21. august 2023

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Pallbearers Club av Paul Tremblay, Camp Murderface av Josh Berk og Saundra Mitchell, Middag med en morder av Lisa Scottoline, og Do You Dream of Terra - Two? av Temi Oh, er fra egen boksamling
 

 
 Bøker som ble lest i forrige uke:

Camp Murderface - Josh Berk og Saundra Mitchell
The Pallbearers Club - Paul Tremblay

Antall leste sider:

576 sider

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Svarte seil - Rebecka Edgren Aldén

Bøker som leses nå:

📖 Passasjeren - Sven Petter Næss
📖 Middag med en morder - Lisa Scottoline
📖 Aftentid og morgengry - Ken Follett
📖 Øya - Sarah Pearse
📖 Do You Dream of Terra - Two? - Temi Oh

Planlagte bøker denne uka:

⃞   Vokterne - John Grisham
⃞   Hjemkomst - Kate Morton

Målene for forrige uke var å lese ut Passasjeren av Næss, The Pallbearers Club av Tremblay, og kanskje Øya av Sarah Pearse. Jeg ble ferdig med The Pallbearers Club, men ikke de to andre bøkene.

Natt til lørdag ble jeg ferdig med Camp Murderface av Josh Berk og Saundra Mitchell. Det er en horror bok for barn. Hvis man vil ha litt sommerlig horror, er denne ypperlig og ganske lett å lese. Ikke alle barn kan engelsk, riktignok, men den er fin hvis man holder på å lære seg det og som begynner å mestre det. Jeg likte stemningen i boka, men ble ikke spesielt glad i karakterene, da de var noe besserwissere, og ikke helt troverdige. Det er også kommet en oppfølger. Jeg var ikke overbegeistret over denne, men nysgjerrig nok til å få med meg bok to. Denne hørte jeg på lydbok.

Natt til søndag leste jeg ut The Pallbearers Club av Tremblay og dessverre likte jeg den ikke i det hele tatt. Det er min tredje bok av ham. Jeg likte ikke boka fordi det var mer humor i stedet for horror, og syntes ikke den type humor var noe morsom. Jeg likte heller ikke karakterene. De prøvde å være morsomme, men i stedet var de irriterende. Jeg ville lese denne da konseptet var noe unikt, men i stedet for horror fikk jeg en grøsserkomedie. Jeg liker noen av grøsserkomediene på film, men ikke i bokformat. Det er sjeldent jeg liker humor i bøker, da jeg ofte synes det i stedete blir tørt enn morsomt. Det skjedde med denne. Synes fremdeles at The Cabin at the End of the World er hans beste. Det er en bok jeg fremdeles tenker på.

Jeg ble som nevnt ikke ferdig med Passasjeren av Næss, selv om den er noe kort, men er kommet over halvveis. Så blir nok ferdig med den en av de nærmeste dagene. Det er min tredje bok av ham. Er ingen storfan av Harinder Singh serien, for personlig foretrekker jeg mer hardbarket krim. Liker dog konseptet denne gang, og Næss er god når det gjelder hverdagslig krim.

I natt begynte jeg ikke på Middag med en morder av Lisa Scottoline som er min nye nattlektyre. Noen ganger trenger man tid på å starte på en ny bok, når man er ferdig med en annen. Så leste i andre bøker jeg hadde begynt på, heller. Men skal begynne å lese den i natt.

I forrige uke leste jeg ikke videre i Aftentid og morgengry av Follett fordi andre bøker fristet mer, men skal fortsette med den i morgen. Hvis jeg ikke blir ferdig med den innen august, skal jeg prøve å få lest så mye som mulig innen da. Det er jo typisk meg å gjøre alt i siste liten.

Kom meg et stykke i Øya av Sarah Pearse. Det er min andre bok av henne, og det er bok to om Elin Warner. Usikker på om bøkene til Sarah Pearse er noe for meg. Konseptene er fristende, men språket er litt for jålete. Vi får se.

Jeg leste litt videre i Do You Dream of Terra - Two av Oh. Den leser jeg sammen med en annen bokblogger. For tidlig å si om jeg liker den eller ikke. Jeg ville lese den fordi konseptet virker interessant. Har ikke lest mye science fictiion, noe som er rart, for ved siden av horror og thriller filmer, ser jeg en god del science fiction. Har bare sett for meg at science fiction bøker er veldig tørre, av en eller annen grunn ...

De neste bøkene på leselista er Vokterne av John Grisham og Hjemkomst av Kate Morton. Har lest bøker av begge tidligere. Har lest mest av Kate Morton, og etter å ha lest en bok av John Grisham, ville jeg bli bedre kjent med forfatterskapet hans.

I denne uka har jeg som mål å lese ut Passasjeren av Næss siden jeg er allerede godt i gang og Øya av Sarah Pearse. Satser ikke på flere da man prøver å være realistisk. Jeg leser ikke tregt, men i vanlig tempo og må ta det derfra.😈

2 kommentarer:

  1. Artig det du sier om science fiction bøker, at de virker tørre. For meg er det helt motsatt. Foreløpig liker jeg konseptet, men det er jo litt tidlig å si ennå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sier at de virker tørre uten at jeg har lest så mange. Det er bare en slags innbilning. Noe som er rart for synes ofte at science fiction filmer er svært underholdende. =)

      Slett