15. juli 2011

Hush, hush av Becca Fitzpatrick - visste ikke at engler kunne være såspennende.




"Do you think it's creepy he's here at the same time we are?" Vee asked.

"Do you?"

"I think he's following you."

"I think it's a coincidence." This wasn't entirely true. If I had to make a list of the top ten places I would expect to find Patch on any given night, the public library wouldn't make it. The library wouldn't make the top hundred places. So what was he ding here?

Lurer på om Prinsesse Märtha Louise har lest denne?


Skoleflinke Nora Grey bor sammen med sin mor på en gård. De to bor alene etter at faren hennes døde i en forferdelig skjebne. Siden da har moren hennes skaffet seg en jobb, og Nora er mye hjemme alene til tross for at de har en hushjelp som er der noen timer hver dag. Men heldigvis har Nora bestevenninnen, Vee og de to henger sammen som erteris. De er også partnere i biologitimene. En dag får de beskjed om å bytte partnere for resten av semesteret, og Nora blir partner med nykomlingen Patch. Fra den dagen blir livet hennes forandret for alltid.

Denne boka hadde jeg hørt om mye på forkant og bøker som får mye hype, blir jeg alltid skeptisk på for det er ikke bestandig de lever opp til forventingene og da går noen av disse på oppskryttlista mi. Så jeg kan ærlig innrømme at jeg var meget, meget skeptisk før jeg ga meg løs på Hush, Hush. (Fancy tittel, forresten).

Men til tross for min oh, so store skeptisisme,kan jeg gledelig fastlå at boka var både, spennende, interessant og drømmende. Hush, hush må også være min første englebok. Bokhandelen florerer av vampyrserier, og selv om jeg er stor fan av vampyrer (ikke Twilightvampyrer), så var det godt å oppdage og lese noe nytt og fengende. Så det var spennende å prøve noe nytt for en gangs skyld.

Begynnelsen var veldig treg og det tok litt tid før jeg kom inn i handlingen, og mens jeg leste var det mye som var likt Twilight. Det er et eller annet med disse biologitimene. Det er visst der ting skjer. Det er der Nora Grey møter mystiske Patch, de blir partnere, går ikke overens og det viser seg at Patch ikke er et helt vanlig menneske. Dette konseptet høres veldig kjent ut, ikke sant? Og kan være noe oppbrukt. Men Becca Fitzpatricks skrivemåte er mye bedre enn Meyers, og alt virker ikke så pompøst. Og Nora Grey er mer elskverdig enn Bella Swan. For meg var Nora lettere å leke. Vanskelig å forklare så jeg skal ikke legge mer vekt på det.

Hush, hush var en særdeles overraskende, interessant og gledelig lesing. Boka bød på spennende karakterer, interessante vennskap og ga meg en fornøyelig opplevelse i engleverden. Og når jeg kommer over Crescendo, skal jeg definitivt skaffe meg den og begi meg videre på dette spesielle eventyret. Klarte å styre unna å lese smakebiten til neste bok. Når jeg leser spennende smakebit til neste bok i en serie, klarer jeg sjeldent å vente til å lese den, men ved å hoppe over smakebiten, klarer jeg å være tålmodigere og prøve å vente til jeg tilfeldigvis kommer over boka i bokhandelen. Men må si jeg er spent på fortsettelsen! En herlig bok å tenke tilbake på, og for et vakkert cover. Jeg elsker bokcoveret. Det er så levende og har en herlig fargekombinasjon.

Gleder meg til å bli bedre kjent med hovedpersonene!




Bakpå



Falling for the fallen …

For Nora Grey, romance was never part of the plan.

Not until Patch came along. With his easy smile and eyes that seem to see inside her, Nora is drawn to him against her better judgement.

But after a series of terrifying encounters, Nora isn’t sure if she can trust him. Patch seems to be everywhere she is and to know more about her than her closest friends. And when she tries to seek answers, she discovers she is right in the middle of a centuries –old battle between the immortal and the fallen… and it’s time to take sides.

“a fast-paced, exhilarating read…”
Publishers Weekly

“absolutely brilliant”
BELLAANDEDWARD.COM




Originaltittel: Hush, hush

Norsk tittel: Fallen engel

Forfatter(e): Becca Fitzpatrick

Sjanger: paranormal romance

Målgruppe: Ungdom

Antall sider: 391

Forlag: Simon & Schuster


Utgitt: 2009


Min utgave: ? (Pocket med rød skrift)


Lest: 04.07 - 12.07 (2011)

Kilde: Kjøpt


Plot: 5

Tittel: 6

Omslag: 6

Baksidetekst: 5

Persongalleri: 5

Skrivemåte: 5

Slutten: 4

Høydepunkt: Spennende med noe annet enn vampyrer, og det er også med en smakebit til neste bok, Crescendo.


Lavpunkt: Starten var litt treg og slutten var ikke så overraskende som jeg hadde håpet på at den skulle være.


Terningkast: 5


Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge, 2011 Summer Romance Challenge


Originaltittel: Whispers and lies

Forfatter(e): Joy Fielding

Sjanger: thriller, mystery, suspense

Målgruppe: Voksen

Antall sider: 294

Forlag: Cappelen Damm


Utgitt: 2002


Min utgave: 2011 (Pocket)


Lest: 30.06 – 04.07 (2011)

Kilde: Kjøpt


Plot: 5

Tittel: 4

Omslag: 5

Baksidetekst: 3

Persongalleri: 3

Skrivemåte: 3

Slutten: 4

Høydepunkt: Lettleselig krim som er spennende så lenge boka varer, men ikke akkurat en bok man husker lenge etterpå. Men en page-turner var den gitt! Måtte hele tiden vite hva som ville skje, så sidene fløy. Overraskende vendepunkt.


Lavpunkt: Skrivestilen minte meg litt for mye om chick lit, men ikke helt det heller. På kanten av den sjangeren, også var det jo en god del snakk om hår, sexliv, og noen dialoger som virket litt unødvendig. Dialoger som virket å være med bare for å fylle noen sider, men som egentlig ikke har noe med handlingen å gjøre.


Terningkast: 3


Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge, Mystery and Suspense Reading Challenge.




3 kommentarer:

  1. Jeg tror det kan være lurt å være litt skeptisk til enkelte romaner som blir hypet veldig opp, jeg. Når man så velger å lese dem allikevel, så har man ikke så store forventninger, og da blir man kanskje positivt overrasket. Jeg er helt enig med deg, Hush, hush er en veldig spennende roman. Jeg var også litt redd for at historien skulle være for lik Twillight, men takk og pris så var den mye, mye bedre. Nora er, som du sier, mye lettere å like, hun er ikke sutrete på samme måte som Bella. Og Patch er jo også en annen type enn Edward ;-) Og ikke minst, jeg synes Fitzpatrick er en mye dyktigere forfatter en Meyer. Og så hadde jeg stor sans for Vee.

    Gled deg til Crescendo, den synes jeg var enda bedre :-)

    SvarSlett
  2. rufsetufsa13:24

    Det var vel derfor jeg likte Hush, hush siden jeg var så skeptisk til den og forventningene ikke helt på topp. Da er det kanskje lettere å la seg overraske? Og ja, Nora var mye lettere å like. For som du sier var Bella vel sutrende og selv om Nora også hadde sine nedturer, så var det lettere å få sympati med henne. Hun hadde en varmere sied som Bella aldri viste (i alle fall ikke i mine øyne), og Patch var mer spennende enn denne Edward. Edward syntes jeg var bare ufyselig (selv om det var meningen også). Han ble aldri sjarmerende for meg og har aldri lært meg å like ham, og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Men hver sin smak og behag. Likte Patch mye bedre. Han hadde en slags sjarm som er vanskelig å forklare og jeg ble stadig mer nysgjerrig på ham.

    Og Vee er absolutt en herlig karaker! Hun har kjappe replikker og er veldig morsom. En slik venninne burde alle ha :)

    Så når jeg kommer over Crescendo, skal jeg definitivt kjøpe den for jeg gleder meg til fortsettelsen av dette snedige, men spennende eventyret :)

    SvarSlett
  3. Hvem av dem vil ofre Nora og hvem vil redde henne?.Hush Hush er forsavidt en helt grei bok.

    SvarSlett