22. august 2024

Filmer og Tv-serier sett i juli

Siden lesemåneden juli var såpass dårlig, var det en lettelse at filmverdenen var litt bedre og var mer engasjerende enn det alle de sju bøkene som jeg leste, klarte å skape. Det sier jo litt.

Denne gang så jeg også en del gamle filmer, noen nyere, og selv om det går mest i horror, slashere og thrillere, ble det noen andre sjangre også.

I juli så jeg disse filmene:



The Harbinger (2022)

Shirley (2020)

Istid (2002)

Bama Rush (2023)

Copycat(1995)

Shattered Innocence (1988) 

Halloweentown  II (2001)

Sea Fever (2019)

Batman (1989)

Firestarter (2022)

Couples Retreat: Murder (2024)

Istid 2 (2006)

Elephant (2003)

Pressure (2015)

Stoker (2013)

Batman Returns (1992)

 


Le Masque/Den maskerte storsvindleren (2022)

The Haunted Mansion (2003)

Fake Famous (2021)

Truth or Dare (2018)

Batman Forever (1995)

Fallen (1998)

Dark Windows (2023)

A Housekeeper's Revenge (2016)

The Mumie (2017)

A Family Affair (2024)

Clueless (1995)

Terrifier 2 (2022)

28 filmer ble sett i juli. Ja, jeg vet, jeg har ikke noe liv. 👿 3 av filmene var dokumentarer. Likte ikke alt jeg så, men mye. Noen ganger ser jeg filmer jeg har sett før, og av og til ser jeg noen jeg ikke har fått med meg tidligere. Litt begge deler.


Og hvilken film likte jeg best i juli?


 
Terrifier 2 (2022)
 
Ironisk nok den siste filmen jeg så i forrige måned. Selv om den varte i over to timer, føltes det ikke sånn. Jeg har sett Terrifer 1, og likte den selv om den ikke hadde mye til plot, og dermed overraskende at jeg likte oppfølgeren mye bedre. Liker ofte ikke mange oppfølgere, men denne hadde sin egen stil.
 
Den er om Art the Clown, som er en blanding av klovn og en mimer. Den er også om en jente, Sienna og hennes lillebror Jonathan som har mistet faren sin, og moren deres er en smule hissig på grunn av det. Det nærmer seg Halloween, og Sienna har jobbet hardt med et kostyme hun har laget selv. Lillebroren hennes advarer henne om Halloween kvelden, fordi diverse tegn har hintet til ham om at noe fælt vil skje. Sienna er ikke overbevist, selv om hun i det siste har lagt merke til en klovn som ofte har vært i nærheten av henne, og som gjør henne nervøs. Hvem er han og burde hun være nervøs?

Vet at plottet høres veldig typisk ut, men det er ikke filmen. Den er veldig kunstnerisk, og plottet og musikken passer sammen veldig godt. I og med at dette er en slasher, er ikke dette en film for alle. Denne er i hvert fall voldelig. Det er den ene voldelige scenen etter den andre som det ofte er i slahsere, men denne er noe mer utfordrende i nyere tid og underholdende. Det er feil å si at vold er underholdende, men det er nettopp det som er meningen med slashere. Det skal være drøyt og underholdende. Det er også en stor forskjell på film og virkelighet. Har også sansen for Art the Clown, som er en fascinerende skikkelse fra vår tid.

Det kommer en tredje film i oktober. Har sett traileren og er ikke helt fan av at filmen er lagt til i jula, men kommer til å se den når den blir lett tilgjengelig.

Andre filmer jeg likte og gjerne vil nevne i forbifarten, er: Ice Age 1 og 2, Copycat, Batman, Batman Returns, Batman Forever, og Fallen. Har sett alle disse før, men det er så lenge siden at det ikke gjorde noe. Har begynt å se alle Batman filmene på nytt. Vet at det fins eldre Batman filmer, men de er ikke så lett tilgjengelige, så begynte med den fra 1989. Er ikke så veldig glad i superheltfilmer, men har sansen for Batman.

Serier:

Baby Reindeer

What We Do in the Dark sesong 1

VGS sesong 3
 
Den eneste serien jeg ble helt ferdig med i juli var Baby Reindeer og syntes den var helt ok. Den ble litt småkjedelig  i lengden. De andre ble jeg ferdig med bare en sesong av. Jeg ser mange serier for tiden, både lange og korte. De lange jeg ser på, er på over tjue episoder hver sesong og tar dermed noe tid. Det gjør ikke noe for min del da jeg ikke kommer fra en generasjon da alt skal skje raskt. Jeg har tid.👿
 
Så dermed er jeg ferdig med juli og kan bekrefte at jeg var heldigere med filmfronten enn bokverdenen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar