31. mai 2020

Bøker jeg skal lese i juni

Reklame: Inneholder eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Pine av Francine Toon, Nøkkelen i låsen av Ruth Ware og Spor i aske av Matthew Hall, er fra egen boksamling


Pine - Francine Toon
Min mørke Vanessa - Kate Elizabeth Russell
Nøkkelen i låsen - Ruth Ware
Ja, vi elsker - Tove Braathen
Spor i aske - Matthew Hall
Alle fugler små - Hanne Gellein

Juni ser ut til å bestå av nesten bare kvinnelige forfattere. Noe som er litt ironisk siden  jeg foretrekker mannlige forfattere. Misforstå meg ikke. Jeg liker mange kvinnelige forfattere også, men har mer sansen for måten menn skriver på.

Av disse forfattene har jeg bare lest av to forfattere tidligere og det er Ruth Ware og Tove Braathen. Jeg liker egentlig ikke bøkene til Ruth Ware. Synes de er veldig enkle. Men hvorfor leser jeg dem da? For av og til trenger man noe enkelt og trygt. Noen ganger er det greit å vite hva man får.

Pine: Jeg liker både gammel og moderne horror. Denne ble utgitt tidligere i år, i januar, og konseptet virket interessant nok til å gjøre meg nysgjerrig. Men det skal jo ikke mye til. Den virker nokså mørk også. Nok en horror som beskrives som "rørende" og det er en beskrivelse jeg er lei av. Alt skal være så "rørende". Håper boka byr på litt uhyggeligheter også.

(Bakpå): 

Lauren and her father Niall live alone in the 
Highlands, in a small village surrounded by pine forest.
When a woman stumbles out on the road one
Halloween night, Niall drives her back to their
house in his pickup. In the morning, she's gone.

In a community where daughters rebel, men quietly
rage, and drinking is a means of forgetting, mysteries 
like this are not out of the ordinary. The trapper found
hanging with the dead animals for two weeks. Locked
doors and stone circles. The disappearance of Lauren's
mother a decade ago.

Lauren looks for answers in her tarot cards, hoping
she miht one day be able to read her father's turbulent
mind. Neighbours know more than they let on, but
when a local teenager goes missing it's no longer
clear who she can trust.

'Pine, a moving study of memory and loss, is
both spooky and tender, drenched in a sense of
place and yet eerily timeless.'
MICK HERRON



Min mørke Vanessa: En bok som har vært veldig synlig i det siste og som har fått mange gode tilbakemeldinger. Selv grugleder jeg meg litt til å lese den, for er alltid på vakt når en bok får så mye skryt. Men samtidig er det en bok jeg ønsker å lese fordi den ser spennende ut.

(Bakpå): 

"... eksplosiv og provoserende."
NEWSWEEK

En knyttneve er en #metoo-roman. En snakkis
verden rundt allerede før utgivelse.

2000: Vanessa Vye er 15, hun er smart, ambisiøs, sårbar og
lengter etter å bli voksen. På skolen møter hun den 42 år gamle
karismatiske engelsklæreren Jacob Strane. Vanessa føler seg
sett.

2017: Vanessa kontaktes av en annen av Stranes tidligere
elver, som har anmeldt ham for seksuelle overgrep og vil ha
hennes støtte. Skal Vanessa tie stille og holde fast ved troen på
at det hun og Jacob hadde sammen, var noe vakkert? Eller er det
slik at hun var et offer, blant mange andre ofre, for mannen hun
elsket og aldri har klart å glemme?

Minner og traumer møtes mens Vanessa tenker tilbake på den
voldsomme spenningen hun opplevde da kroppen hennes ble
sett og tatt i bruk for første gang. Var det ikke ekte kjærlighet
likevel?



Nøkkelen i låsen: Enda en bok jeg har lagt litt merke til i det siste med varierte meninger. Enda en bok som blir roset sammen med Piken på toget, som begynner å bli oppbrukt. Er veldig lei av bøker i thrillersjangeren til stadig blir sammenlignet med Gone, Girl og Piken på toget. Det er en god stund siden de ble utgitt og har lest bedre thrillere. Synes at baksideteksten avslører litt mye, men har lyst til å lese den likevel.

(Bakpå):

"Barnepasser søkes til familie med fire barn. Vi bor
i et moderne hus i det skotske høyladet. Sertifikat nødvendig. God lønn og eget rom med bad."

Da Rowan kommer over den perfekte jobben, må
hun bare søke. Til hennes store glede får hun stillingen,
og hun blir ikke skuffet da hun ankommer huset hun skal
jobbe i. Det er et luksuriøst hjem, et smarthus med alle
moderne fasiliteter, som ligger vakkert til i det nydelige
skotske høylandet. Familien er vennlig og sjarmerende.,
men stedet er øde og isolert.

Da ett av barna plutselig dør, blir Rowan anklaget for drap.
Hun innser at hun har havnet i sitt livs mareritt.

"Dronningen av creepy crime."
METRO, UK

"En av de beste spenningsforfatterne vi har."
INDEPENDENT

"Agatha Christie møter Piken på Toget."
THE SUN 
  


Ja, vi elsker: Jeg leste en bok av henne tidligere i år, som heter: Effekten av måneskinn på nyfallen snø. Jeg likte den såpass godt at jeg ble interessert i å lese mer av henne. Hun er god på karakterbeskrivelser og å beskrive miljø.
  
(Bakpå):

DET ER SNART 17. MAI,
OG ALLE GLEDER SEG. NESTEN ALLE.

Connie sliter med å holde tritt med de unge i matbutikken der hun
jobber. De tar alt nytt så raskt. Enda godt mannen er på sykehus, tenker
hun nesten, slik at hun kan spise kake på kafé etter jobb og dagdrømme
om barnebarna hun aldri ser.

Kenneth har fått personalansvar. Hvordan skal det gå, nå som de skal
legge om til selvbetjente kasser? Alle andre har kjærester og fester og
koer seg, mens han bare jobber og jobber.

Darian er alltid presis til abriedet i hjemmetjenesten, men bruker litt
lengre tid enn hun skal hos de gamle som ligger alene og roper på
Jesus eller på moren sin. Nå må hun bare bstå norskeksamen, så hun
kan begynne på sykepleie, og gjøre opp for seg.

ET SKARPT BILDE AV DET NORSKE
VELFERDSSAMFUNNET - FORTALT GJENNOM
UFORGLEMMELIGE KARAKTERER.
  


Spor i aske: Ukjent bok og forfatter for min del. Jeg har et helt annet omslag, og kunne ikke finne mitt omslag noe sted, noe som er irriterende, og det blir stygt med eget bilde i en collage. En bok jeg kjøpte i en matvarebutikk for en god stund siden. Mye fristende i bokhylla til matvarebutikker også.

(Bakpå):

 "Nervepirrende og stemningsfull."
PUBLISHERS WEEKLY

En familietragedie. En mørk hemmelighet.
Hva var det flammene skjulte?

En iskald, tåkete vinterdag blir likskuedommer
Jenny Cooper tilkalt til åstedet for en husbarann i en 
avsideliggende landsby. I brannruinene finner man
levningene av to jenter og stefaren deres. Jentenes
tre år gamle bror er savnet. Mye tyder på at man har
med en familietragedie å gjøre. 

Men da Jenny begynner å grave, finner hun ut at
landsbyen skjuler mørke hemmeligheter. Vil Jenny
klare å avdekke sannheten før flere liv går tapt?

"...Varmt anbefalt."
Lizzie hayes, PROMOTING CRIME FICTION

"... plotet er tettvevd og overraskende, og romanfigurene
engasjerer ... Jenny Cooper er en tiltalende hovedperson."
FOCUS MAGAZINES

"Enda en god bok fra enne forfatteren."
EUROCRIME



Alle fugler små: En bok jeg har hatt i hylla en stund og nå er det på tide å lese den. Jeg hadde lyst til å lese den siden det er krim. Noen ganger er jeg lei av krim og andre ganger krever jeg det. Er litt vinglete sådan. Og jeg ville lese den siden handlingen foregår i Trondheim, som er min nærmeste by.

(Bakpå):

Patolog Silje Andersen har nettopp flyttet fra en tung fortid
til Trondheim. Under obduksjonen av en ung gutt oppdager
hun en skjebnesvanger sammenheng.

Dommer Ingeborg Witsøe Berg er fortsatt i sorg over datteren
Maja som mistet livet i en ulykke. Mens hun forbereder en
viktig rettssak, oppdager Ingeborg en kjøttmeis inne i huset.
Hvordan kan datterens yndlingsfugl ha tatt seg inn i et lukket
rom? Og hva hendte egentlig da Maja druknet i Nidelva?

Alle fugler små er en spenningsroman med et skremmede
perspektiv. To kvinner forenes i søken etter sannheten og de
som gjemmer sge i skyggene. For ingen ting er som det skal
være i Trondheim.

Det er da bøkene jeg har lyst til å lese i juni. Jeg kommer til å smette inn andre bøkerogså,  og da helst bøker jeg ikke rakk å lese i mai siden mai ble noe forskjøvet. Det var noen bøker i slutten av april jeg ikke var ferdig med. Derfor ble leseplanen noe forskjøvet. Jeg kommer også til å presse inn bøker som eventuelt popper opp i postkassen. Spørs hvor stor leselysten er i juni, men disse er da bøkene jeg har planlagt å lese foreløpig. 😊

2 kommentarer:

  1. No ble jeg glad! Jeg digger "Ja vi elsker", tenker på den hver gang jeg er på butikken, gled deg til den!
    Er spent på hva du synes om Min mørke Vanessa :)
    Ha en super lesejuni Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var da voldsomt. =) Godt å høre at du er engasjert og jeg har i det minste to bøker å glede meg til. =)

      Tusen takk og i lige måde, Tine!

      Slett