21. april 2013

Cassias valg (Matched,#1) av Ally Condie - fornuft vs følelser

Idet vi går av luftbanen og setter kursen mot rådhuset, tar mor og far meg i armen på hver sin side. Jeg er omgitt av deres kjærlighet, slik jeg alltid har vært. 
     Det er bare oss tre i kveld. Broren min, Bram, kan ikke være med på matchbanketten, for han er ikke fylt sytten og er for ung. Den første man går på, er bestandig din egen. Jeg, derimot, kan få delta på Brams bankett fordi jeg er storesøsteren hans. Jeg smiler for meg selv og lurer på hvordan Brams match kommer til å bli. Om syv år får jeg vite det. Men i kveld er det min kveld.
Foretrekker du å ta dine egne valg?

Forestill deg å leve i et samfunn der alt er bestemt, og du har ikke annet valg enn å bare adlyde reglene. Følge strømmen på lik vis som alle andre. Samfunnet (altså funksjonærene) bestemmer yrket ditt, hvem du skal leve med resten av livet, og når du skal dø. Hadde du akseptert det? Tenk hvor kjedelig det har vært i lengden å få vite alt dette og leve på denne måten resten av livet. Det hadde vært utholdelig. I hvert fall for meg. Jeg liker å leve i uvisshet, i alle fall til en viss grad. Det jeg ville ha valgt av disse, å få vite akkurat nå er jobbvalg for jeg er i en slik boble selv nå. Jeg er med på kvalifiserendetiltak og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med resten av livet. Hvilket yrke jeg skal velge og ikke vet jeg hva jeg er god i heller, så sånn sett har det vært en trygghet å få vite det nå, hva jeg kommer til å jobbe som og hvor i fremtiden. Det hadde jeg gjerne ville vite akkurat nå slik at jeg slipper å tenke på det mer, siden jeg er i en slik prosess selv, men jeg bor ikke et samfunn som Cassia der alt er forhåndsbestemt, så jeg får bare spekulere og håpe at jeg finner meg en jobb et eller annet sted før kvalifiseringskontrakten min går ut. Så på den måten misunner jeg Cassia litt, men angående alle de andre valgene i livet mitt vil jeg gjerne ta selv.

Cassia, i motsetning som meg, får ikke ta noen valg selv. Alt er tilrettelagt av det som blir kalt Samfunnet (styrt av det som blir kalt funksjonærere). Når hun fyller 17, må foreldrene hennes ta henne med på et arrangement sammen med andre 17 - åringer. Det er da de får vite gjennom en skjerm hvem de skal kobles sammen med, hvem som blir deres livspartner. Det er en stor dag for disse 17-åringene og Cassia er like spent som de andre. Hvem kommer hun til å bli satt opp sammen med? Overraskelsen blir stor og tvilen enda større da hun senere ser det flimrer på skjermen og et annet ansikt dukker opp i noen få sekunder som Cassias match. Hvilke av disse to er egentlig hennes match?

Boka Cassias valg har jeg hørt mye om av bokfolk på youtube og lest mye om gjennom norske og utenlandske bokblogger. Boka er den første i en triologi, og jeg har lenge hatt lys til å lese den selv om jeg er litt lei av å høre om dystopiske ungdomsbøker. Det var enormt populært i en tid og det er det muligens ennå. Nysgjerrigheten min er som sagt stor, spesielt når det gjelder bøker, og jeg bare må lese bøkene "alle snakker om". Og ofte føles det som om jeg er den siste i verden til å lese den boka eller serien som det snakkes om. Jeg er alltid sent ute, men bedre sent enn aldri ...

Jeg vet ikke helt hva jeg forventet før jeg leste boka, ikke annet enn at jeg var litt skeptisk. Aner ikke hvorfor. Syns boka ga et godt inntrykk i hva slags samfunn og familie Cassia levde i. At hun var vant til at andre tok valg for henne og at hun på en måte aksepterte det - at slik var det. Det var slik alle levde og måtte finne seg i. Helt til hun fikk følelser for en fyr hun så noe sekunder på en skjerm, etter at hun fikk vite hvem som hennes egentlige match var. Det får henne til å tvile på Samfunnet og om Samfunnet noen gang gjør feil. Dessuten er hun en jente med følelser. Bør hun følge følelsene sine eller gjøre som Samfunnnet sier hun forventer og skal gjøre?

Forfatteren Ally Condie gjør en god jobb med å gi inntrykk hvordan Samfunnet til Cassia fungerer, hvordan innbyggerne lever, og hva som er lov og ikke. Det er lett å forestille seg hvordan de bor og hvordan disse folkene lever, men syns karakterene, selv hovedpersonen Cassia blir litt flate. Hun har ikke mye følelser, enten er hun langt oppe eller langt nede (nesten som meg), men ikke noe mer enn det. Og hun er besatt av en fyr hun knapt nok kjenner. Det virker ikke naturlig. Syns heller ikke de andre karakterene hadde særlig dybde. Jeg ble ikke ordentlig kjent med noen av dem. Ble bare kjent med relasjonene deres, men ikke personlighetene deres. Det håper jeg får vite mer om i neste bok, hvis ikke blir det for monotont.

Cassias valg er ingen perfekt førstebok i en triologi, men gjør meg nysgjerrig nok til å vite hva Cassia kommer til å gjøre videre, og bli bedre kjent med bånde henne og folkene rundt henne.

Tusen takk til Mangschou for leseeksemplar/anmeldereksemplar!

Bakpå:

I Samfunnet er det funksjonærene som bestemmer. Hvem du skal elske. Hvor du skal arbeide. Når du skal dø.

Cassia har alltid stolt på systemet. Ingen høy pris å betale for et langt liv, en perfekt jobb, den ideelle ektefelle. Så da bestevennen viser seg på skjermen som hennes match, er hun ikke i tvil om at han er den rette for henne. Ikke før et annet ansikt, et kort øyeblikk, dukker opp på skjermen før den går i svart. Snart stilles Cassia overfor umulige valg, mellom Xander og Ky, mellom den trygge tilværelsen hun kjenner, og en vei ingen annen har våget å gå før - et valg mellom lojalitet og lidenskap.

Cassias valg er første bok ut i en trilogi. Neste bok kommer våren 2012.

"Den heftigste ungdomsromanen siden Dødslekene"
Entertainment Weekly
Originaltittel: Matched
Norsk tittel: Cassias valg
Forfatter(e)
: Ally Condie
Sjanger: dystopisk, kjærlighet, spenning, science - fiction
Målgruppe: Ungdom
Antall sider: 393 
Forlag: Dutton Juvenile
Norsk Forlag: Mangschou
Utgitt:
2010
Min utgave:
2011 (Innbundet)
Lest:
14.04 - 20.04, 2013
Kilde:
Leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
5 (Jeg liker ideen godt. Litt annerledes konsept blandt ungdomsbøkene).
Tittel:
4 (Litt vel enkel, kanskje)?
Omslag:
5 (Vakkert og stilfult).
Baksidetekst:
4 (Gjør meg nysgjerrig nok til å lese boka).
Persongalleri:
4 (Mange karakterer å like, men ingen har nok dybde.
Skrivemåte:
4 (Ikke akkurat poetisk, men enkel og grei skrivestil, hverken mer eller mindre).
Favorittkarakter:
Xander. Sympatisk og grei fyr.
Slutten:
4 (Ikke noen overraskende slutt, men får litt lyst til å lese neste bok likevel).
Høydepunkt:
Spennende tankekonsept.
Lavpunkt:
. Savner mer karakterskildring.
Terningkast:
4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2013 

Boktrailer


2 kommentarer:

  1. Flott omtale, Rufsa. Jeg likte virkelig begge guttene i denne boken, Xander er en ekte gentleman :)

    Jeg må si at jeg likte kjærlighetshistorien veldig godt, men at boken er "merket" det heftigste siden THG? Nei, der mener jeg Delirium av Lauren Oliver som en sterke kandidat.

    Ønsker deg en fin mandag, håper solen skinner hos deg slik den gjør her :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Mari:)
      Jeg likte Xander bedre enn Ky. Jeg ble aldri helt klok på ham, jeg da. Men, men. Og er enig med deg at kjærlighetshistorien var ikke akkurat det heftigste og det mest "engasjerende". Er litt lei av å lese om forbudt kjærlighet generelt i ungdomsbøkene. Det begynner å bli litt oppbrukt. Det er på tide med noe nytt. Men jeg skal selvfølgelig lese de to andr bøkene i serien også og se hva som skjer. Må jo få med meg slutten.

      Ha en fin mandag du også, selv om det er den grusomste dagen i uka:) Og her skinner sola også, merkelig nok. Det ble litt forsinket vår i år, men bedre sent enn aldri. Selv venter jeg på høsten som er min favorittårstid:)

      Ha en fin dag:)

      Slett