16. mars 2019

Bøker jeg skal lese i mars

Girls' Night Out - Liz Fenton & Lisa Steinke
Drapet på kommandanten bok 1 - Haruki Murakami
The Thief of Always - Clive Barker
Ikke slå av lyset - Bernard Minier
Ghost Stories - Charles Dickens
Tiden er en morder - Michel Bussi



Dette innlegget skulle ha vært publisert for flere uker og hadde gjort det klart for lenge siden, men siden jeg ikke har hatt Internett siden den siste uka i februar, så har jeg ikke fått mulighet til å legge det ut før nå, men bedre sent enn aldri.


Girls' Night Out: Det er kanskje ingen kjent bok, og jeg vil ikke lese bare kjente bøker. Av og til er det kjedelig å lese bøker som "alle" andre leser. Så derfor er det godt å lese bøker som ikke har fått eller ikke får så mye oppmerksomhet. Jeg er ikke sikker på om dette er min type bok og håper ikke boka er for "jentete", men det var noe med konseptet som gjorde meg interessert.

(Bakpå):

THEY SHOULD HAVE
STAYED IN

For estranged friends Ashley, Natalie, and Lauren, it's time to heal the old wounds between them. Where better to repair those severed ties than on a girl's getaway to the beautiful paradise of Tulum, Mexico? But even after they're reunited, no one is being completely honest about the past or the secrets they're hiding. When Ashley disappears on their girls' night out, Natalie and Lauren have to try to piece together their hazy memories to figure out what could have happened to her, while also reconciling their feelings of guilt over their last moments together.

Was Ashely with the man she'd met only days before? Did she pack up and leave? Was she kidnapped? Or worse - could Natalie or Lauren have snapped under the weight of her own lies?

As the clock ticks, hour by hour, Natalie and Lauren's search rushes headlong into growing suspicion and dread. Maybe their secrets run deeper and more dangerous than one of them is willing - or too afraid - to admit.

"A chilling page-turner full of secrets."
- MARY KUBICA, New York Times bestselling author ofThe Good Girl

Drapet på kommandanten: Det er en skam å innrømme at jeg ikke har lest noe av Haruki Murakami. Det til tross for at jeg har hatt hans bok; Kafka på stranden stående ulest i hylla i mange år. Det er ikke størrelsen på den boka som skremmer meg. Jeg liker tykke bøker, men av en eller annen grunn har jeg ikke lest den ennå. Det er også en skam å tenke på at jeg ikke har lest noe av denne forfatteren, som er så populær. Men nå har jeg enda større sjanse til å lese noe av ham, og denne boka virker både spennende og spesiell. Jeg skal prøve å ikke ha forventninger, da det ødelegger veldig ofte.

(Bakpå):

"Magien er intakt i Haruki Murakamis nye, store roman."
POLITIKEN

"Mesteren er tilbaake i absolutt toppform."
JYLLANDSPOSTEN

EN TRETTISEKS år gammel portrettmaler blir dumpet av kona. Han flytter ut på dagen, og etter en tid ender han opp i et hus i de japanske fjellene. Huset har tilhørt en berømt gamme maler. Snart begynner det å skje merkelige ting. På loftet finner portrettmaleren et uhyggelig bilde. "Drapet på kommandanten", malt av husets tidligere eier. Han klarer ikke å slippe tanken på det. Funnet av bildet setter i gang en rekke surrealistiske hendelser. Her inngår overnaturlige fenomener som på typisk Murakami-vis fører historien i bisarre retninger. Den navnløse fortelleren er, som mange av Murakamis litterære figurer, en ensom ung mann som letter etter en retning i livet og i kjærligheten.



The Thief of Always: Nok en forfatter jeg er flau over å ikke ha lest noe av, spesielt som den horrorfreaken jeg er. Han har ikke bare skrevet bøker, men han har også både skrevet og regissert klassikeren Hellraiser. Hans novelle The Forbidden inspirerte også til å bli filmen Candyman. Så nå er det på tide å lese noe av ham siden jeg alltid har likt horrorsjangeren så godt.

(Bakpå):

Mr Hood's Holiday House has stood for a thousands years, welcoming countless children into its embrace. It is a place of miracles, a blissful round of treats and seasons, where every childish whim may be satisfied.

The House and its mysterious architect are not about to release their captive without a battle, however. Mr Hood has ambitions for his new guest, for Harvey's soul burns brighter than any soul he has encountered in a thousand years ...

'A dashingly produced fantasy with powerful drawings by the author'
DAILY TELEGRAPH

'Barker's books puts the grim back into the fairy tales and continues a noble tradition of scaring kids witless. Neatly nasty drawings too'
TIME OUT

'Barker puts the dark side back into the childhood
fantasy... A welcome modern-day return to a classic form, this table lives up to the publishers' billing as a tale for all ages'
PUBLISHERS WEEKLY

'Bradbury with razored edges'
LOCUS



Ikke slå av lyset: Jeg har ikke lest noe av denne forfatteren før. Men jeg har en av hans tidligere bøker som heter Hvis helvete var av is. Den har jeg hatt ulest i hylla en stund. Skammelig å tenke på hvor mange uleste bøker jeg har. Har lest mange av bøkene jeg har i hyllene, men har også flere bunker uleste bøker som bare venter på å bli lest, så går ikke tom for lesestoff, og godt er det. Ikke slå av lyset virker som en typisk tittel for en horrorbok, men håper det ikke er typisk horror, og at den er litt skremmende. Ingen bøker har skremt meg de siste bøkene, så er vel kurert, men liker sjangeren veldig godt ennå. Bare synd at sjangeren ikke blir tatt så alvorlig her til lands. Det gis ikke ut veldig mye oversatt horror. Jeg foretrekker å lese horror på engelsk da det føles mer naturlig, men skulle ønske at sjangeren fikk mer oppmerksomhet siden thrillere ofte får mye oppmerksomhet. De er ikke spesielt "troverdige" de heller. Dette er ikke direkte en horrorbok. Det er en krim som virker å litt horrorelementer i seg.

(Bakpå):

"Man ser det ikke komme, men dør etter å få vite mer.
Det beste tegnet på en god krim."
 ELLE

På julaften finner Christine Steinmeyer et brev i postkassen fra en kvinne som sier hun vil ta livet av seg. Hun tror det er en feil, en dårlig spøk. Men når en innringer i Christines eget radioprogram beskylder henne for å ikke ha villet hjelpe kvinnen, skjønner hun at det er alvor. Snart skjer en rekke vanskelige ting. Det er som om noen har tatt styring på livet hennes. Alt som har holdt  henne oppe, raser sammen - til redselen får fullstendig overtak.

Samtidig mottar den sykmeldte kriminalførstebetjenten Martin Servaz en nøkkel til et hottelrom i posten. Et rom der en kunstner tok livet av seg et år tidligere. Noen vil sette han i sving igjen uten at hans overordnede får vite om det.

Hva hvis våre nærmeste ikke er de vi trodde? Kanskje fins det hemmeligheter i de mørke avkrokene - som nekter å dø. Nei, ikke slå av lyset, da kan at skje!




Ghost Stories: Enda en forfatter jeg ikke har lest noe av ennå. *Kremt*. Jeg leser mye variert fra mange forfattere. Likevel er det mange jeg ikke har lest noe av. Jeg kan ikke komme på å ha lest noe av C. Dickens ennå, og dette er også en bok som har vært lenge ulest i hylla. Det er ikke akkurat Charles Dickens jeg forbinder spøkelseshistoriesjangeren med. Men på tide å lese noe av ham også.

(Bakpå):

'Is it hanuted,' I asked...
'Well,' cried the landlord, in an outburst of frankness that had the appearance of desperation - 'I wouldn't sleep in it.'

Throughout his illustrious writing career, Charles Dickens often turned his hand to fashioning short pieces of ghostly fiction. Even in his first successful work, Pickwick Papers, you will find five ghost stories, all of which are included in this collection. Dickens began the tradition of the 'ghost story at Christmas', and many of his tales in this genre are presented here including  the brilliant novella, 'The Haunted Man and the Ghost's Bargain, which deserves to be as well known as A Christmas Carol. While all his supernatural tails aim to chill the spine, they are not without the usual traits of ickens' flamboyant style, his subtle wit, biting irony, humorous incidents and moral observations. It is a mixture which makes these stories fascinating and entertaining as well as unsettling. To paraphrase the Fat Boy in Pickwick Papers: Charles Dickens 'wants to make your flesh creep.'

Tiden er en morder: En ukjent forfatter for min del. En bok om fortid som dukker opp i nåtid, som med mange andre bøker, men både omslaget og baksideteksten virker interessant, og gjorde meg nysgjerrig på boka. Så håper jeg rekker å få med meg den i mars.

(Bakpå):

"Michel Bussi [kan] fort bli neste store suksess.
- ASBJØRN SLETTEMARK, A-MAGASINET

Den 42 år gamle advokaten Clotilde tilbringer sommerferien i Korsika sammen med sin man og tenåringsdatter. Det er første gang hun er tilbake etter at foreldrene og broren omkom i en bilulykke 27 år tidligere. En dag får hun et brev, et brev som er undertegnet av moren. Men moren er da død?

Kan det være Clotilde ikke kjenner sannheten om hva som egentlig skjedde den skjebnesvangre dagen?

  • En av Frankrikes mestselgende forfattere
  • Bøkene hans har solgt mer enn 5 millioner eksemplarer og er oversatt til 35 språk
  • Etter styrten vant Gullkulen 2016
  • Intrikate krimgåter for dem som liker å vri hjernen
TIDEN ER EN MORDER
UTKOMMER FEBRUAR



Det er ikke bare disse bøkene jeg skal lese i mars. Ved siden av kommer jeg til å lese litt spontane valg av bøker. Det er godt med noen planlagte bøker å lese, og noen man tar på sparket. Morsomt at bøkene jeg har valgt er av forfattere jeg ikke har lest noe av tidligere. Det blir spennende. 😃

4 kommentarer:

  1. Jeg gleder meg sånn til å begynne på Murakami. Den store negative biten er at boken er delt i to og jeg må vente på bok 2. (Det liker jeg ikke uansett hvilken bok det er.) Men det er Murakami og da må jeg glede meg :-)
    Jeg har en haug med bøker jeg har lånt på biblioteket, så jeg må lese dem først. Men Murakami står først på listen etter det. Eller forresten, nå kom jeg på at jeg ikke har lest Frankenstein som er min bok for mars i Elidas 1001-bøker lesesirkel! Så Frankenstein først og så Murakami :-)
    Ha en fin helg, Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og lenge siden sist. =)

      Akkurat det er jeg enig i. Jeg er ikke fan av bøker som er delt i to, heller ikke når det gjelder filmer. Greit med oppfølgere av og til, men å dele en bok eller en film i to blir rett og slett for dumt. Er spent på mitt første møte med Murakami da jeg vet at bøkene hans er veldig surrealistiske, og jeg skjemmes av å ikke ha lest noe av ham siden jeg har hatt Kafka på stranden stående ulest i de siste ti årene ... Men denne boka virket såpass interessant at den må jeg få med meg. =)

      Gled deg til Frankenstein. Leste den sammen med Birthe og hadde ikke store forventninger, men endte opp som en av mine favoritter i fjor. Man får stor sympati for skapningen. Er spent på hva du synes om den til slutt!

      Takk og i lige måde. God helg til deg også Astrid Terese, og håper at alt står bra til. =) Her er det litt sol, noe jeg ikke er helt fan av siden jeg liker mørketiden best. =)

      Slett
  2. Jeg har lest to bøker av Haruki Murakami; Kafka på stranden og Elskede Sputnik. Gode bøker. Men det er ikke til å stikke under en stol at de er spesielle. Derfor er ikke han mitt førstevalg i bokflommen som finnes. Michel Bussi sin bok er jeg spent på hva du synes. Leste en omtale om den, og har derfor kjøpt hans bok Etter styrten som det står at han fikk Gullkulen for i 2016; hva det nå enn det er. Ha en fortsatt god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, det er så mange nominasjoner at jeg klarer ikke å holde styr på dem jeg heller. Som bokmenneske burde man kanskje være interessert i slike nominasjoner, men har aldri vært det. Det er ofte jeg ikke er enig i bestselgere, så det har kanskje noe med det å gjøre. =)

      Er spent på denne Murakami for mange sier at bøkene hans er surrealistiske/spesielle, men håper at det ikke er så surrealistisk at man ikke forstår det han skriver og mener. Tar sjansen. Det er en forfatter jeg har hørt mye om, og før eller senere føler jeg at jeg må lese noe av ham. Så får vi se om bøkene hans er noe for meg eller ikke.

      Takk, og i lige måde.=) God helg til deg og, og hyggelig å høre fra deg igjen.=

      Slett