de tyskertøser, eller kollaboratører. Det er ikke ofte de møter på folk på veien, men de møter både medlidenhet og hat.

Spennende og drivende roman om et alvorlig og trist tema. Blir nok ferdig med den i natt siden det ikke er mange sider igjen.

De neste bøkene på lista er Polarsirkelen av Liza Marklund og Ulykke av Gjøran Engen. Krimbøker begge to. Jeg liker krim. Det er ingen favorittsjanger, men leser det i periodevis. Så har ikke noe i mot det. Skriver ikke noe om de bøkene nå, for jeg liker å lese dem og bli kjent med bøkene, for jeg skriver mer om dem.

Godt mulig jeg skviser inn en tynn bok i løpet av uka, men får se. Håper jeg blir ferdig med en bok snart, hvis ikke har jeg ikke noe å skrive om.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar