19. november 2021

Helgelektyre(413)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Stand av Stephen King, Survive the Night av Riley Sager, Skumringstimen av Maria Trolle, og Magiske eventyr av Johanna Basford, er fra egen boksamling  




















Survive the Night - Riley Sager

Ingen anger - Tommi Kinnuen

Polarsirkelen - Liza Marklund

 

Ingen horror bøker denne helga. Survive the Night kan se ut som en horror, men det er en thriller.  


Natt til onsdag leste jeg ut denne:


 
Når du ser meg - Lisa Gardner
 
Det er bok nummer elleve i D.D. Warren serien, og flere av Gardners karakterer, fra forskjellige serier, er samlet i denne boka. Man har kriminaletterforsker D.D. Warren, overlever Flora Dale, og FBI-agent Kimberly Quincy. Et turistpar har oppdaget noen benrester på fjelltur, og de tilhører Lilah Abenito som forsvant for femten år siden.

Kimberly Quincy, Flora Dane, D.D.Warren og dataanalytiker Keith Edgar drar til Georgia, siden de tror det kan ha tilknytning til Jacob Ness. En avdød seriekidnapper. De skal sjekke om han jobbet alene eller om han hadde samarbeidspartnere.

Mens de er der, viser det seg for at de må tilkalle forsterkninger for de finner flere graver i nærheten av hvor benrestene ble funnet, og småbyen er kanskje ikke så idyllisk som den gir seg ut for å være ...

Mørk og kompleks plot, med kjente karakterer og forskjellige gjesteroller. Hadde likt den bedre hvis det var mindre pludring, og språket var noe småbarnslig til krim å være.

Anmeldelsen kan leses her.

Jeg ble ikke ferdig med Survive the Night, selv om boka er kort og temmelig lettlest. Den ble utgitt i juni, og er om filmelskeren Charlie, som er jente. Hun bestemmer seg for å dra hjem midt semesteret, fordi romkameraten hennes ble drept i nærområdet, og Charlie føler skyld. Hun føler skyld for hun forlot baren de var på etter en krangel. Flere drap i nærområdet har skjedd den siste tiden, og morderen har fått kallnavnet The Campus Killer. Varemerkket hans er at han tar med seg en tann fra ofrene. 

Handlingen er i 1991, og Charlie møter en fyr ved skysstavlen der folk kan be om å være sjåfør/passasjer, og han ringer henne senere om at han kan kjøre henne fra Olyphant Uniersity, til Youngstown, Ohio, der hun skal være på ubestemt tid. Hun vurderer å dra tilbake til studiene senere, men er ikke sikker. Men bør hun sitte på med en fremmed med tanke på det grusomme som har skjedd den siste tiden?

Mange har ikke likt denne boka for de blir oppgitt av denne jenta tar mange idiotiske valg. Det plager ikke meg. Hadde ikke karakterer tatt idiotiske valg, ville det ikke ha vært thriller og horror bøker. Det som plager meg er personen Charlie. Hun kan være ganske slitsom. Hun er filmelsker og hun tenker ofte at hvis hun hadde vært Movie Charlie, hvis hun forestiller seg selv i en film, ville hun ha gjort det sånn og sånn, men i det virkelige liv er hun bare Charlie. Det er en artig tanke, men det blir litt masete når hun gjentar hvis hun hadde vært Movie Charlie i tankene. Det er litt dumt. Det ødelegger litt av spenningen. Jeg vil heller lese handlingen om her og nå, istedet for de mange tilbakeblikkene hennes og hvis hun hadde vært Movie Charlie, hadde hun tatt bedre og fornuftigere valg osv. Det er litt monotont når hun stadig vender tilbake til det tankesporet.

Jeg liker settingen og synes denne Josh Baxter hun sitter på med er noe spennende, men dessverre har denne jentas slitsomme tanker som ødelegger noe av flyten i handlingen.

Tidligere av Riley Sager (Todd Ritter), har jeg lest Final Girls og The Last Time I Lied, og min favoritt av ham så langt, er definitivt Final Girls.

Natt til torsdag begynte jeg å lese Ingen anger av Tommi Kinnunen. Jeg forbindes vel ikke med romaner, men det hender seg at jeg leser noen i året. Det spørs litt på tema, og hvem som har skrevet den. 

Har ikke lest noe av ham tidligere, men har en annen bok av ham ulest i en av bokhyllene. Ingen anger venter jeg med å skrive om senere i neste uke, for selv om jeg har lest 70 sider, har det ikke skjedd all verdens, men det er et spennende tema.

Ved siden av disse bøkene, skal jeg lese videre iThe Stand av Stephen King, og begynne så smått på Polarsirkelen av Liza Marklund. Har ikke lest noe av henne på nesten tjue år og det er samtidig en god stund siden sist jeg har lest svensk krim.

Ellers har det regnet som bare det i det siste, og jeg klager ikke. 😈 


Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

Motivet er fra denne boka:

Skumringstimen - Maria Trolle (Det er egentlig en malebok, men jeg bruker den som fargeleggingsbok, likevel).



Motivene er fra denne boka.

Magiske eventyr - Johanna Basford
 
God helg.
 
Ukas låt: Bitter End - Rag 'n' Bone Man

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar