5. februar 2012

Scary Mary av S.A. Hunter - vittig, spennende og fengslende lesestoff!

"Mary!" he yelled. He wanted an answer.
She looked back at him. She wasn’t crying. That was a small relief.
“Do you have anything to say for yourself?”
“I’m sorry,” she repeated and slipped out the front door.
Ikke alle kallenavn er like hyggelige...


Det vet Mary alt om. Hennes kallenavn er Scary Mary. Medelevene hennes ser på henne som en freak. Det går rykter om at hun kan høre de døde og at hun er en heks. Helt siden hun var liten og foreldrene hennes døde i en bilukykke, har hun bodd sammen med sin elskverdige bestemor som leser tarotkort for andre. Kanskje ikke så rart andre ser på Mary som litt smårar?

Uansett så er ikke Mary en jente som bryr seg så mye om kallenavn og rykter. Hun er en sterk og rappkjeftet jente som har stor tro på seg selv, i alle fall for det meste. Selv om hun kun har en venninne på hele skolen, klarer hun seg bra og forlanger ikke mer. Hun er heller ikke den som bryr seg om hva andre mener om henne. Det er helt til den nye gutten, Cy, begynner på skolen og til alles store forskrekkelse vil være kompis med henne. Mary er overrasket over hvor godt hun liker ham, men hun må være forsiktig. Han må aldri få vite hvorfor hele skolen kaller henne Scary Mary. Noe som er lettere enn sagt. Spesielt etter en episode som skjer når hun er på besøk hos Cy og noen jenter fra skolen dukker opp med et Ouija-brett, og noe skremmende skjer. Vil da Cy ha noe mer med henne å gjøre etter det?

Hadde aldri  før hørt om denne boka før jeg tilfeldigvis kom over den i App Store og fikk med en gang stor interesse for den. Boka er et friskt pust i paranormal-sjangeren, og jeg må bare få innrømme at Mary er en herlig karakter. Jeg digger henne. Spesielt humoren hennes som er svært så sarkastisk og det liker jeg. Jeg falt pladask for henne med en gang. Hun minner så mye om meg selv (bortsett fra evnen å høre de døde). Men husker jeg var slik på skolen selv. Jeg var en av de som helst ville bare være i fred. Hadde få venner. Ville ikke ha noe å gjøre med andre elever og lærere. Så der har jeg og Mary noe til felles. Hun minner meg om en yngre utgave av meg selv.

Likte også konseptet veldig godt. Og det jeg spesielt la merke til at dette er en svært godt skrevet ungdomsroman. Det er ikke med det typiske "barnslige" språket (eller hvordan jeg skal forklare det, og dialogene virker for meg veldig ekte. Det var som å lese om ekte personer og hendelser.

Scary Mary er en herlig bok med fulle spennende øyeblikk og morsomme replikker. Boka er som et frisk pust blandt dagens ungdomsbøker og det gjør meg glad! Endelig en bok som skiller seg ut! Les den om du vil ha noe nytt og annerledes. Og ikke minst, underholdende!


(Goodreads)


Mary just wants to be left alone, but the cheerleaders, jocks, guidance counselors, and ghosts won't stop harrassing her. When a new boy starts school, he surprises Mary by befriending her. That's a rare thing for the school freak, but her unusual abilities put a rift in their budding friendship when Mary has to tell Cy that his home is haunted and not by Casper, the friendly ghost.
Originaltittel: Scary Mary
Norsk tittel: Ingen norsk utgave
Forfatter(e)
: S.A. Hunter
Sjanger: Paranormal
Målgruppe: Ungdom
Antall sider: 253
Forlag: Smashwords

Norsk Forlag: -
Utgitt:
2006
Min utgave:
2010 (iBooksapplikasjon på iPad)
Lest:
26.januar - 05.februar (2012)
Kilde:
Gratis nedlasting (App Store)
Plot:
5 (forfriskende og herlig plot)
Tittel:
4 (det klinger jo bra selv om det er negativt)
Omslag:
4 (tja, en småskremmende jente å se til, men omslaget kunne ha vært så mye mer)
Baksidetekst:
5 (gjort i hvert fall meg nysgjerrig nok til å gi boka en sjanse)
Persongalleri :
5 (mange karakterer å bli ordentlig glad i!)
Skrivemåte:
5 (endelig en ungdomsbok i denne sjangeren som ikke "høres" barnslig ut)
Favorittkarakter:
Mary (minner mye om en yngre utgave av meg selv og samme type humor)
Slutten:
5 (ikke helt det store, men en slutt som egentlig ikke kunne ha vært noe annet heller)
Høydepunkt:
Mange spenningskurver, godt snekret dialoger og mange personer man knytter seg til.
Lavpunkt:
Boka er altfor kort! Og ville gjerne vite mer om Marys bakgrunn.
Terningkast:
5
Leseutfordring:
100 + Books In A Year (2012)

6 kommentarer:

  1. Scary Mary høres virkelig ut som en spennende heltinne - det er så bra at ikke alle paranormale YA - heltinner er som Bella ;-) Jeg fikk umiddelbart lyst til å lese denne boka, så jeg skal sjekke ut om den finnes på Kindle - da helst gratis med tanke på bokkjøpmålet mitt.... kremt, kremt...

    Finfin omtale, Ina!

    SvarSlett
  2. Takk, Silje! Håper boka frister! Og ja, Mary er ingen Bella. Takk og lov for det. Mary er mer menneskelig eller hvordan jeg skal forklare det;)

    Pssst: Det er ikke det verste å bruke penger på bøker;)

    SvarSlett
  3. Nei, det er jo ikke det - men jeg har det jo med å gå litt bananas til tider ;-) Jeg har vært så lur at jeg forhåndsbestilte en haug med bøker i desember, så de teller ikke :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. He, He, skjønner akkurat hva du mener;) det er jo så mange titler som frister og da er det vanskelig å styre seg:0) sånn er det å være bokelsker. Håper du får sjansen til å lese denne boka i hvert fall:)

      Slett
  4. takk for tipset ... denne laster eg nå ned på ipad'en :)

    SvarSlett