22. april 2016

Helgelektyre(138)

I går fikk hele verden den triste beskjeden om at Prince er død, så tre av mine fem musikkhelter er nå borte. Først Michael Jackson, så David Bowie og nå Prince, så mine to nålevende rockehelter som er igjen er: Nikki Sixx og Marilyn Manson. Håper de får leve litt til for rockehelter har som kjent rykte for å dø altfor unge og noen må jo bli igjen og holde rockeindustrien i live:) Jeg vil ikke miste absolutt alle rockeheltene mine. Tre av mine fem er allerede borte og det er for meget:( 2016 har tatt bort to av mine fem helter så 2016 har vært et drittår så langt, sånn sett.

Og over til denne ukas helgelektyre for å prøve å tenke på noe annet:


(Bildet ble kanskje litt mørkt, men det er på grunn av at det ble tatt på kveldstid).

Alltid Alice - Lisa Genova
Ingen vei tilbake - Tove Alsterdal
Bøddel (Mathias Fliegenring 1685 - 1729) - Torgrim Sørnes

Jeg har ikke lest ut en eneste bok så langt denne uka, men det går bra. Jeg har det ikke travelt. Jeg leser fremdeles Alltid Alice av Lisa Genova. Den blir jeg ferdig med enten i dag eller i morgen. Og jeg skal fortsette med Ingen vei tilbake av Tove Alsterdal. Kommer nok til å bli ferdig med Alltid Alice først, og da skal jeg begynne på Bøddel (Mathias Fliegenring 1685 - 1729) av Torgrim Sørnes. Det spørs om jeg blir ferdig med Ingen vei tilbake i helga eller ikke, vi får se. Håper det slik at jeg kanskje rekker å begynne på enda en bok.

Jeg følger med på Norway Chess for tiden, og de har hviledag førstkommende lørdag og tirsdag, så jeg får lese litt ekstra da mens de tar seg pause. Har lest en del i uka her også selv om det er Norway Chess, så selv om jeg ikke har lest ferdig en bok så langt denne uka, så betyr det ikke at jeg ikke leser. Jeg leser hver dag, noen dager mer enn andre. Sånn er det bare. Så vi får se hvilke bøker som blir ferdigleste og om jeg rekker å begynne på flere.

Har dere lest noen av disse bøkene og hva leser dere i helga?

Min favorittlåt av Prince er Trust, men den fant jeg ikke på YouTube, dessverre, fordi det er jo en kjent sak at Prince var en fighter når det gjaldt kopirettigheter. Så istedet velger jeg en annen låt av Prince som ukas låt.

Ukas låt: Cream av Prince



10 kommentarer:

  1. Jeg skal ikke påstå jeg har vært noen stor fan av ham, men som alle andre som er vokst opp på 80-90-tallet har han vært noe eget. Jeg husker veldig godt at jeg som 17åring lette Camden (London) rundt etter butikken hans. Det var da han ikke hadde noe navn, for øvrig. Vi fant den til slutt, husker den som liten og mørk. Det var magisk.

    Litt sånn som ham.

    Ellers, Bøddel har også jeg fått i hus. Den gleder jeg meg VELDIG til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vokste opp på 80-90 tallet jeg også (83 - modell), og jeg hørte mye på Prince den tiden jeg hørte mye på Michael Jackson før jeg gikk over til mørkere musikksjangre:) Stilig at du var innom butikken hans:)

      Jeg også gleder meg veldig til Bøddel. Det er vel en bok for meg så håper den blir like interessant som den virker å være:)

      Slett
  2. Ja, det er for gæli, alle de store som reiser fra oss... dør bort, men heldigvis lever musikken videre.:)
    Håper du greier å kose deg litt med Alsterdal og Genova, og Bøddel.. Sistnevnte virker fæl, synes jeg, tror ikke jeg orker å lese den. God helg.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er grusomt. Heldigvis har de jo musikken som spor etter seg som varer evig så da blir de jo alltid med oss på et vis:) Jeg vurderer nesten å slutte med å lese/se nyheter fordi jeg orker ikke å høre om flere store som går bort. Men man får det jo med seg uansett, og det er vel en del av livet.

      Takk for det. Og man må jo også av og til lese det som er fælt og mørkt. Jeg har ikke noe i mot det, men det er jo frivillig:)

      Håper du leser bøker du koser deg med i helga:) God helg til deg også:)

      Slett
    2. Ja, hvem blir det neste? Får håpe det blir en stund til neste gang. 2016 har vært spesiell sånn, så langt.. Akkurat som noen der oppe/ute må hente dem "hjem".

      Jeg leser en del mørke ting selv, men må ha en balanse . Noen ganger blir det for mye, og den Bøddelboka fant jeg ut ikke er noe for meg for tiden.

      Nå har jeg lest to Murakamibøker på rappen, den første og den siste. Skal starte på Jonathan Franzens Frihet nå, lesesirkelbok. Er i Oslo i helga , nettopp ankommet hotellet, så det blir vel ikke så mye lesing.

      Takker.:)

      Slett
    3. Ja og det verste var at da jeg leste at Prince ble fraktet til sykehus i forrige uke tenke jeg at det blir hans tur til å dø, og dessverre ble det slik nesten en uke etterpå:::( Og i år har det vært spesielt mange som har dødd, ikke bare musikere, men mange andre kjente fjes også. Skulle tro at 2016 er dødens år:( Jeg er ateist og tror ikke på liv etter døden osv, derfor gjør det ekstra vondt å miste noen, selv om det er noen man ikke kjenner personlig. Men Prince og de andre jeg har nevnt i dette innlegget har jo på en måte vært med meg gjennom hele livet gjennom musikken så man "kjenner" jo dem og de betyr jo da mye for en. Det er sånn det er:)

      Liker å variere jeg også, grøss og krim med litt lysere lesestoff, men ser at flertallet bekker oftest mot det mørke. Det har alltid vært sånn. Det mørke fascinerer på en måte som er vanskelig å forklare:)

      Jeg skjemmes av å si at jeg ikke har lest noe av Murakami ennå, men jeg har hatt Kafka på stranden ulest i noen år, og den har jeg bestemt meg for å lese i år:) Det er en forfatter som har fått mye skryt, så jeg blir både gira og skeptisk samtidig. Ser du og Astrid Terese er begeistret for ham:) Har fått med meg at han skriver veldig surrealistisk;)

      Jeg har heller ikke lest noe av Franzen ennå, men det er en forfatter jeg har vært nysgjerrig på lenge så noen av bøkene hans skal jeg også få med meg:)

      God tur i helga i Oslo. Håper du får mange gode opplevelser der i helga, og at det kanskje blir en oppdatering derfra på bloggen din? Liker at du mikser bøker og reising i bloggen din:)

      Slett
    4. Ja, man gjør seg noen tanker. Da jeg kom til Oslo i går kveld, spilte de Led Zeppelins Kashmir på Gastropuben i Østbanehallen. Det var en av mine desidert favoritter av Zeppelin. Og jeg ble helt satt ut, lenge siden jeg har hørt den. Da tenkte jeg, at håper ikke Robert Plant blir den neste som reiser avgårde... Bandet ble jo oppløst da en av deres døde i en ulykke, men Plant har fortsatt solo helt til nylig..
      Takk for det. Vet ikke om det blir noe blogginnlegg fra Oslo, men kanskje et lite snutt? Har ganske stramt program her, men greier sikker tå knipse noen mobilbilder i farta- og så er det visst Verdens bokdag i dag og jeg skal på Eldorado senere.. Og jeg skal se Pyromanen på kino i kveld. Ha en fin dag.:)

      Slett
    5. Ja, det er forferdelig at man tenker sånn. Jeg skjønte at han kom til å dø siden han ble fraktet til sykehuset i forrige uke og da tenkte jeg at det er ikke lenge til han dør:( Og når man hører på nålevende musikere er man nesten redd at man kommer til å miste dem også. Man blir litt overtroisk:/

      Håper du får nyte Oslo litt også til tross for at du har strengt regi. Og du har rett i dag er det verdens bokdag og jeg skal prøve å lese litt ekstra. Lese ferdig Alltid Alice blant annet og begynne på Bøddelen:)

      Spent på hva du vil mene om Pyromanen når du har sett den. Leste boka Før jeg brenner ned som filmen er basert på. Tror jeg leste den i 2014? Har lyst til å se filmen, men tror jeg venter til den kommer på blu-ray for har ikke gått på kino på mange år. Irriterer meg alltid hvis noen sitter ved siden av meg og holder på med mobilen osv ... litt sær:)

      Takk for det og ha en fin Oslohelg:)

      Slett
  3. Huff, ja dette var virkelig triste nyheter. Det vil liksom ingen ende ta. Godt at vi kan flykte inn i bøkene når virkeligheten blir for virkelig... Min favorittsang av Prince er "Diamonds and Pearls", og nå er det alt for lenge siden jeg har hørt den. Tror jammen jeg skal finne den på You Tube og mimre litt. Håper lørdagen din blir fin - det er jo Verdens Bokdag i dag så du kan lese så masse du bare vil ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg hater 2016 av hele meg. Det er ikke annet enn dårlige nyheter og det som er ekstra trist er at Prince døde helt alene::(

      Diamonds and Pearls er fin den også. Andre favoritter jeg har av ham er I would die 4 you og Get off.

      Takk for det og i lige måde. Det er sant, og på verdens bokdag må man jo lese ekstra og i dag er det hviledag i Norway Chess så da har jeg heller ingen unnskyldninger for ikke å lese ekstra:)

      Ha en fin bokdag og håper du får lest masse:)

      Slett