6. august 2023

Månedens Bokanbefaling (juli)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Southern Book Club's Guide to Slaying Vampires av Grady Hendrix, The Hunted av Gabriel Bergmoser og Fairy Tale av Stephen King, er fra egen boksamling  

I juli leste jeg disse bøkene:



 
Lest i kronologisk rekkefølge:
 
 

Skriften i vannet - John Ajvide Lindqvist

Det innestengte spøkelset - Petrus Dahlin & Sofia Falkenhem

The Hunted - Gabriel Bergmoser

Vi begynner med slutten - Chris Whitaker

Fairy Tale - Stephen King


Juli var en spesiell måned siden så lite ble lest. Ikke akkurat lite, da. Grunnen til at det er mindre bøker denne gang, er fordi at de fleste bøkene var ganske store, og smuglesingbøker som jeg ennå ikke er ferdig med, er også noe store. De tok også noe tid. Derfor ble jeg ikke ferdig med mange bøker i juli. Med smuglesingbøker, er bøker jeg leser som jeg ikke viser på bloggen mens jeg leser dem. Ikke før de er ferdiglest.

Dermed blir det en kortere månedsanbefalings innlegg enn til vanlig. "Rask og enkel". Men noen bøker ble da lest og jeg leser hver dag, også dager jeg er en smule lei av lesing. Selv om det ble mindre antall bøker denne gang, likte jeg det meste av det jeg leste.

➤ I juli ble 6 bøker lest. 4 bøker mindre enn i juni.

1 av 6 planlagte bøker ble lest. Se lenger ned i innlegget hvilken bok jeg skal lese, siden jeg ikke klarte alle de planlagte bøkene i juli. Da skal jeg lese en bok som jeg ikke leste i fjor eller en bok som er eldre, som jeg fremdeles er interessert i å lese.

➤ Den ene planlagte boka jeg leste var: Det innestengte spøkelset av Petrus Dahlin og Sofia Falkenhem.

➤ Bøker som jeg begynte på før juli: Skriften i vannet av John Ajvide Lindqvist, Vi begynner med slutten av Chris Whitaker og Fairy Tale av Stephen King.

➤ Det ble litt smuglesing i juli også, men noen av dem ble jeg ikke ferdig med innen juli. Men de jeg ble ferdig med, var: The Hunted av Gabriel Bergmoser og Vi begynner med slutten av Chris Whitaker.

➤ I juli ble det bare en femmer.

 

Og hvilken bok likte jeg best i juli?

 

 
The Southern Book Club's Guide to Slaying Vampires - Grady Hendrix
 
En fiffig horror bok som er en fin blanding av alvor og hunor uten at det blir en grøsserkomedie. Den er om Patricia Campbell som syns at livet hennes har blitt kjedelig. Det er hus, unger, mann og de samme rutinene hver dag. Mannen hennes ser hun sjeldent da han er arbeidsnarkoman. En mann kommer flyttende i nærområdet og påstår han er eierens grandnevø. Han heter James Harris og blir godt likt av alle. Eneste lyspunktet Patricia har i livet er bokklubben sammen med andre kvinner. De velger bøkene og møtes senere for å diskutere dem. Ofte leser de temmelig mørke bøker.
 
Da Patricia blir vitne til noe skremmende og opplever uhyggelige ting hjemme, føler hun seg ikke lenger trygg, og hun gir James Harris skylda. Hun prøver å overbevise andre hva eller hvem han er, og hun bryr  seg ikke om at de andre kanskje tror at hun er blitt sprø ...
 
Likte denne bedre enn The Final Girl Support Group. Jeg liker final girl konseptet, både i bøker og filmer, men syntes vampyrboka var mer fengende. Den var både dyster, underholdende og hadde flust av stemning. De minner meg litt på de trashy horrorfilmene jeg så på i 80 og 90 tallet. Trashy, men underholdende og småkreative horrorfilmer.
 
Hele anmeldelsen kan leses her.
 
 
Andre bøker jeg gjerne vil anbefale videre, er:
 
 
The Hunted: Bestefaren til Allie eier et roadhouse i Australia. Det er en blanding av bensinstasjon og veikro, og den ligger øde til. Hun blir sendt til bestefaren sin som straff for at hun slo til en jente på skolen og hun har mistanke om at foreldrene skal diskutere skilsmisse mens hun er borte. Bestefaren kjenner hun nesten ikke, da han nesten ikke er nevnt hjemme. Tilværelsen i huset hans som ligger på den andre siden av veien til roadhuset, er kjedelig, spesielt siden stedet er øde. Men det blir det ikke når en skadet jente kommer kjøerende, og ber dem om å ikke ringe til poliet eller ambulanse. Snart får de besøk av en ublid gjeng som spør etter henne ...
 
God, gammeldags horror med en liten dose slasher. Boka er kort, så man blir ikke altfor godt kjent med karakterene, men i stedet får man mye suspense. Brutalt og herlig.
 
Anmeldelse kommer.
 
 
Skriften i vannet: Første bok i Blodstormen og hans første krimbok. De fleste kjenner ham som horrorforfatter.  Julia Malmros får æren av å skrive den neste boka i Millennium serien. På grunn av det blir hun kjent med hackeren Kim Ribbing for å gjøre research til Lisbeth Sander karakteren. Han er mye yngre henne og han virker sær, men likevel er det noe med ham som gjør henne nysgjerrig. Etter første utkast blir ikke kvinnen som sitter på rettigheten av Millennium særlig begeistret, og på grunn av skuffelse, gjør Julia en dårlig Tv-opptreden. Etter disse katastrofene, drar hun til sommerhuset. Hun blir ikke der lenge før hun blir vitne til en massakre som nylig har skjedd med en familie. Julia var tidligere politi før hun ble forfatter på heltid. Klarer hun å holde seg unna saken? Samtidig blir man kjent med Jonny Munther, som er Julias eksmann og som fremdeles er i politiet.

En god førstekrim og førstebok i en ny serie. Syntes det ble noe tørt i midtpartiet, og er ikke så glad i krim med mye reising involvert, men synes at de fleste karakterene var både spennende og irriterende. Personlig foretrekker jeg John Ajvide Lindqvist som horrorforfatter, men jeg er nysgjerrig nok til å få med meg neste bok.

Hele anmeldelsen kan leses her.


Bøker som var helt ok:
 
Det innestengte spøkelset: Den første boka i Redd Spøkelsene! Den er om tvillingene Sam og Sara, som får vite om kjelleren som foreldrene har holdt skjult for dem inntil nå. Grunnen er at tingene til besteforeldrene deres er der. Rare og merkelige ting som er tilknyttet til overnaturlige ting, og diverse fenomener. De må love å aldri nevne kjelleren til noen andre. En dag hører de en enesom og trist lyd, og de får seg litt av en overraskelse når de finner ut hva den lyden kommer fra.

Et småkreativt plot og sjarmerende historie, men ble ingen fan av illustrasjone. Selv om det er barnebok, syntes jeg illustrasjonene var vel enkle, og kunne ha tenkt meg litt farger for å skape mer stemning.

Anmeldelse kommer.
 

Bøkene jeg likte minst i juli:
 
Hei, hyggelig at du fremdeles leser. 


Vi begynner med slutten: Vincent King kommer ut av fengsel etter tretti år. Barndomsvennen hans og politisjef, Walk, sliter med helsa, men er redd for å innrømme det. Fordi han er redd for å miste jobben. Man blir også kjent med tretten år gamle Duchess, den fredløse, og hennes fem år gamle bror som hun er veldig knyttet til. Han er hennes ansvar. En thriller om tap, sorg, gamle følelser og hvordan komme seg videre.

Jeg foretrekker store bøker, men denne var unødvendig stor. Boka er på 526 sider, men kunne godt ha blitt kuttet ned med to hundre sider uten at man går glipp av noe. Det ble en god del gjentakelser underveis og lite utvikling. Fortellerstemmen hans minner meg litt om John Grisham, bare at Grisham er en bedre historieforteller. Istedet for å bli rørt av Duchess historie, ble jeg en smule irritert over at hun gjentok at hun var fredløs hele tiden. Denne er en thriller, men det føltes mer ut som å lese en roman.

Anmeldelse kommer.


Fairy Tale: Stephen King er og blir min forfatterhelt, men jeg trenger ikke å like alt av ham. Det har skjedd før.

Tenåringen Charlie får et sterkt bånd til hunden Radar. De møttes da hundeieren ble skadet i sitt eget hjem og Radar gjødde helt til Charlie kom, siden haar de vært sammen. Tidligere har Bowditch og Charlie så vidt møttes, men har aldri pratet med hverandre. Bowditch er en svært sky mann som har holdt seg for seg selv. Da han blir sendt til sykehus, tar Charlie av seg huset og Radar for han liker å hjelpe andre, og han liker hunden. Hunden begynner å bli gammel og hanglete. Han får streng beskjed av Bowditch om å holde seg unna skjulet i hagen. Etter at tilliten blir større, får Charlie vite om en mulighet som kan gjøre at hunden Radar kanskje kan bli eldre, men det haster. Charlie og hunden legger ut på en merkverdig reise, i håp om å gi hunden et lengre liv. Selv om muligheten kanskje ikke vil virke eller er helt til å stole på, er det verdt å prøve, med tanke på det unike båndet de to har skapt.

Jeg vet at Stephen King behersker ulike sjangere, for har lest The Dark Tower, On Writing og mye annet som ikke er horror og thrillere. Jeg likte The Dark Tower serien, men siden jeg ikke er noen fantasy leser, bortsett fra når det kommer til urban fantasy, så er det en sjanger jeg aldri har blitt glad i. Det fungerer på skjerm, men i bokformat blir jeg ofte lost. Denne var forståelig, men det ble vel mye Alice in Wonderland for min del, til tross for at jeg skjønner hvor lett det er å bli knyttet til og glad i dyr. Men foretrekker King som horror og thrillerforfatter.

Anmeldelse kommer.

 

Det blir nok en strafferunde da jeg ikke klarte å komme meg gjennom de seks planlagte bøkene for juli. Denne gang blir strafferunden å lese Tause løgner av Kathryn Croft. Den skulle jeg egentlig lese i mai i fjor. Grunnen til at jeg vil lese denne, er fordi den virker interessant og spørsmålet er om jeg skal følge dette forfatterskapet videre eller ikke, siden jeg ikke likte While You Were Sleeping, som jeg leste i 2018.

Jeg er ennå ikke ferdig med strafferunden fra juni som var å lese Jeg så henne den natten av Drago Jančar, men jeg er på side 33 av 252 sider. Jeg ville bli ferdig med Vi begynner med slutten av Chris Whitaker først, som også var en strafferunde. Grunnen til at jeg vil lese Jeg så henne den natten, er fordi konseptet virket mystisk og det er en sjanger jeg ikke leser mye av. Så må gå litt utenfor komfortsonen, også.


Filmer og dokumentarer sett i juli:



Service De Luxe (1938)

Wiatr/The Wind (2019)

Kingdom: Ashin of the North (2021)

Secrets in the Walls (2010)

UFO Sweden (2022)

Catfish Killer (2022)

The House In Between (2020)

Red Dot (2021)

Traffik (2018)

There's Something Wrong with Aunt Diane (2011)

Why Did You Kill Me? (2021)

Solo (2018)

#IAMVANESSA (2022)

Social Nightmare (2013)

Don't Breathe 2 (2021)

The Monster Club (1982)

 


Old 37 (2015)

Nobody (2021)

Dos (2021)

Av:The Hunt (2020)

 In the Tall Grass (2019)

Are You in the House Alone? (1978)

Haunting of Margam Castle (2020)

Calibre (2018)

Ludo (2015)

Don't Go in the House (1979)

Malnazidos (2020)
 
Jeg gjør oppmerksom på at de fleste filmene har 16/18 års grense!
 
 
Serier/reality sett:

The Hills sesong 6 (den siste)

VGS sesong 1

Chilling Adventures of Sabrina sesong 1

You sesong 4

Melrose Place sesong 4

Riverdale sesong 1

 

 Ryggperspektiv av bøkene:

Det ble ingen lydbøker i juli for hadde ingen konsentrasjon til det. Oppførte en lydbok på Goodreads den 31. juli, men som jeg ikke har startet på ennå. Så skal høre den i august, og noen flere hvis konsentrasjonen blir bedre. Synes de krever ekstra konsentrasjon enn det fysiske bøker gjør.

En kort og rask månedens bokanbefaling denne gang. Litt forfriskende det også. 😈


2 kommentarer:

  1. Tenk, jeg har to bøker på din liste denne uken! Whitaker og Lindqvist. Som du sa, så likte jeg nok Skriften i vannet bedre enn deg, men jeg har ikke lest horroren hans.
    Lykke til med ny leseuke Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsomt at vi leser de samme bøkene av og til. =) Jeg likte Skriften i vannet, men ble litt lei av Julia og Kim i lengden. Men har lyst til å lese oppfølgeren for å se hvordan den er. Han er sterkere som horror forfatter. Likte ikke La den rette komme inn som er hans mest populære. Fikk større sans for Menneskehavn og Håndtering av udøde som var veldig gode.

      Takk for det, og tror jeg trenger det. =) Og i lige måde. Her har det endelig blitt regn. På tide. =)

      Slett