5. oktober 2016

Jeg elsker drittsekker (En liste over mine favoritt drittsekker fra litteratur, TV - serier og film)

Er det noe jeg har sansen for, så er det drittsekker. Ikke spør meg hvorfor, men tror det er fordi jeg liker de som har troa på seg selv og som går sine egne veier uten å bry seg hva andre måtte mene om det. De nekter å ta i mot dritt fra andre, og er heller ikke redd for å si hva de mener. Hvorfor skal man være eksemplarisk hele tiden? Hva får man egentlig ut av det?

Her er mine favoritt drittsekker fra både litteratur, TV-serier og filmer. Ikke meningen å blande alle disse formatene på denne lista, men kunne ikke dy meg ...

 Frank N Furter (Tim Curry)

Mine favoritt mannlige skuespillere er Tim Curry og Jack Nicholson. Liker Tim Curry hakket bedre fordi han har sånn inlevelse at man skjønner ikke hvor han tar det fra, og han har spilt mange ondskapsfulle roller. Filmmusicalen The Rcoky Horror Picture Show er en storfavoritt. Den er sær og sprenger mange grenser. Tenk hvor mye den sjokkerte da den ble utgitt i 1975. Snart kommer det en ny versjon av filmen og det er synd. Jeg hater remakes/nyversjoner for synes det stort sett ødelegger alt og originalene er bra nok som de er. Filmer er tidløse noe enkelte filmskapere ikke skjønner. Tim Curry er fabelaktig som Frank. Her er det ingen hemninger, en ypperlig kommandant og meget sarkastisk. En herlig karakter på mange måter.

Fox Mulder (David Duchovny)

Tørrpinnen Agent Mulder er fra The X- Files, min absolutt favoritt Tv - serie. Jeg har sett mange Tv - serier oppgjennom årene, men The X - files er fremdeles favoritten. Agent Mulder blir sett på som veldig sær og tørrvittig av andre, og har mange rare interesser. Han lar seg heller ikke stoppe når han er på sporet av noe. Da bryter han mer en gjerne lover, også.

Tony Hill (Robson Green)

Enda en sarkastisk karakter, kjent fra Tv-serien Wire in the Blood basert på bokserien ved samme navn av Val McDermid. Han er en profiler og prøver å lese tankene til seriemordere og prøver å fortså hvordan de tenker. Politiet har en tendens til å hate ham og vil helst ikke ha noen hjelp. Han er en rolig drittsekk som kan å snakke for seg.

Amanda Woodward (Heather Locklear)

Isdronninga fra TV - serien Melrose Place, den originale versjonen fra 90 - tallet. Hun er beintøff og tar ikke nei for et nei, og hun gjør alt hun kan for å bli best i reklamebransjen. Hun har heller ikke særlig mye empati og setter aldri andre foran seg selv. Hun er den viktigste av alle.

Jack Torrance (Jack Nicholson)

Filmen som alle hater, men som jeg elsker. Har en tendens til å like filmen nesten alle andre hater og jammen har jeg ikke fått høre det (noen må jo like "dårlige" filmer også). Filmen er basert på en bok av Stephen King og jeg er en av særingene som likte filmen bedre enn boka. Stephen King er min store forfatterhelt og har vært det lenge, men synes ikke at The Shining er hans beste bok. Jeg likte filmen mye bedre for den er veldig festlig og man kan ikke ta alle filmer like seriøst. Jeg liker den for underholdnings skyld og Nicholson er ubetalelig som Jack Torrance. Han er sakrakstisk, til tider spydig og forandrer seg til det verre underveis.

 Scar (Jeremy Irons)

Mine favorittfilmer fra Disney er The Lion King og Beauty and the Beast fordi de er så dystre. Jeremy Irons stemme er fabelaktig som Scar. Den norske versjonen av Scar blekner i forhold. Scar er meget manipulerende og veldig listig, og han hater sin bror Mufasa mer enn noe annet, og gjør alt for å overta tronen. Man ser virkelig personligheten hans i låta Be prepared.

Gaston (Richard White)

Gaston er noe for seg selv, også tror han at han er den sjarmøren, men heller det motsatte. Han er betatt av Belle som ikke er imponert av ham, og han blir fra seg av sjalusi da han får vite at hun har følelser for the Beast.  Hevn er hans motto når ingenting går hans vei. Han er kanskje også den drittsekken på denne lista med størst klysefaktor?

Dr. House (Hugh Laurie)

House M.D. er den eneste sykehusserien jeg har likt. Grey's Anatomy og ER, nei takk. Det er ikke noe for meg. Dessuten er House M.D. noe helt annet. Legen Dr. House som til stadighet prøver og feiler, som hater å jobbe og lever av Vicodin. Og hans legeteam må så godt de kan prøve å holde ut den voldsomme sarkasmen. En herlig karakter!

Caledon 'Cal' Hockley (Billy Zane)

Jeg er ingen Titanic fan så det er ingen favorittfilm. En god film er det for all del, og man klarer ikke å la være å hate  Cal. Den sleskingen. Han er dominerende, kontrollfreak og blir fra seg av sjalusi da han oppdager at hans kone har fått følelser for en annen. Svik er noe han ikke håndterer så godt, dessverre. Billy Zane har spilt drittsekkroller flere ganger, men Cal er hans beste drittsekkrolle så langt.

 Smoking Man (William B. Davis)

Jeg tenkte å ikke å ta med en karakter fra samme serie som allerede har blitt nevnt, men hvorfor ikke? The X-files er jo min favorittserie uten tvil. Mulder er favoritttkarakteren fra den Tv-serien, men må også føye til enda en favoritt nemlig Smoking Man som er en av Mulders mange erkefiender. Smoking Man prøver alltid å sette en stopper for Mulders etterforskninger, men Mulder lar seg ikke skremme så lett. Smoking Man's karakter er mystisk, fåmælt og en karakter man ikke blir helt klok på.
  
Baby Jane Hudson (Bette Davis)

Jeg holdt nesten på å glemme Bette Davis fra What Ever Happened To Baby Jane?  I filmen spiller hun mot Joan Crawford. De spiller bitre søstre, og i virkeligheten var de også bitre fiender. Ikke rart det gikk hardt for seg under filminnspillingen.

Det finnes mange forskjellige drittsekker. Noen snille med sine særegenheter, noen meget sarkastiske på grensen til det kyniske, og noen direkte ondskapsfulle. Ingen er like.

Noen kanskje manglet på denne lista og det blir muligens en del 2 senere. Verden er tross alt full av drittsekker, så det er rikelig å velge av.

2 kommentarer:

  1. Ah, drittsekker! Jeg har også sansen for mennesker som går sine egne veier og ikke bryr seg om hva andre mener om det de foretar seg. Tenker ikke på dem som drittsekker egentlig, men snarer som mennesker som er tro mot seg selv :) Jack Nicholson er absolutt i en særklasse! Men empati må til da. Så du liker filmen The Shining bedre enn boken - jeg tenkte nemlig på å lese den, og synes filmen er skikkelig bra. Det blir uansett ikke i nærmeste fremtid.

    Akkurat nå kommer jeg ikke på noen flere å føye til listen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sant. Og det er jo forskjellige typer drittsekker. De ordentlige drittsekkene er vel de som ikke har noen form for empati når det gjelder andre og heller ikke har sympati i seg. Men har alltid likt drittsekker/skurker bedre enn "helter" både i filmer og bokformater. Helter er ikke noe for meg og har ingen tro på at noen er skinnhellige:) Men en morsom liste å lage så hvis du kommer på noen senere så er det bare å rope ut, er sikker på at det blir del 2:)

      PS: Du kan jo prøve å lese The Shining en gang, kanskje du kommer til å like den bedre enn meg? Man vet jo aldri:) Og du er en av de første som er enig med meg angående filmen. Mange sier den er latterlig dårlig og skjønner jo hvorfor de mener det, men filmen skal være av mørk humor og noe morbid. For andre blir det tullete, men ikke for meg. Synes Jack Nicholson som Jack Torrance er ubetalelig:) Så det er en av mine favorittfilmer og takk for at du er enig med meg:)

      Slett