30. september 2017

Helgelektyre(212)

The Room by the Lake - Emma Dibdin
Rose Madder - Stephen King
Velkommen hjem - Ninni Schulman

Forrige mandag begynte jeg å leseThe Room by the Lake av Emma Dibdin som er en ukjent bok. Synes det er godt og befriende å komme over litt ukjente bøker av og til, som ikke alle andre leser. Jeg leser fremdeles Rose Madder av Stephen King. Som nevnt tidligere så foretrekker jeg å lese på engelsk, selv om det tar lenger tid. Jeg foretrekker å lese horror og thrillere på engelsk, egentlig. Vet ikke hvorfor, men det har vært sånn i de siste årene, og Stephen King må jeg absolutt lese på engelsk. Leste ham på norsk for mange år siden, men han er best på originalspråket for ingen oversettere klarer å gjengi fortellerstemmen hans, måten han skriver på, for det er såpass unikt. Så det blir aldri det samme å lese ham på norsk. Jeg må ha Stephen King på engelsk selv om det tar lenger tid å lese og gjerne horror og thrillere på engelsk også, for føler ofte at språket i horrorbøker og thrillere blir litt damete og barnslig. Det er vanskelig å forklare, sikkert bare jeg som er litt sær. :)

Blir nok ferdig medThe Room by the Lake i løpet av dagen da jeg ikke har mange sider igjen,og da skal jeg begynne på Velkommen hjem av Ninni Schulman. Jeg har aldri lest noe av henne før, og er litt spent på den boka. Vet at man ikke skal ha forventninger til bøker, filmer og lignende, men av og til er det vanskelig å la være for jeg vet temmelig godt at forventninger kan ødelegge så mye. Men noen bøker frister mer enn andre. Sånn er det bare.

Jeg blir muligens ferdig med Rose Madder av Stephen King natt til søndag, og da skal jeg begynne på denne boka: The Doll's House av Tania Carver. Synes alltid det er spennende å utforske både kjente og ukjente forfatterskap. Ikke bare lese av forfattere man leser mest av hele tiden. Jeg har også kommet meg videre iThe Wind Through the Keyhole av Stephen King, og skal fortsette med den.

Marilyn Manson kommer endelig med et nytt album igjen og det er på tide. Han skulle egentlig slippe ut albumet i februar i år, men det ble utsatt av en eller annen grunn. Så albumet kommer endelig den 6. oktober. Synes at albumene hans har vært veldig varierende oppgjennom årene, men albumet han slapp ut i 2015,The Pale Emperor, er noe av det beste han har laget på mange år, og hørtes mer gammelik seg ut. Ut i fra utdragene jeg har hørt fra hans nye album Heaven Upside Down høres han også mer gammelik seg ut, og mer tilbake til sitt "ondskapsfulle" jeg, som har vært litt fraværende i noen år. Så godt å høre at musikken hans er på rett spor igjen. Mine topp tre band er: Dimmu Borgir, Marilyn Manson og Sixx:A.M. for det er band jeg har hørt på i veldig mange år og går ikke lei. Det er band jeg ikke lan leve uten. :) Og ja, Marilyn Manson er et band og ikke et artistnavn, er ikke meningen å være pirkete, men rett skal være rett. :)

Det går heller ikke en uke uten fargelegging. Jeg fargelegger noen timer stort sett hver dag, og det har jeg gjort i over to år nå.

Jeg fargelegger det samme motivet som jeg begynte på i forrige uke. Et motiv som er meget avansert og som krever sin tid. Men jeg liker tidskrevende prosjekter og å være opptatt med noe, så for meg er det ypperlig.

Jeg fargelegger i forskjellige fargeleggingsbøker, og i det siste har jeg fargelagt i denne:

Mythomorphia - Kerby Rosanes


Motivet fra forrige helg:








Samme motiv fra denne uka:




   (Jeg har bare brukt fargeblyanter)

Har kommet en del lenger, men enda mangler det litt ... Det mangler mer skyggelegging og litt mer finpussing. Skyggelegging er den morsomste delen, synes jeg.

Det eneste negative med fargelegging er at man må kvesse blyantene hele tiden for alt er stort sett veldig smått, og jeg fargelegger ikke på grunn at at det er avslappende, og jeg har heller ikke troen på mindfulness. Jeg fargelegger rett og slett fordi jeg liker å være kreativ og har alltid likt å være kreativ. Har alltid vært en person som liker å tegne, male og fargelegge. Det har alltid vært en del av livet mitt på samme nivå som bøker. Så mine hobbyer har ikke forandret seg så mye fra jeg var liten, egentlig. :)

God helg.

Ukas låt: Don't Wake Me Up - Chris Brown



7 kommentarer:

  1. Rose Madder leste jeg på norsk for mange år siden. En annerledes King-bok, men god.
    God helg til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har lest mange King bøker helt fra ungdomsskolen, men har stort sett lest de mest kjente bøkene hans. Så prøver nå å lese de jeg ikke har lest av ham før og som er mindre kjent siden han fylte 70 år tidligere denne måneden. :) Ta igjen og hedre forfatterskapet hans. :) Og Rose Madder er slett ikke verst.

      Tusen takk og god helg til deg også, Anita. :)

      Slett
    2. Takk.
      En god ting det å hedre den produktive og herlige forfatteren King:) 70 er ikke værst!

      Slett
  2. Han fylte 70 år den 21.iseptember og jeg fikk lyst til å starte et slags Stephen King prosjekt og også ha en grunn til å lese mer av min forfatterhelt. :) Jeg visste at han begynte å dra på årene, men rart at han alleree er 70 år, og håper at han ikke kommer til å pensjonere seg med det første. Så håper han holder seg produktiv lenge. Mary Higgins Clark er en forfatter som fyller 90 år i desember og gir ut bøker fremdeles og har et ønske om at SK gjør det samme. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. *21 september skulle det stå, skriver litt fort noen ganger. :)

      Slett
    2. Høres ut som et kult prosjekt:)

      Slett
    3. Takk. :) Det er morsomt å finne seg prosjekter av og til. :)

      Slett