8. april 2014

De forvillede av Amin Maalouf - nesten i samme gate som Drageløperen, men hvor er magien?

Noen mennesker tenker bedre når de skriver. Sånn var det med Adam. Og for ham framsto det både som privilegium og et handikap.
Ingenting varer for alltid ...

Hovedpersonen Adam er opprinnelig fra Libanon, men har flyttet og bodd lenge i Frankrike, nærmere bestemt i den romantiske hovedstaden, Paris. Han er gift, holder foredrag på universitet og samtidig jobber han med et bokprosjekt. Han blir oppringt av en venn fra hjemlandet, en tidligere venn som han foretrekker å kalle ham. Han har ikke mye tid igjen, og han vil at Adam skal besøke ham før han dør. Adam tar flyet til hjemlandet med blandede følelser og kommer akkurat for sent. Enken til den avdøde "kameraten" vil gjerne at Adam skal besøke henne, og kanskje være med i begravelsen. Han besøker henne, men lar være å gå i begravelse, men sammen med enken kommer han i tanken på å samle den gamle vennegjengen fra den tiden (som holdt sammen for 25 - 26 år siden). Men er det mulig siden de er spredt i fire forskjellige kontinenter?

Oppholdet i hjemlandet varer litt lengre enn planlagt, og han er opptatt av å skrive om alt annet enn å jobbe med bokprosjektet, og han savner ungdomstiden sårt. Han er full av nostalgi, og han vil samle den gamle vennegjengen for å gjenoppleve den gode stemningen og samtalene de en gang hadde. Alt ble forandret under krig, opprør og elendighet. De vokste fra hverandre, livene deres tok forskjellige retninger og vennegjengen ble opprevet. Kommer vennegjengen til å bli det samme igjen etter så lang tid fra hverandre? Eller er det bare et naivt håp?

Amin Maalouf var en ukjent forfatter for meg, men "ukjente" forfattere skremmer ikke meg. Alltid spennende å teste ut nye forfatterskap, og De forvillede var slett ikke verst. Kulturromaner (som jeg velger å kalle det), har jeg lest lite av. En sjanger jeg ikke er helt trygg på, men jeg har også funnet ut at jeg er heller ikke allergisk mot det. Det er ikke dumt å lese romaner om andres kulturer. Bøker jeg har lest tidligere som har med andre kontinenter og helt annen kultur enn det jeg er vant til er; Drageløperen og Shantaram. Begge de to likte jeg kjempegodt og jeg skulle ønske jeg likte De forvillede like godt, men den hadde dessverre ikke den samme magien, det lille ekstra som jeg ikke aner hva det skulle være. Men det gode er at jeg likte den mye bedre enn forventet. Jeg var redd for at De forvirrede ville bli for "tørt" for meg selv om jeg var interessert i å lese den, men heldigvis var den ikke så tørr som jeg trodde på forhånd.

Innrømmer at jeg "slet" litt i begynnelsen, men det tok ikke mange sider før jeg kom meg inn i det og at teksten fløt lettere etter hvert. Jeg likte godt vekslingen av mailene Adam vekslet med de spredte vennene sine og hans egne "dagboknotater". Mye reflekterende tekst med ettertanke. Og mens man leser merket jeg at jeg var like spent som Adam om han greide å samle hele gjengen til gjenforening eller om det ble totalt fiasko. Persongalleriet er fargerikt og består av sterke og forskjellige personligheter. Det var interessant å vite om deres bakgrunn, og hvordan de betrakter diverse ting gjennom mailene. Selv om jeg likte De forvillede godt, manglet den som sagt det lille ekstra.

De forvillede havnet ikke på favorittlista mi, men likevel er det en sterk bok om vennskap, fortid, nag, livsvalg, nostalgi og motet til å gå sin egen vei. Jeg satt pris på å lese denne boka og håper den blir lest av mange.
Bakpå:

«Om noen er perfekt plassert til å snakke om forholdet mellom Øst og Vest, mellom europeisk og arabisk, mellom den kristne verden og den muslimske, så må det være forfatteren Amin Maalouf.»
LASSE MIDTUN, Morgenbladet

Grytidlig en mprgen blir Adam oppringt i Paris av sin gamle bestevenn Mourad, som ligger for døden hjemme i Libanon. Adam har ikke vært tilbake på tjuefem år, men reiser straks av sted for å treffe vennen – men er for sent ute. Han bestemmer seg i stedet for å prøve å samle resten av den gamle vennegjengen han ikke har sett på lenge. De har alle gjort svært forskjellige valg og er spredt over store deler av verden: en jobber for en tankesmie tilknyttet Pentagon i USA, en er blitt mangemillionær i Jordan, en har gjort karriere i Brasil, en er blitt munk – og en er blitt radikal islamist.

De forvillede er en reflekterende og tankevekkende roman om livsvalg, vennskap, eksil, identitet og vanskene ved å kunne si om noe er rett eller galt. Romanen har fått en svært god mottakelse og regnes allerede som en av Maaloufs aller beste.

«Det fins romaner som fortsetter å gi sterk gjenlyd i deg lenge etter du har lukket dem. De forvillede av Amin Maalouf er en av disse bøkene.
Le Figaro littéraire


Originaltittel: Les Désorientés
Norsk tittel: De forvillede
Forfatter(e): Amin Maalouf
Sjanger: roman
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 408 sider
Forlag: Grasset
Norsk Forlag: Pax Forlag
Utgitt: 2012
Min utgave:
2014 (Innbundet)
Lest:
12.03. - 06.04. 2014
Kilde:
leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
5 (Småunikt og avansert plot).
Tittel:
5 (Passer godt til lesestoffet).
Omslag:
4 (Rent og sammenhengende med innholdet, men er ikke glad i fargevalgene).
Baksidetekst:
4 (Er litt skeptisk, men tror kanskje det kan være en bok for meg).
Persongalleri:
5 (Mange interessante karakterer er involvert i historien).
Skrivemåte:
4 (Litt tungtrødd i enkelte partier. Tok litt tid før jeg ble engasjert nok og komme meg skikkelig inn i handlingen, strevde litt i begynnelsen med konsentrasjonen før innholdet etterhvert tok seg litt opp).
Favorittkarakter
: Ramez (Veldig tankevekkende og filosofisk fyr).
Slutten:
4 (Var litt for forutsigbar for min del, men heller ikke den dårligste slutten jeg har lest).
Høydepunkt:
Meget gode personbeskrivelser og mange av dem virket spennende på hver deres måte.
Lavpunkt:
Litt treg med å komme i gang skikkelig før man kommer inn i historien.
Terningkast:
4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2014

4 kommentarer:

  1. Denne har jeg hentet fra biblioteket, anbefalt fra en annen bokblogger. Er spent på om jeg liker den :) Takk for fin omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det og er spent på din vurdering. Jeg likte boka godt selv om jeg "bare" ga den en firer. Så den er vel verdt å lese, manglet bare magien for min del. Så gleder meg til din omtale:)

      Slett
  2. Denne har jeg liggende på vent og ser frem til å lese den har ikke lest noe av denne forfatteren før men ser flere roser bøkene hans. Fin omtale:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Hadde ikke hørt noe om denne forfatteren fra før av jeg heller, men slett ikke et dumt førstevalg. Jeg ble ikke helt betatt av denne boka, men nesten:)

      Slett