7. august 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Fairy Tale av Stephen King,, The Pallbearers Club av Paul Tremblay, Do You Dream of Terra - Two av Temi Oh, og Middag med en morder av Lisa Scottoline, er fra egen boksamling 


 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Vi begynner med slutten - Chris Whitaker
Fairy Tale - Stephen King
Begravet - Sharon Bolton

Antall leste sider:

461 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke
:

Skriften i vannet - John Ajvide Lindqvist

Bøker som leses nå:

📖 Kjølvann - Sam Lloyd
📖 The Pallbearers Club - Paul Tremblay
📖 Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖 Svarte seil - Rebecka Edgren Aldén
📖 Do You Dream of Terra - Two? - Temi Oh

Planlagte bøker denne uka:

⃞  Passasjeren - Sven Petter Næss
⃞  Middag med en morder - Lisa Scottoline

I forrige uke hadde jeg som mål å bli ferdig med Kjølvann av Sam Lloyd, Begravet av Sharon Bolton og kanskje Svarte seil av Rebecka Edgren Aldén. Jeg ble ferdig med en av dem og det var Begravet. I stedet for å bli ferdig med Kjølvann og Svarte seil, ble jeg ferdig med noen andre bøker.

Natt til mandag leste jeg ut Vi begynner med slutten av Chris Whitaker. Den ble jeg noe skuffet over da den er stemplet som en thriller, men den opplvedes mer som en roman. Jeg leser noen romaner, men da spørs det litt hva de handler om. Denne ble for gjentakende og fikk ikke helt tak på karakterene. Ble noe lei av tretten år gamle Duchess som kalte seg fredløs hele tiden. Selv om jeg foretrekker store bøker, ble det for mange gjentakelser og lite utvikling. Den var vel rolig til "thriller" å være ...

Samme dag leste jeg ut Fairy Tale av Stephen King som jeg hadde lest siden 21.september, som er hans bursdag. Grunnen til at det tok lang tid er fordi det var en avvesklingsbok. En bok jeg leste litt når jeg ville i. Selv om han alltid er min favorittforfatter og forfatterhelt, fikk jeg ikke helt sansen for denne. Likte båndet mellom Charlie og hunden Radar, for skjønner hvor sterkt et bånd til dyr kan være. Men som sagt er ikke fantasy helt min sjanger, selv om jeg liker urban fantasy en gang i blant. Men ren fantasy er jeg ikke spesielt glad i. Jeg foretrekker King som horror og thriller forfatter. Heldigvis kommer han ut med en horror i september som heter "Holly". Føler jeg er mer spent på den fremfor Fairy Tale da den kom ut. Jeg visste det var fantasy, men prøver å lese det meste av King.

Natt til søndag leste jeg ut Begravet av Sharon Bolton som jeg brukte fjorten dager eller mer på. Ikke fordi den var kjedelig, men fordi den var på nesten seks hundre sider. Den hadde korte kapitler og er veldig lettlest, men har ikke disiplin til å lese flere timer i strekk. Det er bok to om Florence Lovelady som er i politiet. Jeg likte å lese om landskapet, persongalleriet, og sakene som spant fra 1969 til 1999. Noen rolige partier her og der, men det må man regne med når det gjelder store bøker. Likte også at boka inneholdt litt hekseri.

Jeg ble som sagt ikke ferdig med Kjølvann av Sam Lloyd. Grunnen er vel at jeg slet noe med begynnelsen. I begynnelsen er det veldig mye snakk om Lucy, hovedpersonens kjærlige og perfekte familieliv, fødselshistorier og diverse som jeg ikke er interessert i å lese om. Men etter å ha kommet til side 130, har det endelig begynt å ta seg opp og jeg liker boka litt bedre.

Jeg har ikke begynt på The Pallbearers Club av Paul Tremblay, men skal begynne på den i natt. Det blir min tredje bok av ham. Tidligere har jeg lest The Cabin at the End of the World og A Head Full of Ghosts. Jeg likte The Cabin at the End of the World bedre. Har ikke sett filmatiseringen ennå. Jeg liker regissøren, men litt usikker på castingen, men kommer sikkert til å se den en gang den blir lett tilgjengelig.

Har heller ikke lest videre i Aftentid og morgengry av Ken Follett, noe jeg må gjøre noe med, da jeg har satt som mål å lese den ferdig innen august, og det er en bok på sju over hundre sider. Jeg liker store bøker, men må ha litt tid da de ikke er de enkleste bøkene å komme seg gjennom.

I helga leste jeg ikke videre i Do You Dream of Terra - Two? av Temi Oh. Jeg konsentrerte meg om andre bøker i stedet, så det er for tidlig å si noe om den, da jeg ikke har kommet så langt. Det er en ny samlesing med en annen bokblogger. Har lest noe science fiction for ungdom, men ikke så mye for voksne. Noe som er rart, for liker en del science fiction filmer.

De neste bøkene på leselista er Passasjeren av Sven Petter Næss. Har ikke vært helt begeistret over bøkene hans, men ville lese denne da den virket noe mørkere. Og jeg skal lese Middag med en morder av Lisa Scottoline. Har ikke lest noe av henne tidligere. Kjøpte den i en dagligvarebutikk en gang for noen år siden. Den ble opprinnelig utgitt i 2004.

Målene for denne uka er å lese ut Kjølvann av Sam Lloyd og Svarte Seil av Rebecka Edgren Aldén. De andre trenger jeg noe mer tid på da de er store, og selv om The Pallbearers Club er en kort bok, leser jeg tregere på engelsk.

Så det blir noe variert lesestoff i denne uka også.😈

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar