10. mai 2019

Helgelektyre(291)


Our House - Louise Candlish
Sadie - Courtney Summers
Villette - Charlotte Brontë

Natt til torsdag leste jeg ut denne:

Noen å høre til - Geir Sætre

En spesiell bok om forskjellige menneskeskjebner og om ensomhet. Den byr på sterke historier som flettes inn i en historie. Litt stive partier her og der og til tider noe repetivt, så det ble ikke helt den store boka for meg, men en fin historie å få med seg likevel.

Det ble ingen ny bok den samme natta for jeg orket ikke, såSadie skal jeg begynne å lese i løpet av helga. Som regel foretrekker jeg å begynne på en ny bok rett etterpå, men den siste leseøkten av Noen å høre til ble så lang, at jeg trengte en liten lesepause. Dessuten var natta nesten over og det var bare å stå opp. Sånn er det med bøker, enten man liker det man leser eller ikke. Man må bare lese litt til.

Jeg trodde jeg ville bli ferdig med Our House av Louise Candlish før helga, men det ble jeg ikke selv om den har fin flyt. Dette er en morsom og fiffig thriller. Jeg liker thrillere og det er en sjanger jeg leser mye av, men ofte i det siste synes jeg de har vært litt overkant barnslige, men det er ikke denne. Det skjer noe hele tiden og man får sympati for denne Bram, forkortelse for Abraham, som egentlig er en drittsekk, men underveis får man sympati for ham. Boka handler om Fi, kona til Bram som kommer hjem og får litt av et sjokk. Fordi noen andre er i ferd med å flytte inn i huset deres. Hva er det som foregår, og hvor er Bram? Egentlig er det Fi man bør føle sympati for, men synes hun virker så kald. Dessuten er Bram mer spennende å lese om enn henne for å være helt ærlig.

I denne uka har Villette av Charlotte Brontë vært noe forsømt, så jeg skal ta igjen litt lesing av den i helga. Det er ikke handlingen som er tung, men språket. Derfor blir det ikke mange sider av gangen. Jeg leser denne sammen med to andre bokbloggere, og heldigvis tar vi leseprosjektet med ro.😊

Jeg har ikke mange sider igjen av Our House av Louise Candlish, og regner med å bli ferdig med den i løpet av helga. Da blir neste bok; Døden bak luken av Susi Holliday. Jeg har lest mye krim oppgjennom årene. Det er ikke min favorittsjanger, men jeg leser mye av det. Grunnen til at jeg vil lese denne, er at konseptet skiller seg litt ut. 

Jeg har også kommet meg videre i fargeleggingen. Jeg liker best å fargelegge de små detaljene, og synes det er verst å fargelegge bakgrunnen. Det er oftest det som tar så lang tid, så prøver å fargelegge de små detaljene først. De små detaljene går lettere når man først finner en teknikk på det.



Beklager for dårlig bilde, men er ingen fotograf. Vanskelig å finne riktig lyssetting, og det er utfordrende å ta bilde av et helt motiv fra en bok som har så bred format. Det skal ikke være enkelt. 😊

Motivet er fra denne boka:

Animorphia - Kerby Rosanes

God helg. 

Ukas låt: Blood Honey - Marilyn Manson



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar