1. mai 2022

Bøker jeg skal lese i mai

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Tause løgner av Kathryn Croft, Barnet av Fiano Barton og Five Deaths for Seven Songbirds av John Everson, er  fra egen boksamling

 


 
Tause løgner - Kathryn Croft

Rovhjerte - Ulrika Rolfsdotter

Barnet - Fiona Barton

Den tause moren - Arnaldur Indridason

Five Deaths for Seven Songbirds - John Everson

Åndenød - Amy McCulloch

 

Det er mai og tid for ny leseplan. Som vanlig blir det en blanding av nye og eldre utgivelser, og helt tilfeldig at det ble noe mørkt lesestoff. Men sier ikke nei til det.


Tause løgner: En bok jeg har hatt i hylla en del år. Har lest en bok av henne tidligere som jeg ikke likte, men når et konsept interesserer, er jeg ikke så nøye med hvem som har skrevet boka bestandig. Hater at thrillere fremdeles blir sammenlignet med Gone Girl av Gillian Flynn og The Girl on the Train av Paula Hawkins. Gone Girl er mins ti år gammel og oppskrytt. Syntes ikke den var så kreativ som mange mente den var, og The Girl on the Train er nærmeste en blåkopi av Gone Girl. Den nesten somme oppskriften blir brukt. Så håper at denne boka er noe annet, og det var ikke på grunn av sammenligningene av disse bøkene at jeg kjøpte boka

(Bakpå):

- Mannen din begikk ikke selvmord!

Mia Hamilton levde det perfekte liv sammen med
ektemannen, universitetsprofessoren Zach, og deres to
år gamle datter. Men alt forandret seg da Zach begikk
selvmord samme kveld som en av hans studenter forsvant.
Fem år senere, akkurat da Mia har begynt å leve igjen,
dukker den fremmede Alison opp og forteller at
Zach ikke tok sitt eget liv.
Alison leder Mia på veien til Zachs fortid, og Mia
begynner å tro at hun aldri egentlig kjente sin egen mann.
Etter som stadig mørkere hemmeligheter blir avslørt, blir
Alison stadig vanskeligere å forstå, og Mia undrer seg over
hvorfor Alison er så ivrig etter å hjelpe? 

"Herregud, dette er bra! Det er bedre enn bra, det 
er mind-blowing ... Jeg satt ytterst på stolen med 
hjertet i halsen ... Dette er rett og slett en gripende 
fortelling. Hvis du liker psykologiske thrillere, er denne 
et must. Jeg gir den glatt 5 velfortjente stjerner!#
CHELLE'S BOOK REVIEWS

"Jeg så den ikke komme! Så mange hemmligheter
og løgner ... En fantastisk bok som hekter deg fra start,
og som gjør at du ønsker deg mer.
LESER PÅ GOODREADS
 

Rovhjerte: Denne ble utgitt på norsk tidligere i år, så har ikke hatt den så lenge. Både coveret og baksidetekst frister. En bok jeg ikke vet så mye om, men det er også slik jeg foretrekker det. Ville lese den for fikk med meg stkkordene folketro og hekseri på baksideteksten. Det skulle ikke mer til ...


(Bakpå):

 

"Rolfsdotter kan fort være årets

stjerneskudd på krimhimmelen."

GEFLE DAGBLAD


ANNIE LJUNG har skap et nytt liv som sosionom i

Stockholm, langt fra hjembyen Lockne. Når hennes

demente mor rømmer fra sykehjemmet, blir Annie

tvunget til å dra tilbake til stedet hun både elsker og

hater. Samtidig forsvinner hennes slektning Saga

sporløst, og Annie blir overtalt til å bi. Hva slags

hemmeligheter har egentlig 17 år gamle Saga? Har

hun rømt, vært i en ulykke eller blitt myrdet? Annie

blir stadig mer involvert i søket og blir tvunget til å

møte demonene fra fortiden.


Rovhjerte er første del i en drivende spenningsserie

som finner sted i Ängermansland i Nord-Sverie

- inspirert av folketro, historiske drap og hekse-

prosesser fra 1600 - tallet.


Barnet: Har ikke lest noe av Barton før. Det er bare et navn jeg har lagt merke til. Har ikke lest den forrige boka i serien, men som sagt før er jeg ikke nøye på det når det gjelder krimserier. Det er lett å følge med hovedkarakterene likevel, hvis man ikke har lest bøkene i riktig rekkefølge.


(Bakpå):

 

 DU KAN BEGRAVE

FORTIDEN, MEN 

SANNHETEN LEVER VIDERE


"En oppslukende, uimotståelig

historie om en gammel hemmelighet

som sakte, men sikkert ser dagens lys.

Helt fantastisk lesning!"

SHARI LAPENA


Da et gammelt hus rives i et boligområde i London, oppdager en

av bygningsarbeiderne et barneskjelett, begravet mange år tidligere.

Hendelsen nevnes så vidt i lokalavisen. Men for tre kvinner, som

aldri har møtt hverandre, er funnet umulig å ignorere. For en kvinne

er det en påminnelse om det aller verste som noen gang har skjedd

henne. For den andre kvinnen vekkes en frykt for at hennes mørkeste 

hemmelighet skal avsløres. Og for den tredje, journalist Kate Waters,

er det starten på en jakt etter sannheten. Hvem var barnet? Hva skjedde?

Kate finner forbindelser til en forbrytelse som oppskaket byen flere tiår

tidligere. Bit for bit avdekkes en spektakulær historie.

 

Den tause moren: Har lest noen bøker av denne karen, men det er en god del år  siden, for det var gjort før bloggeriet begynte. Man leste da også. Denne har fristet mest av utgivelsene hans i det siste.


(Bakpå):

 

EN STERK BOK OM SYNDER, SKYLD OG ANGER

FRA DEN ISLANDSKE MESTEREN.

 

EN KVINNE BLIR FUNNET DREPT i leiligheten sin. På skrivebordet

ligger telefonnummeret til Konrad. Etterforskningen avslører at hun

kontaktet Konrad rett før hun døde, for å få hjelp til å lete etter barnet 

hun fødte femti år tidligere og som  hun forlot kort tid etter fødselen.

Plaget av sorg fordi han ikke hjalp kvinnen, setter Konrad i gang

undersøkelser for å forsøke å finne ut hva som skjedde. Det tar ikke lang

tid før han innser omfanget av tragedien han har havnet midt oppi.

 

Den tause moren er en gripende og hensynsløs roman om fortidens sår.

Det er tredje bok i erien om den pensjonerte etterforskeren Konrad.

 

"Den tause moren er genial ...

nok et mesterstykke fra Arnaldur."

MORGUNBLADID

 

"Han skårer høyt med denne boka ...

den er underholdende og spennende."

KILJAN

 

"Det er ikke ofte leseren må hente seg inn igjen etter

å ha lest en krim ... en spesielt gjennomført og 

tankevekkende krimbok om vonde skjebner."

FRÉTTABLADID 


Five Deaths for Seven Songbirds: Det har ikke vært mange fristelser i horrorverdenen når det gjelder bøker av årets utgivelser. Så langt har jeg bare kjøpt tre horror bøker som ble utgitt i år. De andre horror bøkene jeg har kjøpt i år har vært eldre utgaver. De godbitene jeg venter på, kommer ikke før i juli og etter den tid. Så langt har det stort sett vært novellesamlinger. Jeg leser kun noveller av forfattere jeg er interessert i, og det har blitt utgitt novellas. Altså, novelle. Korte bøker på litt over eller under hundre sider, og de bøkene er litt for korte for meg. 

Liker ikke covere med ansikter på, men hånden og fargebruken minnet meg på horror og slashere fra 80-tallet, og håper at boka har litt av den samme tonen. Provoserrende og humoristisk.

 

(Bakpå):

 

FIVE DEATHS FOR

SEVEN SONGBIRDS


When Eve Springer arrives in Belgium to

study with the world-famous Prof.  Van 

Klein at the Eyrie, an exclusive music

conservatory, it' the fulfillment of her

lifelong dream. But that dream is soon to

become a nightmare. When the star of

the piano program is strangeled with piano

wire, Eve takes her place in the school's 

famed jazz combo, the Songbirds.


One by one the Songirds start turning

up dead. Someboody is murdering them ...

using their own instruments as weapons.

Eve needs to figure out who the killer is,

fast. Because when a dead canary is left

as a bloody message on the keys of her 

piano, she knows her own life is in danger.


Who wants the song to end... and who

will be next to play their last note?


Åndenød: En bok jeg har hatt i noen måneder nå, og jeg blir ofte nysgjerrig på bøker som handler om isolasjon og kulde. Det er spennnende. Leste horror boka: Near the Bone av Christina Henry tidligere i år som hadde disse elementene. Åndenød er ikke horror, men psykologisk thriller. Sier ikke nei til det, heller.

 

(Bakpå):

 

Det er en morder i fjellet.

I isødet er det ingen som kan redde

deg. Hvem blir nestemann?


JOURNALIST CECILY WONG får tilbud om å intervjue den verdens-

kjente fjellklatreren Charles McVeigh idet han bestiger fjelltoppen

Manaslu i Nepal og setter verdensrekord. Det er bare én hake

ved oppdraget: Hun må være førstemann opp til toppen.


Oppgaven er enorm, og blir ikke lettere av at farene truer allerede

før de har dratt til baseleiren. Noen har festet en lapp på teltet

hennes, med advarsel om at det er en morder i fjellet.


Isolert i fjellet, med kun tidvis kontakt med omverdenen, må

Cecily ikke bare overleve farene ved å klatre i svimlende høyder

- oksygenmangel, gapende bergsprekker og skrekkinngytende

snøskred - men også en rekke uhell som tyder på at det faktisk

finnes en morder som er ute etter å ta livet av dem, én etter én.

Og hvor skulle en seriemorder trives bedre enn i et område som

allerede går under navnet "Dødssonen"?


Dette er da bøkene jeg skal konsentrere meg om i mai. Kommer til å skvise inn andre bøker underveis, men ikke så mange som jeg har gjort tidligere i år. Så jeg får lest litt mer av det jeg skal lese, heller. 😈


10 kommentarer:

  1. Spent på hvordan du liker Rovhjerte:) Kanskje den er litt rolig for deg, men hvem vet.. Åndenød skal jeg også lese i mai. Ønsker deg en bra lesemåned og at leselysten går opp:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så du leste den for litt siden. =) Har likt noen krim som har vært rolige også. Krever ikke action hele tiden. Takk. Litt kjedelig når lesingen blir så stakkato, men leser hver dag, hvis ikke er det vanskeligere å starte opp lesingen igjen. Så håper flyten kommer tilbake.

      Takk og i lige måde. Er spent på hva vi begge synes om Åndenød til slutt. =)

      Slett
  2. Seks bøker med urovekkende mørke cover, dette blir en bra måned Ina :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, det så jeg ikke før du sa det. Håper at innholdet er like urovekkende. Tusen takk, og i lige måde, Tine. Her ble det plutselig høst igjen. Passer meg bra. =)

      Slett
  3. Mye spennende! Jeg har ikke hørt om noen av bøkene og kun om av forfatterne. Håper minst en av bøkene blir en 6er og at du koser deg med lesingen

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert herr Indridason du har hørt om? Håper bøkene er like spennnende som de virker, men igjen har jeg ingen forventinger. Det har en tendens til å ødelegge mye.
      Tvilsomt det blir en 6er for det har jeg ikke gitt på mange år. Tusen takk og i lige måde. =)

      Slett
  4. Virker som det blir en spennende mai-lesing! The Book of Accidents gir i alle fall mye spenning :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, håper det, og har dessverre ikke lest videre i The Book of Accidents hverken i helga eller i dag, så sitter fast på side 93, på grunn av dårlig leselyst. Men liker handlingen og stemningen, så skal ta meg sammen i morgen. =)

      Slett
    2. Jeg er på side 88, skal lese videre senere i kveld, så det er ingen grunn til panikk hvis du tenkte at jeg var kommet lengre enn deg :) Ja, jeg også liker handlingen og stemningen, og jeg blir nysgjerrig på hva det er som skjer med de unaturlige hendelsene...

      Slett
    3. Takk. Nå ble jeg lettet. Trodde du kanskje var på rundt side 150, der omkring. Kom meg til side 111 i dag, men det er ikke mye siden jeg var på side 93 i går. =) Jeg også. Jeg liker horror med overnaturlige hendelser. =)

      Slett