25. mai 2012

Fremtidige favorittter (1)

Bokelskerinnen har på fredager et fast tema som heter Fremtidige favoritter. Temaet er å skrive om bøker vi ønsker oss, gleder oss til å lese, er spente på osv...
Dette er første gangen jeg deltar. Jeg fikk så lyst!

Har tenkt å skrive litt om bøker som jeg allerede har, men som jeg ennå ikke har lest. Har trappet litt ned på bokinnkjøp i det siste for å spare litt, og har mer enn nok bøker å ta igjen foreløpig. Jeg får dårlig samvittighet over at boksamlingen vokser og at langt over halvparten er uleste.

PS: Jeg legger ikke vekt på oppfølgere selv om Bokelskerinnen gjør det denne gang og håper det er i orden.

Så bøkene som allerede står i hylla, som venter på meg og som jeg gleder meg til å ta fatt på er:

Tunneler - Rocderick Gordon og Brian Williams

(Bokelskere.no)

Will Burrows er fjorten år gammel og bor i London med familien. Han har en stor interesse for graving, akkurat som faren. Da faren plutselig blir borte bestemmer Will seg for å lete etter faren sammen med bestevennen Chester. De graver seg ned dypt under jorden for å lete og der finner de en mørk hemmelighet. Dette er den første boka om Will.














Digger coveret og har hørt mye bra om serien. (Er litt usikker på om det er en triologi eller om det er flere bøker. Har ikke undersøkt helt ennå). Men serien skal være svært spennende og fengslende. Gleder meg til å lese den første boka!


The Book Thief - Marcus Zusak



(Bokelskere.no)

Året er 1939, og vi befinner oss i Nazi-Tyskland. Ni år gamle Liesels foreldre er sendt i konsentrasjonsleir, og Liesel bor hos fosterforeldre i Himmelgaten i München. En dag dukker jøden Max Vandenburg opp, og får holde seg skjult i familiens kjeller. Liesels fosterfar lærer henne å lese, og hun oppdager at hun ikke kan motstå bøker. Derfor stjeler hun dem, og deler historiene med naboene i bomberommet og med Max.














Mange har vel hørt mye om den så jeg skal ikke holde et langt kåseri om hva den handler om. Gleder meg vilt til denne fordi jeg har ikke hørt eller lest en eneste negativ omtale! Det lover godt!


The Hunger Games - Suzanne Collins


(Bokelskere.no)

USA finnes ikke lenger. Nord-Amerika er et mediestyrt diktatur som kontrolleres fra byen Capitol. Reglene for de årlige lekene er enkle: 24 deltagere i alderen tolv til atten år kjemper på liv og død på en enorm utendørs arena. Den siste deltageren som står levende igjen er vinneren - og spillet sendes direkte på TV. Dette er første bok i en trilogi.














Jada ... det føles fremdeles ut som om jeg er den eneste boka i verden som ikke har lest denne og resten av triologien ennå. Men den skal ikke stå på ventelista altfor lenge til. Kommer vel til å ta den frem til sommeren, tenker jeg. Men jeg er utrolig skeptisk, da. Den har blitt snakket og snakket og snakket om. Fått den ene positive omtalen etter den andre, men jeg stiller meg likevel skeptisk? Vil den begeistre meg like mye eller kommer jeg til å ha for høye forventninger? Det gjenstår å se. 

Dette er bøkene jeg kan komme på i skrivende stund, men selvfølgelig er det mange flere bøker jeg også gleder meg til å lese, men får vente til neste liste.

Ha en fin langhelg!:-)

6 kommentarer:

  1. Flott liste:-) The hunger games må jeg få lest snart. Ha en fin helg:-)

    SvarSlett
  2. Jess, det er virkelig flere enn meg som ennå ikke har lest The hunger games:) Godt å høre:)
    Ha en fin helg du også. Her skinner sola!:)

    SvarSlett
  3. Fin liste:) Likte både Hunger Games bøkene og Boktyven er en kjempeflott bøker:) Kos deg med bøkene og ha en fin dag videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Gleder meg til dem.
      Ha en fin dag du også, Isabella:)

      Slett
  4. Helt i orden at du ikke har lagt vekt på oppfølgere. Man kan velge seg akkurat de bøkene man vil, nye eller gamle, oppfølgere eller frittståene etc. Du kan virkelig glede deg vilt til The Hunger Games, men sett av god tid når du skal lese. Boken er supervanskelig å legge fra seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke en bok å lese på bussen altså?:) Hihi!!
      Får sette av en helg når jeg skal hive meg over den.

      Slett