29. november 2018

Bøker jeg skal lese i desember


The Woods are Dark og Out Are the Lights - Richard Laymon
Eleanor Oliphant har det helt fint - Gail Honeyman
Burnt Offerings - Robert Marasco
Slå på ring - Frode Eie Larsen
The Visitors - Catherine Burns
Det jenter er lagd av - Elena K. Arnold

Det er månedsskifte i helga og på tide med "planlegging". Liker å holde litt styr på ting. Har heldigvis fått tilbake leselysten som jeg har strevd med i de siste ukene. Hater det når ting går i stå.
  


The Woods are Dark/Out Are the Lights: Nå er det jaggu lenge siden jeg har lest noe av Richard Laymon. Leste mye av for en stund siden. Han er en slags B-versjon av Stephen King, men underholdende. Er ikke glad i to bøker i en konseptet. Men det er vanskelig å få tak i originalbøker av Laymon gjennom norske nettbutikker har jeg merket.

(Bakpå): 

The Woods Are Dark:
In the woods are six dead trees. The Killing Trees. That's where they take them. Innocent travellers on the road in California. Seized and bound, stripped of their valuables and shackled to the Trees. To wait. In the woods. In the dark...

Out Are the Lights
The Vampire movie came first, then the story of the Axeman. This was the horror movie series to end them all. Cine,a buffs  admired the grainy, amateur camera work - it suggested the action was the real thing. But it couldn't be - could it?



Eleanor Oliphant har det helt fint: Det er en bok jeg har lagt merke til siden årskifte 2017/2018 gjennom Goodreads da ganske mange leste den samtidig, men som den skeptikeren jeg er til populære bestselgere, tar det litt tid får jeg får soset meg til å lese slike bøker, men bedre sent enn aldri.

(Bakpå): "Enestående om ensomhet og om den store betydningen av litt vennlighet."
MAIL ON SUNDAY

Eleanor Oliphant lever et enkelt liv. Hun har på seg de samme klærne på jobb hver dag, spiser den samme lunsjen hver dag, og drikker to flasker vodka hver dag.

Eleanor Oliphant er lykkelig. Hun savner ingenting i sin nøye tilpassede tilværelse. Bortsett fra, kanskje alt.

Reese Witherspoon har kjøpt filmrettighetene til boken og omtaler den selv som: "Fantastisk skrevet og UTROLIG morsom": Boken har ligget på britiske og amerikanske bestselgerlister siden den utkom, og er solgt til 41 land.



Burnt Offerings: Selv om Halloween er over for lenge siden, så passer det likevel å fortsette med og lese mørke saker nå som det endelig er mørketid. Burnt Offerings kom ut i 1973, men har ikke noe i mot å lese gamle bøker heller. Å lese bare moderne bøker og de samme bøkene som "alle" andre leser hele tiden, er litt kjedelig det også. Foretrekker å veksle mellom gammelt og nytt.

(Bakpå): Ben and Marian Rolfe are desperate to escape a stifling summer in their tiny Brooklyn apartment, so when they get the chance to rent a mansion in upstate New York for the entire season for only $900, it's an offer that's too good to refuse. There's only one catch: behind a strange and intricately carved door in a distant wing of the house lives elderly Mrs. Allardyce, and the Rolfes will be responsible for preparing her meals.

But Mrs. Allardyce never seems to emerge from her room, and it soon becomes clear that something weird and terrifying is happening in the house. As the suspense builds towards a revelation of what really lies behind that locked door, the Rolfes will discover that their cheap vacation rental comes at a terrible cost . . .


The basis for a classic 1976 film adaption and an acknowledged influence on Stephen King'sThe Shining. Burnt Offerings (1973) is one of the most original and scariest haunted house novels ever written. This edition, the first in decades, features a new introduction by award-winning author Stephen Graham Jones. 



Slå på ring: Har ikke lest så mye av norske forfattere i det siste, så det er på tide og det er også en god stund siden forrige krimbok.


(Bakpå): Det lyse håret hang løst, og flagret i den svake vinden. Ansiktet til jenta var frosset fast i evigheten."

Mens høststormene herjer, rystes det vesle stedet Heleroa av en grusom forbrytelse. Idyllen slår sprekker, og i en bygd der alle kjenner alle, vokser mistro og splid frem. Vet man egentlig hva som skjuler seg bak lukkede dører? Kan man virkelig stole på naboer?

Eddi Stubb må manøvere dunkle farvann, mens mørke skyer truer. Klarer han å finne løsningen, tør gjerningsmannen slår til gijen? Sammen med sin nye makker, står Eddi overfor sin hittil mest spektakulære og komplekse sak.




The Visitors: En bok jeg har hatt liggende hos meg en god stund, og det er på tide å lese den. Den virker veldig dyster. Men har ikke forventninger, for forvetninger har en tendens til å ødelegge alt.

(Bakpå): Marion Zetland lives with her domineering older brother John in a decaying Georgian townhouse on the edge of a northern seaside resort. A timid spinster in her fifties who still sleeps with teddy bears, Marion does her best to shut out the shocking secret that John keeps in the cellar.

Until, suddenly, John has a heart attack and Marion is forced to go down to the cellar herself and face the gruesome truth that her brother has ketp hidden.

As questions are asked and secrets unravel, maybe John isn't the only one with a dark side.

"Deliberate pacing, a claustrophobic setting, and vivid, wildly unsympathetic characters complement the twisted plot and grom conclusion'
Pubslishers Weekly

'A disturbing and addictive read... I loved it!'
K.L. Slater

'[A] must read'
New York Post
  


Det jenter er lagd av: Virker som en spesiell bok som jeg ble litt nysgjerrig på. Jeg har heller ikke noe i mot å lese bøker fra forskjellige sjangre eller målgrupper. Er og blir en nysgjerrig leser.


(Bakpå): Seth og jeg traff hverandre, men han elsket meg ikke før i fjor sommer. Selv nå er jeg klar over at hans kjærlighet til meg er betinget.

Betingelse nr 1: Sex. Det høres ut som en klisjé, og det er det kanskje også, men jeg vet hvor viktig sex er for forholdet vårt. Og det er greit for meg; jeg elsker det. Jeg elsker å være med Seth. Det gjorde ikke vondt, ikke så veldig, i hvert fall, første gang, og siden er det bare blitt bedre.

Betingelse nr. 2: Jeg ringer ham ikke. Ok, så høres det kanskje sprøtt ut å ikke kunne ringe kjæresten din, men det er ikke sånn. Jeg mener, han har aldri sagt at jeg ikke kan ringe ham. Jeg pleide å ringe ham, i begynnelsen, men det tok ikke lang tid før jeg skjønte at den Seth som ringte meg var mye morsommre enn den Seth jeg ringte til.

Betingelse nr. 3: Vi snakker aldri om Apollonia Corado.

Dette er bøkene jeg håper på å komme meg gjennom i desember. Kommer selvfølgelig til å lese andre bøker ved siden av. Håper å rekke og lese blant annet Min historie av Michelle Obama, Ti kniver i hjertet - vår tids sagaskrivere av Tom Egeland, m.fl, Den fantastiske familien Vanderbeeker av Karina Yan Glaser, Brent av solen av Laura Lippman, En dag i desember av Josie Silver og Okkupert av Bjørn Are Godøy. Jeg kommer selvfølgelig ikke til å rekke alle disse i september. Det må være måte på siden man også skal være litt sosial i desember. Men det er disse bøkene jeg har lyst til å lese fremover, om det så blir i januar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar