11. september 2020

Helgelektyre(351)

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Imagimorphia og En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling



















Dette er Gomorra - Tom Chatfield

Tro meg når jeg lyver - Ellen G. Simensen

The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

 

I går leste jeg ut denne:

Andre guder - Jørgen Brekke 
 
Denne kom ut ganske tidlig i år, men jeg ville vente med å lese den, siden den er første del av en serie. Den er basert på De ti bud og forskjellige forfattere bidrar med hver sin bok. Første mann ut er Jørgen Brekke. som også skriver sin egen krimserie. Den andre boka er Min sønn av Arne Svingen, og den tredje og som er den nyeste i denne serien er: Sannheten av Knut Nærum. Jeg ventet med å lese Andre guder til disse nevnte titlene kom ut slik at ventingen i en serie ikke blir altfor stor. 
 
Andre guder er om Linda og Jonny som møtes igjen etter mange år som fremmede. Følelsene for hverandre er der fremdeles, og Jonny blir på en måte enig om å være med i en menighet hvor hun bruker å ferdes. De finner raskt tilbake til den connection de en gang hadde før i tiden, men forholdet er alt annet en enkel. Linda bærer på mange hemmeligheter og sier ikke så mye om hva hun holder på med, mens Jonny er en rabagast som prøver å ha kontroll på sitt eget liv, noe han delvis lykkes med, men han har sine indre demoner. Linda følger med en kvinne som blir utsatt for vold av sin mann. Hvorfor er Linda så opptatt av denne kvinnen, og vil det ordne seg for Linda og Jonny, eller er de for forskjellige? En av de bedre bøkene til Brekke. God fortellerstemme og oppbygning. Noe forutsigbar, men det ødela ikke den korte fortellingen fordi den hadde mange interessante aspekter.
 
Samme dag begynte jeg å lese Dette er Gomorra av Tom Chatfield. Den ønsker jeg ikke å si så mye om ennå, siden jeg ikke har lest så mye i den. Jeg foretrekker å si noe om en bok etter å ha blitt bedre kjent med den. Det eneste jeg vil si om den er at det er en teknothriller. Noe jeg ikke har lest så mye fra før av, så det blir interessant. Håper det ikke blir for mye teknologisnakk for jeg har teknologifobi. Det er en grunn til at jeg ikke har smarttelefon, og det er at jeg er lei av at alt skal være teknologi, og har ikke bruk for noen ennå, så har en enkel mobil istedet.

I en god stund har jeg lest Tro meg når jeg lyver av Ellen G. Simensen. Jeg blir kanskje ferdig med den i helga siden jeg ikke har mange sider igjen, men det spørs på innsatsen. Det er ikke alle som har disiplin til å lese flere timer i strekk. Det har ikke jeg. Jeg liker å variere dagene med forskjellige ting, ikke bare lesing. Jeg liker den godt så langt. Mulig det skjer en flørt eller romanse i boka, som jeg ikke vil avsløre hvem det gjelder, og det liker jeg minst i bøker uansett sjanger. Denne boka har spennende elementer i seg og synes da at slike følelser dreper noe av spenningen og blir forutsigbar, men ellers liker jeg boka godt. Den er mørk og dyster. Jeg liker ikke lettbetont krim, og det er ikke denne.

Den er om Lars Lukassen som er politimann og han må overta en stilling for noen som må være hjemme en stund på grunn av sykdom i familien. Samtidig må han flette jobben inn med privatlivet. Han deler omsorg for datteren, og han ønsker mer tid med datteren Annie, men vil eksen gå med på det? En ny kvinne kommer i nærområdet for at hun være vikar for noen, men det blir ikke som planlagt. På grunn av en krisesituasjon på skolen må Johanna være vikar for en annen klasse en tenkt. Vil hun gå med på det? Og hvorfor er hun fåmælt og hva er det hun skjuler? Hun virker som en dame som bærer på mye som hun ikke deler med andre. Spennende plot og karakterer så langt.

Jeg skal lese videre iThe Way of Kings Part One siden den har blitt noe nedprioritert denne uka. Jeg liker deler av den og noe av persongalleriet, men synes fremdeles den er noe anstrengende å lese av mange årsaker. Men har ikke altfor mye igjen. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger.

Tror ikke det blir tid til nye bøker i helga. Leser ikke så fort, men neste bok blir uansett Kjære Edward av Ann Napolitano. Jeg vet ikke så mye om den ennå, og ønsker å vite så lite som mulig om bøkene før jeg leser dem. Er så redd for spoilere. Så gir heller oppsummering og tilbakemelding når jeg blir bedre kjent med innholdet.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette, og jeg har blitt ferdig med to illustrasjoner av Kerby Rosanes. 












Motivet er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

Det andre jeg ble ferdig med, er dette:











Motivet er fra denne boka:

 

En verden av verdener - Kerby Rosanes

Begynte på et nytt motiv for noen dager siden:











Motivet er fra: En verden av verdener

Det siste motivet som blir vist, begynte jeg på enten i fjor eller tidlig i år. Husker ikke, og har lyst til å bli ferdig med noen illustrasjoner istedet for å begynne på nye hele tiden. 











Motivet er fra Imagimorhpia

God helg.

Ukas låt: Don't Chase the Dead - Marilyn Manson



2 kommentarer:

  1. Jeg visste ikke at Sannheten har kommet ut, siden jeg følger serien må jeg se å få tak i den :) Litt dyster helg på deg denne gangen? Kanskje bare Gomorra boken som ga det inntrykket. Håper du koser deg med høsten og bøkene denne søndagen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fikk den rett før helga og pappa leser i den nå for tiden. Han låner ofte bøkene før jeg skal lese dem, siden han er raskere til å lese enn meg. =) Og jeg må lese Min sønn før jeg leser den.

      Dyster er det rette ordet. Både Gomorra boka, Tro meg når jeg lyver og The Way of Kings er dystre, men Gomorra er i hvert fall det, med tanke på at det er både hacking, terror og The Dark Web involvert og som vanlig er jeg svak for det dystre. =)

      Takk, og i lige måde. Den rette årstiden har endelig kommet. Godt med mørketid og gufne bøker. Håper du også får en fin søndag og bokhøst. =)

      Slett