4. januar 2019

Helgelektyre(278)


Burnt Offerings - Robert Marasco
Min historie - Michelle Obama
The Stranger Diaries - Elly Griffiths

Litt sent ute med helgelektyreinnlegget i dag. Jeg glemte av hvilken dag det var, for har ikke kalender hengende oppe for tiden. 


The Woods are Dark & Out are the Lights - Richard Laymon

I går leste jeg ut Out are the Lights and Other Tales av Richard Laymon som er en novellesamling. Denne boka består av to bøker; The Woods are Dark (som er en hel bok), mens den andre halvdelenn Out are the Lights består av korte og lange noveller. Jeg er ikke så glad i to bøker i en konseptet, men det er vanskelig å få tak i bøker av Richard Laymon ellers. Er heller ikke glad i noveller generelt. Det kommer da an på hvem som har skrevet dem og fra hvilken sjanger det er. Foretrekker da helst "hele" bøker.

The Woods are Dark leste jeg ut i desember, og novellesamlingen Out are the Lights and Other Tales leste jeg ut i går. Må si jeg likteThe Woods are Dark best fordi den boka er nok den sprøeste jeg har lest av Laymon så langt, og jeg har lest en del av ham oppgjennom årene. Har nevnt det tidligere noen ganger at bøkene hans er som en "b-versjon" av Stephen King, og minner litt om slashere fra 80-tallet. Det er bare underholdende. Veldig banale og man trenger ikke alltid å være realistisk. Jeg liker litt mørke og sprøe bøker, og filmer. Man vet aldri helt hva man får da. 😊

Min nye bok er Burnt Offerings av Robert Marasco som også er filmatisert. Vet ikke så mye om handlingen ennå og vet ikke hva jeg synes, for har ikke kommet så langt i boka. Håper å få tak i filmen etter å ha lest den. Jeg liker både gamle og nye grøssere, spesielt de gamle.

Jeg leser videre i Min historie av Michelle Obama. Jeg er ferdig med den verste delen. Liker biografier/memoarer, men syns alltid det er kjedeligst å lese om barndommen, for den delen blir ofte så tørr og langdryg, og jeg har endelig kommet videre i boka. Synes det er mer interessant å lese om hvordan hun møtte Barack Obama og få vite hvor forskjellig de er.

Er snart ferdig medThe Stranger Diaries av Elly Griffiths. Trodde jeg ville bli ferdig med den før helga, men det ble jeg altså ikke. Kommer til å bli ferdig med den i dag eller i morgen. Liker stemningen i boka og at den nevner så vidt om sjangeren spøkelseshistorier. Noe jeg er svak for. Ikke fordi jeg er lettskremt, men elsker å bli skremt, bare synd det er lenge siden sist, for tåler det meste. 😊

Dette er da mine "hovedbøker", men jeg leser også andre bøker ved siden av. Prøver å bli god på multitasking ... Jeg leser blant annet Ligg unna kjelleren! av R.L. Stine, som er andre bok i Grøsserne. Som sagt er dette frittstående serie med nye mysterier og karakterer i hver bok. En serie som var meget populær på 90-tallet, og som bidro til å øke leselysten min.

Jeg har ikke kommet så mye lenger i En dag i desember av Josie Silver eller Perfume av Patrick Süskind, men skal konsentrere meg mer om dem i helga. Liker Perfume så langt. Den er litt avansert å komme seg inn i, i begynnelsen, men liker den godt så langt. En dag i desember har jeg et mer anstrengt forhold til fordi den sammenlignes med julefilmen Love Actually som jeg hater. Dessuten minner språket meg om "chick-lit", som er et nokså barnslig og overdrevent språk.

Neste bok ut blir Slå på ring av Frode Eie Larsen som jeg har hatt liggende en stund, men begynner nok ikke å lese den før i neste uke, hvis jeg skal være realistisk ...

Jeg har fargelagt en del i det siste som vanlig, også i jula. Jeg ble ferdig med dette motivet for noen dager siden;


Motivet er fra denne boka:

Mythomorphia - Kerby Rosanes

Jeg har begynt på et nytt motiv i en annen bok. Boka er Secret Garden av Johanna Basford. Jeg har den norske utgaven fra før, og den er jeg nesten ferdig med. At jeg har to bøker av samme utgave gjør egentlig ikke noe siden fargeleggingsbøker for voksne er mye av det samme. Motivene består nesten bare av dyr og blomster i hvilken som helst fargeleggingsbok, og mye av fargeleggingen i den norske utgaven er jeg ikke helt fornøyd med, siden det var en av de første fargeleggingsbøkene jeg skaffet meg. Så gjør ikke noe om å gjøre det en gang til. Jeg er mest interessert i å være opptatt med noe, med hva som helst.


Motivet er fra denne boka:

Secret Garden - Johanna Basford

Så har prosjekt utover januar og vel så det. 😊

God helg.

Ukas låt: Better - Guns N' Roses



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar